◄ برای گسترش آزادراهها نیازمند بخش خصوصی هستیم
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: برای دستیابی به حدود ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه در پایان برنامه ششم و اواسط برنامه هفتم توسعه نیازمند استفاده از توانبخش خصوصی برای گسترش شبکه آزادراهی هستیم.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: برای دستیابی به حدود ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه نیازمند استفاده از توان بخش خصوصی برای گسترش شبکه آزادراهی هستیم.
به گزارش تیننیوز، امیر امینی گفت: قانون عوارض تا سال ۹۲ تنها مختص آزادراهها بود که اکنون به سایر سیستمهای حملونقلی مانند ریل و فرودگاه تعمیم دادهشده و آنها نیز میتوانند از این سیستم بهرهمند شوند
امینی تصریح کرد: براساس تخمین ۵ تا ۷ درصد ترددها از آزادراه صورت میگیرد که ۹۵ درصد ترددها از سایر زیرساختها است و زمانی که زیرساخت به دولت بازگشت بهعنوان یک سرمایه ملی محسوب میشود.
او در ادامه گفت: در کنار زیرساختهای آزادراهی حتماً یک زیرساختی وجود دارد که مردم بدون پرداخت عوارض بتوانند از آن استفاده کنند. اما یک سرمایهگذار داریم که به نیت ارائه خدمت و باز پس گرفتن سرمایه خود و سود موردنظر آن، سرمایهگذاری کرده است که در اینجا مجبوریم برای این سرمایهگذاری نرخ تعیین کنیم و قانونگذار اجازه داده که به پیشنهاد سرمایهگذار و با تصویب وزیر راه و شهرسازی خدماتی که ارائه میشود نرخگذاری شود.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: ۱۹ آزادراه داریم که سه آزادراه دولتی و ۲ آزادراه نیز بهزودی سرمایه آن مستهلک و حکم بر این است که شبکه آزادراهی را تحت هیچ شرایطی توسط دولت اداره نکنیم .
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: بهعنوانمثال برای آزادراه ۱۵۰ کیلومتری سالانه به حدود ۵۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز است و اگر با ترافیک متوسطی در حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار تردد در هر سمت برای یک آزادراه ۶ خطه محاسبه کنیم باید از هر خودرویی در حدود ۳ هزار تا ۳۵۰۰ تومان عوارض بگیریم تا آن عدد را مستهلک کنیم که دولت توان این کار را ندارد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، او گفت: برای تبدیل شریانها به آزادراه و رسیدن به حدود ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه در پایان برنامه ششم و اواسط برنامه هفتم توسعه نیازمند استفاده از توانبخش خصوصی برای گسترش شبکه آزادراهی هستیم.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی درباره همایش GIS بیان کرد: یکی از مشکلات این است که بیش از ۶۰ درصد از دادههای مکانی کشور در وزارت راه و شهرسازی تولید میشود اما به علت نبود GIS مکان محور تخصصی، تصمیمگیریها بر اساس آن انجام نمیشد.
امینی گفت: در سیستم GIS میتوانیم شهر را با پهنه پرخطر زلزله همپوشانی کنیم و درباره اجرای طرح جامع و تفصیلی آن تصمیمگیری کرد.
او وجه تمایز سامانه GIS را تولید اطلاعات دانست و گفت: عدم تصمیمگیریهای درست و بدون مبانی مکان محور باعث شده حجم بسیار زیادی از پروژهها را در دست اجرا باشند، حجم گستردهای از تقاضاها دریافت شوند و در حال معدوم شدن حملونقل عمومی کشور شدهات.