حمایت انجمنهای صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی از وزیر راه و شهرسازی
انجمنهای صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران طی بیانیه ای مشترک از خدمات وزیر راه شهرسازی قدردانی و نسبت به ادامه فعالیت وی ابراز خرسندی کردند.
طرح استیضاح را در این برهه از زمان، که هر روز شاهد پیشرفت و برنامه های کشورها و رقبای سنتی و جدید مسیرهای رقیب ترانزیت از کشور هستیم، به صرفه و صلاح بخش حملونقل بینالمللی کشور نمیدانیم و پیشنهاد اکید میکنیم که برای رهایی از معضلات موجود حوزه حملونقل و راه و ترابری، نمایندگان محترم، طرح تفکیک دو وزارتخانه و اعاده وضعیت سابق و حتی اندکی فنیتر و بینالمللیتر، ایجاد «وزارت حملونقل» را وجهه همت خود قرار دهند.
به گزارش خبرنگار تیننیوز بیانیه مشترک انجمنهای صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی ایراندر خصوص استیضاح وزیر راه و شهرسازی به شرح زیر است.
سخنی با نمایندگان محترم استیضاحکننده وزیر:
به حکایت اوراق تاریخ معاصر کشورمان، در اثر رکود ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، تحریمها و انزواهای بینالمللی، توفیقات اندک و ضعیف برنامههای پنجساله توسعه اقتصادی که با فرض تقویت بخش خصوصی و عبور از اقتصاد مبتنی بر نفت مدون شدهاند، رکورد اختلاسهای بیسرانجام و خانمانسوز، نابسامانیهای کاهش ارزش پول ملی همگی و همگی اندازه اقتصاد ایران را کوچک و کوچکتر کردند تا جاییکه طبق آمارهای موجود، در کل تجارت بینالمللی و جهانی، کمتر از نیم درصد در حال ایفای نقش هستیم.
اگرچه در فضای پسابرجام، درهای اقتصاد ایران به سمت اقتصاد جهانی بازگشایی شد، اما حوزه کسبوکار جهانی و فعالیت حملونقلی، همچنان در انتظار گشایشهای ناشی از حمایت و همدلی و هماهنگی قوای مقننه و مجریه کشور هستند.
در وضعیت فعلی، برای بخش خصوصی، سیستمهای مالیاتی عملکرد و ارزش افزوده پیچیده، ناکارآمد و طاقت فرساست. روشهای تأمین مالی محدود هستند. زیرساختها با محدودیتهای جدی ظرفیت، مواجه شدهاند، تصمیم گیریها در فضاهای مجرد و بدون توجه به تاثیر آنها در سایر حوزه ها از جمله حوزه حملونقل کشور، اتخاذ می شوند. حملونقل بخصوص در بعد بینالمللی آن در فضایی پیچیده، مبهم و آمیخته به قاچاق و کاهش ارزش پول ملی، در تقلای لقمه نانی است که بنگاههای اقتصادی اش یکی پس از دیگری به تعطیلی کشیده نشوند و سفره هایی از کارکنانشان بیکار نگردند، نیاز به سرمایهگذاری های قابلتوجه در این زمینهها به شدت، احساس میشود.
بدیهی است با بازگشت کشور به چرخه اقتصادی عادی و وجود رقبای متعدد اطراف کشور ما، عدم استفاده از موقعیت حساس کنونی و سرگرم شدن به بحثهای طولانی و بیپایان که طی سالیان اخیر مرتب تکرار شده است، ما را از رسیدن به اهداف اصلی غافل نموده و موجبات از دست رفتن فرصتهای سرمایهگذاری در شرایط پسا برجام را فراهم می آورند. آنچه در کوتاه مدت وظیفه حوزه راه و ترابری
کشور است تدوین برنامهها، سیاستها و اولویتبندی پروژهها است که خوشبختانه شاهد تدوین و اجراء آنها با حضور شخصی اندیشمند و صاحب سبک، چون جناب آقای دکتر آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی هستیم.
به اعتقاد ما، مشکل ساختاری اصلی، ادغام وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی و تشکیل وزارت راه و شهرسازی بوده که از همان ابتدا مباحث و انتقادات تندی را در پی داشته است. به یاد داشته باشیم که در اثر تصمیم به ادغام نامتجانس وزارتین و تشکیل وزارت راه و شهرسازی، فعالیتهای حملونقلی و ترابری که بر مبنای تعریف قانون تجارت، یک فعالیت تجاری و بازرگانی محسوب می گردند، علی الخصوص در حوزه بینالمللی، کشتیرانی، جاده ای، هوایی، ریلی و ترانزیت از قلمرو کشور، عناصر فرامرزی و بینالمللی که نقش اصلی را در فرآیند فعالیت خود دارد از یک سو و مسکن و شهرسازی که شاکله آن یک فعالیت و نیاز اولیه هر شهروند را تشکیل می دهد و اساسا با حوزه تجارت نامرتبط و ناهمگون است، از سوی دیگر، دو فعالیتی از حوزه اجتماعی و بازرگانی که بدیهی است راه را برای رسیدن به ایفای نقش اصلی و بینالمللی حوزه راه و ترابری با کندی مواجه کرده و اوضاع را همچنان آبستن اتفاقاتی دیگر با هر وزیر دیگری خواهد نمود.
