هدفگذاری برای توسعه ارتباط حملونقلی بین بنادر ایران و قطر
وزیر راه و شهرسازی توجه به بحث حملونقل ترکیبی در اتصال بندر به ریل را اصلیترین مساله مورد توجه وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: در حال حاضر ایران دارای مسیر ریلی پیوسته به چین و قزاقستان بوده و بر همین اساس بر تعیین مدیر کریدور برای استفاده از ظرفیتهای موجود تاکید دارد چرا که قطعا عملیاتی شدن این موضوع به نفع هر دو کشور خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی توجه به بحث حملونقل ترکیبی در اتصال بندر به ریل را اصلیترین مساله مورد توجه وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: در حال حاضر ایران دارای مسیر ریلی پیوسته به چین و قزاقستان بوده و بر همین اساس بر تعیین مدیر کریدور برای استفاده از ظرفیتهای موجود تاکید دارد چرا که قطعا عملیاتی شدن این موضوع به نفع هر دو کشور خواهد بود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در دیدار با جاسم بن سیف بن احمد السلیطی، وزیر حملونقل و ارتباطات قطر درخصوص روابط حملونقلی بین دو کشور در حوزه دریایی بیان کرد: زمانی که ما میخواهیم از روابط دریایی از قطر استفاده کنیم بدون شک مساله زیرساخت نیست که تنها حائز اهمیت است بلکه ما به یک سازمان تجاری خوبی در این حوزه نیاز داریم به همین دلیل تصور میکنم در این خصوص به مذاکرات بیشتری احتیاج داریم.
هدفگذاری برای توسعه ارتباط حملونقلی بین بنادر ایران و قطر
آخوندی در ادامه ایجاد هدفگذاری درخصوص میزان حملونقل بین بنادر دو کشور ظرف یک برنامه ۵ ساله را پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در این حوزه اعلام کرد و افزود: در صورت توافق با این مساله و اجرایی شدن آن باید ببینیم که هدفگذاری صورت گرفته به چه تسهیلات نرمافزاری و سختافزاری نیاز دارد، تسهیلاتی که میتواند در مورد ثبت شرکتها، تعرفه، تامین کشتیها و سایر مسائل از این قبیل باشد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه بحث حملونقلی ما تنها به دو کشور ایران و قطر محدود نمیشود، گفت: در حقیقت حملونقل ما روی یک کریدور بینالمللی تعریف میشود که از طرف ایران به سمت ترکیه، آسیای میانه، روسیه، چین و هند میرود، بنابراین تصور میکنیم که میشود یک کریدور بینالمللی بین ایران و قطر نیز تعریف کرد.
آخوندی در این باره افزود: نکتهای که برای ما مهم است تعیین یک مدیر برای هر یک از کریدورهای موجود است، مدیرانی که بتوانند در سطح دنیا بازاریابی کرده و به تجارت بپردازند، تا در نهایت ببینیم که چه استفادهای میتوانیم از این کریدور داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود توجه به بحث حملونقل ترکیبی در اتصال بندر به ریل را اصلیترین مساله مورد توجه وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: با توجه به اینکه میزان بسیاری از کالاهای موجود در بنادر شما از طریق دریا به سایر کشورها منتقل میشود، پیشنهاد ما این است که اگر کالای شما از طریق دریا به ایران و از آنجا به وسیله ریل به مقصد مورد نظر برود در برخی از موارد مسیر ۶۰ روزه در ۱۵ روز طی میشود که مساله بسیار مهمی خواهد بود.
آخوندی در اینباره افزود: در حال حاضر ایران دارای مسیر ریلی پیوسته به چین و قزاقستان بوده و بر همین اساس بر تعیین مدیر کریدور برای استفاده از ظرفیتهای موجود تاکید دارد؛ چراکه قطعا عملیاتی شدن این مطلب به نفع هر دو کشور خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی درخصوص بحث حملونقل هوایی بیان کرد: طبق توافقات انجام شده پیرامون تنظیم یک کریدور هوایی پایدار بین ایران و قطر، تصور میشود که باید این مساله با تحلیلها و بررسیهای بیشتر به نتیجه رسیده و قطعی شود. عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: سرمایهگذاری بحث دیگری است که ما خواستار گفتوگو پیرامون آن هستیم؛ چراکه افزون بر تعاملات تجاری وحملونقلی ما نیاز به سرمایهگذاری داریم چون این بحثی است که روابط درازمدت را میتواند حفظ کند.
