◄ امضای قرارداد 700 میلیون دلاری راهآهن شیراز-بوشهر با فاینانسور چینی
مراسم امضای قرارداد ساخت راهآهن شیراز بوشهر به ارزش 700 میلیون دلار دقایقی پیش در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
مراسم امضای قرارداد ساخت راهآهن شیراز-بوشهر به ارزش 700 میلیون دلار دقایقی پیش در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، مراسم امضای قرارداد ساخت راهآهن شیراز- بوشهر ظهر امروز با حضور مقاماتی از کشور چین، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و همچنین استانداران بوشهر و فارس در ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
ارزش این قرارداد که دقایقی پیش به امضای خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و یانگ چو آن لیانگ رسید معادل 2 هزار 360 میلیارد تومان است.
خیرالله خادمی در خصوص جزئیات و اهمیت این قرارداد گفت: 7 پروژه بهعنوان پروژههای ریلی مهم در برنامه تأمین اعتبار مالی قرار داشت که خوشبختانه طی مذاکره با چین قرارداد ساخت راهآهن شیراز به بوشهر امروز به مرحله عقد قرارداد رسید
وی توضیح داد: مبلغ برآوردی برای انجام این 7 پروژه 12 هزار 800 میلیارد تومان معادل 3 میلیارد دلار است.
وی در خصوص اهمیت مسیر ریلی شیراز-بوشهر نیز گفت: تکمیل کریدور ریلی ما به سمت جنوب و اتصال به بنادر بسیار مهم بود که برای رسیدن به این هدف کار مطالعاتی ما در 2 فاز انجام شد و اتفاق خوب این است که مبنای برآورد مالی در این قرارداد بر اساس فهرستبهای ایران است.
خادمی خاطرنشان کرد: پیشازاین قراردادهای ما منعقد میشد اما ازآنجاییکه مبنای قراردادها فهرستبهای ایران نبود در جریان اجرا با مشکل مواجه میشدیم.
طبق گفته او؛ قرارداد فعلی به ارزش 2 هزار و 360 میلیارد تومان معادل 700 میلیون دلار با هیئت چینی بستهشده است.
وی درباره برآورد مسافر و بار در این مسیر ریلی نیز گفت: سالانه یکمیلیون مسافر و 12 میلیون تن بار برای این مسیر ریلی پیشبینیشده است.
مسیر راه آهن بوشهر خواست مردم استان بوشهر را تامین نمی کند زیرا مسیربسیارطولانی را دور می زند و از مناطق صعب العبور به مرودشت می رسد و نه به شیراز که برای مردم شیراز و بوشهر مناسب نیست بهتر بود از مسیر 221کیلومتری طرح آزادراه عبور می کرد .نه مسیر 500کیلومتری یا اینکه مسیر ساحلی بندرامام که برای مردم بنادر استان مناسب تر بود در اولویت قرار می گرفت تا مسیر بوشهر به شیراز اصلاح می شد.