بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

پیشنهاد دائمی شدن نشست همکاری های ترانزیتی

وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد دائمی شدن اجلاس همکاری های ترانزیتی میان ایران و کشورهای ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکنستان را مطرح کرد.

پیشنهاد دائمی شدن نشست همکاری های ترانزیتی
تین نیوز |

وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد دائمی شدن اجلاس همکاری های ترانزیتی میان ایران و کشورهای ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکنستان را مطرح کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان در نخستین اجلاس وزرای ایران و کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان در خصوص توسعه همکاری های ترانزیتی ضمن خوش آمدگویی به مهمانان و تقدیر از دستگاه دیپلماسی کشورهای حاضر در جلسه بابت اهتمام جدی و هماهنگی مؤثر در راستای برگزاری این اجلاس گفت: انتخاب عنوان "توسعه همکاری های ترانزیتی" برای این اجلاس، با توجه به فضای سازنده و تعاملی فعلی میان ایران و کشورهای آسیای مرکزی، خصوصا اولویت فعلی دولت ایران جهت توسعه همکاری های اقتصادی با همسایگان و کشورهای منطقه، انتخابی به موقع، هوشمندانه و هدفمند، در راستای تحکیم و تقویت روابط همه جانبه اقتصادی به شمار می آید. 

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: موضوع همکاری های حمل ونقل و ترانزیت، به عنوان یکی از ارکان اصلی تعاملات تجاری کشورها محسوب می شود؛ به نحوی که با هم افزایی زیرساخت ها و امکانات حمل ونقلی، بهره مندی همه بازیگران عرصه حمل ونقل، لجستیک، تجارت و در کنار آن جمعیت ۱۶۰ میلیون نفری ملت ها در این پهنه جغرافیایی فراهم خواهد شد. 

وی افزود: موضوع توسعه همکاری های ترانزیتی در پهنه ایران و کشورهای آسیای مرکزی، صرفا موضوعی مربوط به امروز و آینده نیست؛ بلکه به گواه تاریخ، این منطقه دارای حافظه باستانی درخصوص نقش آفرینی پررنگ و محوری در مبادلات تجاری شرق و غرب و شمال و جنوب جهان بوده است. 

قاسمی خاطر نشان کرد: بر اساس این رویکرد فرصت آفرین و ظرفیت ساز و با تأکید بر ضرورت انسجام بخشی و بهبود شکلی و محتوایی همکاری های ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه، در ادامه به رئوس اقدامات اولویت دار، در چارچوب ابتکار برنامه عمل مشترک منطقه ای ترانزیتی اشاره خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به زیرساخت ها و امکانات حمل ونقلی فعلی در قلمرو کشورها و همچنین بازارهای منطقه ای و بین المللی و مبادلات تجاری مشتمل بر صادرات، واردات و ترانزیت کشورهای آسیای مرکزی با کشورهای فرامنطقه ای از طریق ایران، در میان مدت می توان بیش از سه برابر عملکرد فعلی به عبارتی بالغ بر ۲۰ میلیون تن دست یافت.

قاسمی ادامه داد: این هدف گذاری برای ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن کالا، به عنوان یک ابتکار، مسیر را برای هدفمند کردن و همسوسازی اقدامات کشورها در چارچوب یک برنامه اقدام مشترک منطقه ای ترانزیتی، روشن و هموار می کند. 

وزیر راه و شهرسازی بر تشکیل کارگروهی مشترک شامل نمایندگان وزارتخانه های ذیربط حمل ونقلی کشورهای عضو برای تدوین برنامه عمل مشترک منطقه ای با هدف مشخص تحقق ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون کالا بین ایران تاکید کرد و گفت: این برنامه مشترک باید جهت تصویب در نشست بعدی این اجلاس ارائه شود. 

وی افزود: همانطور که در منابع و مراجع معتبر بین المللی و علمی توصیه شده است، ایجاد ساز و کاری برای مدیریت کریدورهای ترانزیت منطقه ای، به عنوان ضرورتی اساسی برای بهره گیری حداکثری کشورها از کریدورهای ترانزیتی عبوری از قلمروی سرزمینی شان محسوب می شود.

قاسمی ادامه داد: بنابراین ایجاد این سازوکار با هدف هماهنگ سازی و همسوسازی اقدامات کشورها، انسجام بخشی به مقررات و قوانین و رویه ها و استانداردها، پایش و ارزیابی مستمر عملکرد ترانزیتی در کریدورها، انطباق بخشی سیاست گذاری ها و اقدامات داخلی با برنامه عمل مشترک به عنوان یک اقدام اساسی مورد تأکید است.

این عضو کابینه سیزدهم اظهار کرد: انتظار می رود مدل مدیریت کریدور و ساز و کار اجرایی آن تا اجلاس بعدی وزرا نهایی شده باشد.