علی الاصول، در مقطع تخصص گرایی و باتوجه به عدم پاسخگویی مناسب تداخل وظایف و کثرت حوزههای تحت پوشش دو وزارتخانه راه وترابری و مسکن و شهرسازی و تحتتأثیر قرار گرفتن مسائل این دو وزارتخانه با کل سیستمهای اجتماعی و فرهنگی و بالطبع غفلت یا کمتأثیری بعضی از حوزههای دیگر متناسب با شرح وظایف وزارتخانه، ضرورت دارد تا بر اساس تجارب موجود و حسب تمایل مطروحه، مجدداً تفکیک دو وزارتخانه مذکور با همه وظایف، اختیارات، امکانات و اعتبارات و اعاده وضعیت سابق، وجهه همت نمایندگان شریف ملت باشد تا بدرستی پاسخگوی نمایندگان و ملت شریف، جوامع فنی و مهندسی، کارکنان، راهداران، فعالان بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی و دیگر مجموعههای ذینفع گردد.
صرف نظر از اینکه مطابق اصل هشتاد و نهم قانون اساسی کشور، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی میتوانند در مواردی که لازم میدانند هیأت وزیران یا هر یک از وزراء را استیضاح کنند، ولی انگشت اتهام را نباید بهتنهایی به سمت عوامل و کنش گران داخلی و شخص آقای وزیر نشانه رفت. در وضعیت فعلی، بخش خصوصی کشور و تشکلها و انجمنهای غیردولتی در حوزه حملونقل همه با هم به همراه بخش دولتی، سرگرم بحث و بررسی مواردی هستند که البته سالیان متمادی است که در دستور کار قرار دارند و با جلسات و نشستهای متعدد در حوزههای نازل بخش حملونقل، مشغول ساماندهی ساختاری هستند که خود، طی این سالها، بلای جان بخشهای دولتی و خصوصی حملونقل کشور بوده است. آرایهای از تحریمهای باقیمانده سابق و جدید ایالاتمتحده، بهتنهایی برای گرفتار کردن هر سرمایهگذار محتاط خارجی کافی است و ضمناً عزم حرکت فزاینده اقتصاد ایران، مطلقا" به بازار جهانی ناپایدار نفت وابسته است. قریب به دو هزار شرکتی که عمدتاً فعالیت خود را در گرو عملیات حملونقل بینالمللی (کریری، فورواردری و کشتیرانی) میبینند و حدود چهارصد هزار وسیله نقلیه سنگین باری و مسافری فرسوده که بهصورت خرده مالکی اداره می شوند و هواپیماهایی با سن بیش از سه دهه، همه و همه نتیجه ساختاری است که طی چند دهه اخیر، نفسزنان به حیات خود ادامه داده است.
اما آنچه در حافظه تاریخی ملت به یادگار خواهد ماند بهمانند همیشه، فرصت سوزی و نداشتن تاکتیک مدون است. قطعا دولت محترم هم منتظر فرصتهایی است که از این میان حاصل گردد و خود از سرمایهگذاری در بخش حملونقل کشور حمایت کرده و آن را ترغیب نماید. اینکه اتاقهای فکر ما در حوزه حملونقل اعم از خصوصی، دولتی و تقنین، بهجای ارائه برنامه و راهکار در دوران پسا تحریم و مشکلات اقتصادی، دنبال نقادی اشخاص در همان حوزه باشند، نه تنها کمکی به حل مشکلات فعلی ما نخواهد کرد بلکه خود موجبات یاس و ناامیدی دل سوختگان و فرهیختگان کشور و عدم توفیق در فضای آکنده از فرصت سوزی را فراهم خواهد نمود. خروج سالیانه دهها هزار از جوانان تحصیل کرده از این مرز بوم و جلای وطن سرمایه های هنگفت و غیر قابل جبران و برگشت، نشانه و علامت چیست؟
با اعتقاد بر زحمات علمی ودانش پژوه وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی، طرح استیضاح را در این برهه از زمان، که هر روز شاهد پیشرفت و برنامه های کشورها و رقبای سنتی و جدید مسیرهای رقیب ترانزیت از کشور هستیم، به صرفه و صلاح بخش حملونقل بینالمللی کشور نمیدانیم و پیشنهاد اکید می کنیم که برای رهایی از معضلات موجود حوزه حملونقل و راه و ترابری، نمایندگان محترم، طرح تفکیک دو وزارت خانه و اعاده وضعیت سابق و حتی اندکی فنی تر و بینالمللی تر، ایجاد "وزارت حملونقل" را وجهه همت خود قرار دهند.
حوزه کسب و کار جهانی و سرمایهگذاری و توفیق روز افزون در تجارت بینالمللی، نیازمند تدبیر و تفحص، خانه تکانی فکری و آشنایی با ادبیات بینالمللی است که با وحدت کلام و اهداف عالیه نظام، بطور هماهنگ، رشد و توسعه همه جانبه کشور را بدون هر گونه تنگ نظری، نشانه رفته باشد.
و من ا... التوفیق
بیستم اسفندماه 1396
انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران
انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی
انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی شمال غرب کشور
انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی آذربایجان غربی
انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی سیستان و بلوچستان
انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی گلستان
انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی اردبیل
سلام
ظاهرا یه عده که منافعی دارند شروع کردن به حمایت از وزیر محترم
چیزی که مشخصه کسی دنبال منافع رانندگان و کامیونداران نیست - جوش خودشون رو میزنن و حمایت میکنن - کامیوندار ها و راننده ها هم که اتحادیه و انجمن درست حسابی ای ندارن تا به صورت قاطع از عزل وزیر حمایت کنن -