افزایش مطالبات پیمانکاران راهسازی
تیننیوز| در یادداشتی که در روزنامه گسترش تجارت منتشر شد میخوانیم:
با کمبود منابع موجود امکان اجرای پروژههای راهسازی و راهداری وجود ندارد زیرا مطالبات پیمانکاران این حوزه درحال افزایش است. در ۳ سال گذشته (۹۲ تا ۹۵) نسبت به ۳سال گذشته آن (۸۹ تا ۹۱)، پروژههای حوزه راهداری و راهسازی پیشرفت قابلقبولی داشتهاند.
با کمبود منابع موجود امکان اجرای پروژههای راهسازی و راهداری وجود ندارد زیرا مطالبات پیمانکاران این حوزه درحال افزایش است. در ۳ سال گذشته (۹۲ تا ۹۵) نسبت به ۳سال گذشته آن (۸۹ تا ۹۱)، پروژههای حوزه راهداری و راهسازی پیشرفت قابلقبولی داشتهاند.
اگرچه تاکنون منابع لازم برای اجرای پروژههای عمرانی صنعت حملونقل از راه اسناد خزانه، اوراق مشارکت و بهرهوری حاصل از فعالیتهای سازمان راهداری تا اندازهای تامین شده اما ادامه وضع موجود غیرممکن است. درصورتی که مطالبات پیمانکاران پرداخت نشود تداوم شرایط موجود امکانپذیر نیست و پیمانکاران تغییر حرفه میدهند. برای حمایت از پیمانکاران بخش خصوصی آنها را در طرحهایی مانند تبدیل بزرگراه به آزادراه مشارکت میدهیم تا پیمانکاران از این راه در چرخه حملونقل عمومی باقی بمانند.
باتوجه به اینکه برنامههای حوزه حملونقل چندبعدی هستند، در تدوین بودجه نمیتوان به یک بخش خاص از حملونقل توجه ویژه داشت و سایر بخشها را نادیده گرفت بلکه توسعه همهجانبه را باید در دستور کار قرار داد.
حملونقل حوزه هوایی در جابهجایی مسافر پیشرفت خوبی داشته و این اقدام باوجود کمبود ناوگان انجام شده؛ اگرچه باید ظرفیت فرودگاههای کوچک را افزایش دهیم و هواپیماهای کوتاهبرد خریداری کنیم. در حوزه ریلی، توسعه حملونقل حومهای باید در اولویت باشد؛ ضمن اینکه توسعه ظرفیتهای خالی، برقی کردن و... هم باید در دستور کار قرار گیرد. حوزه حملونقل جادهای نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در توسعه حملونقل عمومی از لحاظ فرهنگی موفق عمل نکردیم و مردم همچنان علاقهمند به استفاده از خودروی شخصی هستند که این موضوع هم حادثهآفرین است و هم ایمنی را کاهش میدهد.
درصورتی که ۱۲هزار میلیارد تومان منابع مالی در سال آینده به بخش حملونقل اختصاص یابد میتوانیم به برنامههای لایحه ششم توسعه نزدیک شویم. اهداف برنامه ششم توسعه، افزایش ظرفیت حملونقل جادهای و ریلی بهویژه توسعه راههای شریانی، آزادراهها و بزرگراهها است که با تامین منابع میتوانیم به اهداف طرح جامع حملونقل در افق ۱۴۰۴ دست یابیم.
امیر امینی - معاون برنامهریزی و منابع وزارت راه و شهرسازی
باتوجه به اینکه برنامههای حوزه حملونقل چندبعدی هستند، در تدوین بودجه نمیتوان به یک بخش خاص از حملونقل توجه ویژه داشت و سایر بخشها را نادیده گرفت بلکه توسعه همهجانبه را باید در دستور کار قرار داد.
حملونقل حوزه هوایی در جابهجایی مسافر پیشرفت خوبی داشته و این اقدام باوجود کمبود ناوگان انجام شده؛ اگرچه باید ظرفیت فرودگاههای کوچک را افزایش دهیم و هواپیماهای کوتاهبرد خریداری کنیم. در حوزه ریلی، توسعه حملونقل حومهای باید در اولویت باشد؛ ضمن اینکه توسعه ظرفیتهای خالی، برقی کردن و... هم باید در دستور کار قرار گیرد. حوزه حملونقل جادهای نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در توسعه حملونقل عمومی از لحاظ فرهنگی موفق عمل نکردیم و مردم همچنان علاقهمند به استفاده از خودروی شخصی هستند که این موضوع هم حادثهآفرین است و هم ایمنی را کاهش میدهد.
درصورتی که ۱۲هزار میلیارد تومان منابع مالی در سال آینده به بخش حملونقل اختصاص یابد میتوانیم به برنامههای لایحه ششم توسعه نزدیک شویم. اهداف برنامه ششم توسعه، افزایش ظرفیت حملونقل جادهای و ریلی بهویژه توسعه راههای شریانی، آزادراهها و بزرگراهها است که با تامین منابع میتوانیم به اهداف طرح جامع حملونقل در افق ۱۴۰۴ دست یابیم.
امیر امینی - معاون برنامهریزی و منابع وزارت راه و شهرسازی