وی بهبود عوامل کلیدی زمان و هزینه ترانزیت، در ترددهای مرزی و همچنین در قلمرو کشورهای عضو را ضرورتی اساسی برای توسعه همکاری های ترانزیتی دانست و گفت: در این راستا، ضمن اعلام آمادگی برای تسهیل و تسریع در ترددهای مرزی و نیز ترانزیت از پهنه سرزمینی ایران، یادآوری می کنم که در آوریل سال جاری توافقی کلیدی در چارچوب رونق بخشی به کریدور ترانزیتی شمال-جنوب از طریق هدف گذاری کوتاه مدت، حجم ترانزیت ۱۰ میلیون تن تا پایان سال ۲۰۲۳ کالا از این کریدور از مبادی و مقاصد واقع در روسیه از طریق ایران با فدراسیون روسیه، محقق شد. 

قاسمی ادامه داد: جهت تحقق این هدف گذاری، برنامه عمل یکساله توسعه ترانزیت بین دو کشور تهیه و مبادله شده که در چارچوب نشست حاضر هم قابل بهره برداری است. 

وزیر راه و شهرسازی، ایران را کشوری ترانزیتی دارای بنادری با ظرفیت اسمی ۲۴۰ میلیون تن و ظرفیت کانتینری ۸ میلیون TEU دانست و افزود: طرح های توسعه بنادر شمالی در سرتاسر شرق تا غرب دریای خزر و همچنین بنادر جنوبی از غربی ترین نواحی خلیج فارس تا شرقی ترین نقطه دریای عمان بعنی بندر چابهار در حال انجام است. 

وی ادامه داد: این طرح ها شبکه ۱۲ هزار کیلومتری خطوط ریلی و شبکه جاده های ترانزیتی و زیرساخت های خدماتی و پایانه های مرزی با کیفیت مطلوب تحقق ترانزیت سریع و مقرون به صرفه را از قلمرو ایران تضمین می کند. 

قاسمی خاطر نشان کرد: علاوه بر این طرح های زیرساختی به ویژه احداث مراکز لجستیک چندوجهی در دست اجراست و توسعه آن ها با تأکید بر سرمایه گذاری بخش خصوصی و طرف های خارجی با اولویت در حال پیگیری است.

به گفته قاسمی، با تکمیل این شبکه مراکز لجستیک، مزیت های رقابتی در حوزه ترانزیت با کاهش زمان و هزینه ترانزیت به طور مستمر محقق خواهد شد. 

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با تجاری سازی کریدورها و مسیرهای ترانزیتی در منطقه ما، پیوندهای حمل ونقلی میان کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی با آب های جنوبی به ویژه از طریق بندر چابهار تسهیل خواهد شد. 

وی ادامه داد: در این راستا وزارت راه و شهرسازی برای جذب سرمایه گذاری کشورهای حاضر در پروژه های زیرساختی گفته شده در چارچوب شیوه های مشارکت عمومی خصوصی نظیر مدل های T-B-O و B-L-T آمادگی کامل دارد.

 قاسمی خاطر نشان کرد: بدون شک، توسعه همکاری های دوجانبه حمل و نقل و ترانزیتی میان کشورهای حاضر در این اجلاس، به مثابه قطعات تکمیل کننده ابتکار برنامه عمل مشترک چند جانبه توسعه ترانزیت منطقه ای خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با طرح ۴ دیجیتالی کردن و سبز کردن مسیر گمرکات، صدور ویزای یک ساله برای رانندگان و لکوموتیورانان و تجار، توسعه زیرساخت ها و ناوگان حمل و نقل و ایجاد حمل و نقل ترکیبی و برطرف کردن مساله تعرفه ها، اجرای این موارد را برای افزایش سرعت و حجم ترانزیت ضروری و مهم دانست.

قاسمی خاطر نشان کرد: ایران دارای ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن است و یک برنامه ۳ ساله با ۲۰ میلیارد دلار هزینه برای تقویت زیرساخت ها و ناوگان ریلی پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: همچنین وجود کریدورهای ریلی و جاده ای متعدد در کشور ظرفیت مناسبی را برای افزایش ترانزیت فراهم کرده است، همچنین در حال اجرای بزرگراه از بندر شهید رجایی تا آستارا هستیم که بر این ظرفیت ها می افزاید.

وزیر راه و شهرسازی اعلام آمادگی کرد که با ارائه زمین به کشورها امکان ساخت مراکز ترانزینی در پایانه های مرزی فراهم شود.

وی همچنین پیشنهاد داد اجلاس ۶ جانبه همکاری های ترانزیتی به صورت دائمی برگزار شود.

قاسمی در پایان خاطر نشان کرد: امروز و پس از پایان نشست حاضر، در راستای توسعه همکاری های همه جانبه ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه، نشست سه جانبه همکاری های حمل ونقلی ایران، روسیه و آذربایجان برگزار می شود که در این راستا وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه و معاون وزیر حمل و نقل آذربایجان نیز به نشست شش جانبه ما اضافه شدند و نشست امروز هشت جانبه برگزار شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.