تکلیف وزارت راه به اجرای ۵۰ درصد سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، وزارت راه و شهرسازی موظف است تا پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به اجرای حداقل ۵۰ درصد سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن) برای ناوگان دیزلی برون شهری اقدام کند.
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، وزارت راه و شهرسازی موظف است تا پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به اجرای حداقل ۵۰ درصد سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن) برای ناوگان دیزلی برون شهری اقدام کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، یکی از سامانه های نظارتی بر رفتار رانندگان اتوبوس، سامانه هوشمند سپهتن است. سپهتن که از حروف اول عبارت «سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان» استخراج شده، سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل ونقل جاده ای است دستگاهی که درون خودرو نصب می شود و از طریق سیم کارت Gps, GPRS به طور مداوم اطلاعات تعریف شده داخل ماشین را به مراکز پلیس راهور ارسال می کند، اطلاعاتی نظیر مسیر حرکت و سرعت؛ کنترل صلاحیت راننده؛ کنترل کارت هوشمند و سلامت راننده ها، ساعت کارکرد و هوشیاری راننده و غیره را اعلام می دارد.
این سیستم قادر است از طریق شبکه ارتباطی DSRC به محض نزدیک شدن اتوبوس های مسافربری بین شهری به پاسگاه ها نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام کرده و عملکرد وسیله نقلیه را موردبررسی و ارزیابی دقیق قرار دهد.
در این راستا و بر اساس تبصره ۱۴ (اهداف یکساله هدفمندی) لایحه بودجه ۱۴۰۲، وزارت نفت از طریق شرکت های تابعه موظف است نسبت به توزیع گاز مایع و نفت سفید به مصرف کنندگانی که به شبکه سراسری گاز طبیعی دسترسی ندارند یا در مقاطعی از سال با تشخیص وزارت نفت امکان تحویل گاز طبیعی به آنها وجود ندارد و مجبور به استفاده از سوخت مایع هستند، از طریق سامانه درخواست فراورده های نفتی (سدف) یا کارت الکترونیک اقدام کند.
همچنین وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت نفت و وزارت کشور و پلیس راهور و سایر دستگاه های مربوط موظفند تا پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به اجرای حداقل ۵۰ درصد سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن) برای ناوگان دیزلی برون شهری اقدام کند.
وزارت نفت مکلف است ناوگان دارای اولویت را طی سه ماه پس از ابلاغ این قانون تعیین کند. آئین نامه اجرایی این تبصره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانه های نفت، راه و شهرسازی و کشور پیشنهاد و به تصویب هیئت وزیران می رسد.