این مقام مسوول همچنین اضافه کرد: قرار بود تا دوستان ما در قطر راجع به این موضوع بررسیهای لازم را در سطح بخش خصوصی و دولتی داشته باشند، در هر صورت ما علاقهمندیم در این موضوع وارد بحث جدی شده و آمادگی همکاری در این زمینه را داریم. به گفته وی بحث سرمایهگذاری فراتر از بحث تجارت بوده و اقدام خوبی است تا علاوهبر توجه به زیربنا به سرمایهگذاری مشترک نیز پرداخته شود.
ضرورت استفاده بهینه از کریدورهای حملونقلی موجود بین دو کشور
وزیر حملونقل و ارتباطات قطر استفاده بهینه از کریدورهای موجود بین دو کشور را نکتهای ضروری دانست و گفت: ما میتوانیم به این هدف رسیده و ضمن استفاده از تسهیلات بندر حمد که در حال حاضر با ۷۳ کشور و تا سال آینده با ۱۳۰ کشور در ارتباط خواهد بود این مساله را اجرایی کنیم.
جاسم بن سیف بن احمد السلیطی وزیر حملونقل و ارتباطات قطر نیز در این دیدار ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد گفتمان منظم بین مسوولان دو کشور در حوزه حمل ونقل دریایی و بنادر گفت: به تصور من تحقق این موضوع باعث بررسی تمامی راهکارهای همکاری و تسهیل عملیات روند حملونقل و تجارت بین دو کشور میشود.
وی در ادامه استفاده بهینه از کریدورهای موجود بین دو کشور را نکتهای ضروری دانست و گفت: ما میتوانیم به این هدف رسیده و ضمن استفاده از تسهیلات بندر حمد که در حال حاضر با ۷۳ کشور و تا سال آینده با ۱۳۰ کشور در ارتباط خواهد بود، این مساله را اجرایی کنیم.
وزیر حملونقل و ارتباطات قطر همچنین ادامه داد: این خطوط و فعالسازی بندر حمد در خلیجفارس فرصتهای بسیار زیادی را برای ما در زمینه حملونقلی فراهم خواهد کرد؛ چراکه از تجهیزات بسیار خوبی برخوردار بوده و امید است در آینده به نقطه استراتژیکی در زمینه روابط تجاری دو کشور تبدیل شود. وی استفاده از بندر اویس در نزدیکی شهر بوشهر و بندر حمد را در حملونقل کالا بین دو کشور موثر دانست و گفت: بهرهمندی از این ۲ بندر علاوهبر کوتاهی زمان جابهجایی کالا باعث صرفهجویی در پرداخت تعرفهها در این مسیر خواهد شد.
احمد السلیطی ادامه داد: ما در حال حاضر قصد داریم تا تمامی کالاهای ما به مقصد ترکمنستان و آذربایجان از طریق ایران جابهجا شود که در صورت اجرایی شدن این مساله و مشاهده فواید این اقدام به صرفهجویی وقت و افزایش مقاصد صادراتی خواهد انجامید.
پس قطعا یکی از اهداف کلیدی ما در روابط دو جانبه عملیاتی کردن کریدورهای منطقهای است. وزیر حملونقل و ارتباطات قطر در ادامه تاکید کرد: ما در زمینه ارتقای حمل ونقل هوایی نیازمند حمایت شما هستیم، چراکه همسایه یکدیگر بوده ولی در عین حال هیچ مرز هوایی مشترکی با همدیگر نداریم پس امیدواریم که این اقدام گام نخستی در زمینه ارتقای روابط باشد.
وی با اشاره به این مطلب که تردد هوایی قطر بسیار بالا بوده و ترافیک چشمگیری دارد گفت: من قدردان کشور ایران در زمینه خدماتدهی به سیستم حملونقل هوایی قطر خصوصا در طول بحران این کشور هستم چراکه به گواه بسیاری از مسوولان ذیربط اقدامی بسیار حرفهای و با مهارت بوده است.
وی همچنین تصریح کرد: قطر نه بهدلیل بحران فعلی بلکه بهدلیل سوابق تاریخی درخشان موجود بین دو کشور قدردان ایران است، ما هیچگاه کمک ایران به سیستم حملونقلی خود را در اوج بحران فراموش نکرده و این مطلبی است که قطعا در ذهن ما و فرزندان ما در آینده نیز حک خواهد شد.
وزیر حملونقل و ارتباطات قطر در پایان خاطرنشان کرد: امر سرمایهگذاری نیز علاوهبر حملونقل برای ما اهمیت دارد، در این راستا کشور قطر میتواند در بنادر و زیرساختهای ایرانی سرمایهگذاری کرده و با توجه به تصمیمات کمیته مشترک بین دو کشور در توسعه هرچه بیشتر روابط دو جانبه تلاش کند.