◄ آخوندی: باید به سمت هوشمندسازی در جاده ها حرکت کنیم
میزان سرمایه گذاری در حوزه هوشمند کردن جاده ها قابلمقایسه با دوران گذشته نیست در همین راستا 700 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش دوربین داشته ایم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید در بخش حمل و نقل جاده ای به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم، عنوان کرد: میزان سرمایه گذاری در حوزه هوشمند کردن جاده ها قابل مقایسه با دوران گذشته نیست در همین راستا 700 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش دوربین داشته ایم.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، عباس آخوندی در گردهمایی روسای ادارات راهداری و حمل ونقل جاده ای سراسر کشور که صبح امروز برگزار شد، گفت: بیش از 600 میلیون تن کالا در سال در جاده های کشور جابه جا می شود و بیش از 600 هزار نفر در این حوزه فعال هستند و ارتزاق می کنند بر همین اساس نمی توان به این حوزه کم توجهی کرد و حمل ونقل جاده ای جزو قدیمی ترین و پایدارترین بخش های زندگی است.
وی با توضیح اینکه به تغییر سیاست در حمل ونقل جاده ای نیازمند هستیم، عنوان کرد: مهم ترین آن ایمنی و هیچ چیز به اندازه ایمنی برای ما مهم نیست در همین راستا لازم است باید تمام تلاش خود را برای ارتقا ایمنی داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه، اکنون موضوع ایمنی اصلی ترین مسئله ای است که وزارت راه وشهرسازی در تمامی سطوح با آن مواجه است، ابراز داشت: در راستای رسیدن به ایمنی اقداماتی از قبیل اصلاح مسیر هندسی راه ها، شیب شیروانی ها، خط کشی جاده ای و نصب دوربین انجام شده است اما نیازمند اقدامات تأثیرگذار بیشتری هستیم ضمن آنکه موظف هستیم اقدامات مهمی را در جهت جلوگیری از رفتار پرخطر رانندگان انجام دهیم.
آخوندی خبر داد که در این رابطه جلسات مستمری را با پلیس داشته است و افزود: در ابتدا باید نظام بیمه ای در کشور اصلاح شود و به جای ماشین رفتار راننده بیمه شود ما به غلط وسیله نقلیه را بیمه می کنیم این در حالی است که خودرو به خودی خود مخاطره ایجاد نمی کند و بلکه رفتار راننده است که مخاطره آمیز است. بر اساس این قانون راننده ای که رفتار مخاطره آمیز بیشتری دارد باید بیمه بیشتری پرداخت کند
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: نیاز به بازنگری کلی در فرایند بیمه هستیم و برای رسیدن به این فرمول جدید حتی اگر لازم باشد باید قوانین به طورکلی تغییر کند و لایحه جدیدی به مجلس ارائه شود.
وی مدرن سازی جاده ها و مدیریت جاده ای مدرن را دومین سیاست مهم خود در وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: اکنون 30 میلیون وسیله نقلیه با احتساب موتورسیکلت ها در راه های کشور فعال هستند این رقم بزرگ را نمی شود به صورت مکانیکی کنترل کرد و نیاز است که به سمت هوشمندسازی جاده ها برویم.
وی گفت: باید سیستم های اطلاع دهی به رانندگان، تردد شمار و توزین همه به صورت هوشمند انجام شوند و کنترل جاده ها هوشمند باشد.
آخوندی با بیان اینکه میزان سرمایه گذاری در حوزه هوشمند کردن جاده ها قابل مقایسه با دوران گذشته نیست ادامه داد: 700 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش دوربین داشته ایم.
وزیر راه با اشاره به اینکه باید سامانه ها موردبازنگری قرار گیرند، خاطرنشان کرد: اکنون سامانه 141 و سامانه سپهتن به عنوان مهم ترین و پیچیده ترین سامانه ها در خدمت حمل ونقل جاده ای است
آخوندی تجاری سازی را سومین سیاست خود دانست و گفت: لازم است در شرایط تنگنای اقتصادی به تجاری سازی در بخش سرمایه گذاری روی آوریم در همین راستا لازم است که سطح سرویس در جاده های کشور را ارتقا دهیم.
وی همچنین با طرح این سؤال که در ارتباط با شبکه آزادراه ها و توسعه مبادلات تجاری با همسایگان تاکنون چقدر موفق عمل کرده ایم؟ گفت: من از ابتدا به سازمان راهداری تاکید کردم که پایانه های مرزی باید تجهیز شوند ضمن آنکه لازم است ارتباط حمل ونقلی روان و ایمنی با کشورهای همسایه داشته باشیم و اگر وضعیت عبور و مرور ما در مرزها ارتقا یابد و گمرک وظایف خود را به خوبی انجام دهد و نیروی انتظامی به مسئولیت امنیتی به درستی رسیدگی کند می توانیم ارتباط تجاری خوبی با بقیه کشورها ازلحاظ جاده ای داشته باشیم.
وزیر کابینه دولت دوازدهم، تأکید کرد: بخشی از مفهوم تجاری سازی به موضوع تجهیزها مرزها و ارتباط ساده و روان با سایر کشورها برمی گردد برهمین اساس باید به سمت تأسیس لجستیک پارک ها برویم و همچنین برای عضویت در کنوانسیون های حمل ونقلی حساس باشیم تا تمام فرایندهای حمل ونقلی مورد بازآفرینی قرار بگیرد.