◄ چرا با یک بارندگی، پلها تخریب میشوند؟
بعضی از پل های کشور ما بیشتر از اینکه در ساخت مشکل داشته باشند ، در انتخاب جانمایی و کریدور درست عمل نشده است.
در روز های اخیر پل های زیادی در اثر بارندگی در شمال کشور تخریب شده است. درست مانند اوایل سال جاری که پس از سیل ویرانگر شمال و جنوب کشور، پلهای زیادی تخریب شد. در نگاه اول کارشناسان به این نکته اشاره میکنند که کیفیت پایین ساخت پل موجب تخریب شده است و حتی در برخی از مکانها با فواصل کمتری مشاهده می شود که پلهای قدیمی و حتی پل های باستانی باقی ماندهاند و پل های جدید تخریب شده اند.
خدایار خاشع دبیر انجمن شرکتهای سرمایهگذار در آزادراهها در این باره به خبرنگار تین نیوز گفت: در برخی از پل های کشور بیشتر از اینکه ساخت پل و فرایند مهندسی آن مشکل داشته باشند، در انتخاب جانمایی و کریدور درست عمل نشده است.
وی افزود: یکی از دلایلی که باعث می شود محل مناسبی برای کریدور و احداث پل انتخاب نشود، هزینه بسیار کمی است که به مهندسان این پروژه ها پرداخت می کنند؛ مهندسان و کارشناسان به همین دلیل انرژی لازم را برای انجام این کار نمی گذارند. در حالی که مهم ترین قسمت راه سازی انتخاب کریدور و جا نمایی محل راه است.
خاشع در ادامه گفت: در اکثر مواقع صدها میلیارد تومان بابت اجرا پروژه و میلیاردها تومان بابت طراحی تونل و پل پرداخت میشود؛ اما مبلغ ناچیزی به طراحی مسیر و کریدور اختصاص مییابد. در حالی که اگر کریدور مناسبی انتخاب و پول مناسبی برای طراحی کریدور پرداخت شود، شاید در مجموع هزینه ها به مراتب کاهش پیدا کنند. در این زمینه نیاز است مسئولان ذی ربط در سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه تجدید نظر کنند و دقت بیشتری در این خصوص انجام دهند و برای طراحی و انتخاب کریدور ها از چندین مشاور استفاده کنند.
خاشع اضافه کرد: در ایران هزینه مهندسی هزینه بسیار کمی است و مهندسای خوبی وجود دارد و جا دارد کریدور ها از چندین کانال انتخاب شود و واقعیت این است که باید در انتخاب کریدور و مطالعات مسیر دقت بیشتری انجام گیرد. شاید یکی از دلایل اصلی تخریب پلهای جدید الاحداث در لرستان انتخاب نادرست محل کریدور بود که برای احداث پل نیز مشکل ایجاد کرد.
این مقام مسئول افزود: برای ساخت ابنیه راهها، الگوهای بهکار گرفته شده در جهان به گونهای است که مطالعات زمان بیشتری می برد و اجرا کوتاهتر می شود اما در ایران عکس این موضوع صحت دارد. مطالعات در کشور ما در کوتاه مدت و با عجله انجام می شود و اجرا زمانبر می شود.
دبیر محترم انجمن شرکت های سرمایه گذار آزادراهها در اظهار نظری بسیار عجیب و به دور از رفتار و اخلاق حرفه ای که حتی می تواند برای وی و همکارانش بار حقوقی بسیار سنگینی به همراه داشته باشد، دلیل اصلی خرابی اکثر پل های احداث شده بر روی معابر در اثر بارندگی را کم توجه ای مهندسان طراح و مجری طرح های عمرانی به واسطه پرداخت های ناچیز به آنها عنوان کرده که اعتراف به کم فروشی و بازی با جان مردم و سرمایه های دولتی که مردم وارث و مالک اصلی آن هستند، می باشد که مایه تعجب و افسوس است.
برای اطلاع بیشتر افکار عمومی و صد البته جناب دبیر محترم انجمن لازم است به نکات زیر اشاره کنیم:
نخست آنکه قراردادهای مهندسین مشاور و پیمانکاران دقیقا بر اساس فهرست بهای اعلام شده از سوی سازمان برنامه است که بنا به اعتقاد بسیاری از مهندسین متخصص در امر متره و برآورد و به دلیل اعمال نفوذ پیمانکاران دولتی و نظامی بسیار پر منفعت تعریف شده است
دوم آنکه اگر مشاور یا گروه مشاورینی برای پیروزی در مناقصه، تخفیف هایی در رقم پیشنهادی خود لحاظ می کنند و یا احیانا مبالغی را برای به دست آوردن پروژه در مسیرهای غیر قانونی خرج می کنند ، نباید آن را از اصل پروژه و مصالح نامرغوبی که در ساخت پروژه به کار میگیرند و یا کم کاری در انتخاب و جانمایی مسیر و طراحی پروژه جبران کنند. بنابراین مشکل اصلی که باعث تخریب زودهنگام سازه های دولتی می شود به شرح زیر می باشد:
دریافت پروژه از مسیرهای غیر قانونی و پرداخت هزینه هایی که باعث کاهش درآمد پیمانکار و لاجرم کم فروشی آنها در طراحی و اجرای پروژه های دولتی میگردد
- ضعف دستگاه نظارت بر روند احداث پروژه های دولتی که حاصل روابط ناسالم میان بخش خصوصی و مجریان دولتی طرح های عمرانی است
- استفاده از مصالح غیر استاندارد
- استفاده از نیروهای کم تجربه و تازه کار در طراحی و احداث پروژه برای صرفه جویی در هزینه ها و افزایش درآمد
- اجرای عملیات عمرانی در فصول غیر مناسب
- طولانی کردن زمان اجرای پروژه به بهانه های مختلف برای افزایش زمان اجرای طرح و برحورداری از افزایش سالیانه قیمت فهرست بها
- دستکاری در نقشه های اجرایی برای کاهش هزینه که با بی توجه ای مجریان دولتی همراه است و مسایلی دیگر که جناب دبیر محترم به خوبی از آن آگاه است