راه ها و ظرفیت های ایران بهترین راه حل مسائل ترانزیتی منطقه
وزیر راه و شهرسازی در سن پترزبورگ روسیه اعلام کرد: تمامی کشورهای منطقه می توانند با استفاده از راه ها و ظرفیت های ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.
مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی شامگاه چهارشنبه تهران را به مقصد سن پترزبورگ در روسیه به منظور شرکت در بیست و ششمین نشست بین المللی اقتصادی و مذاکرات با مقامات روسیه و دیگر کشورها ترک کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش امروز با شرکت در پنل "کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب، تقویت همکاری ها" که به ریاست الکساندر میشارین رئیس آمکادمی حمل و نقل روسیه برگزار شده بود، اظهار داشت: موقعیتِ جغرفیاییِ منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران ، همچنین دارا بودن زیرساخت های حمل و نقل و لجستیکی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب و دانش فنی و مهندسی و تجربیات ارزشمند در طراحی و احداث پروژه های زیرساختی، و فرصت های برجسته و بی بدیل برای جذب سرمایه گذاری در طرح های تکمیل و توسعه زیرساخت ها اعم از جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی، محسوب می شوند به نحوی که، کلیه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و حمل و نقل در منطقه و در سطح بین المللی نیز، از این مزیت های پرشمار، بهره مند شوند.
در این پنل که علاوه بر وزیر حمل و نقل، نماینده و دستیار ویژه رئیس جمهور و دیگر مقامات کشور روسیه، وزرای کشورهای پاکستان، آذربایجان، نماینده اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای IRU در اوراسیا، مدیر اجرایی انجمن بین المللی حمل و نقل جاده ای حضور دارند، وزیر راه و شهرسازی کشورمان بیان داشت: فعال سازی مزیت های جغرافیایی- سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حمل و نقل با روان سازی مقررات و ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم، به عنوان یکی از سیاست های اصلی و مهم محسوب می شود و تمامی کشورهای منطقه می توانند با استفاده از راه ها و ظرفیت های ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.
وی تأکید کرد: در حال حاضر، سیاست همسایگی، به عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی کشورم محسوب می گردد. البته در مقوله حمل و نقل و لجستیک، تعریف همسایگی، لزوما به دارا بودن مرزهای مشترک با کشورها محدود نمی شود؛ و ایران به گواه تاریخ، تمامی کشورهایی که در شبکه های ترانزیتی مشترک با خود هستند را همسایهی ترانزیتی خود میداند. البته پیشبرد این برنامه های همگرایی، صرفاً با توسعه زیرساخت ها صورت نمی گیرد؛ به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران همگام با توسعه زیرساخت های حمل و نقل، تسهیل قوانین و مقررات تجاری خود را در دستور کار دارد.
بذرپاش یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، به عنوان دو رکن اساسی کریدور شمال – جنوب؛ همکاری های دوجانبه و چندجانبه را در دستور کار قرار داده اند. این نوع همکاری ها و تعاملات، به ویژه در دو سال اخیر با اراده طرفین شتاب بیشتری گرفته است، که تبلور این تعاملات سازنده و هدفمند اخیر، امضای موافقت نامه مشارکت در پروژه رشت-آستارا، به عنوان حلقه تکمیل کننده حمل و نقل تمام ریلی از بنادر جنوبی ایران تا شمال روسیه، در تاریخ 17 می سال جاری در تهران بود. تا بدین ترتیب، فصل نوینی در کریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب گشوده شود.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از رسیدن به گفتمان و تصویری مشترک در حوزه حمل و نقل و لجستیک بین دو کشور و تعمیم این گفتمان مشترک به سایر کشورهای ثالث استقبال می کند؛ بدیهی است؛ افزایش مطلوبیت مسیرهای شرقی، مرکزی و غربی دریای خزر و در ادامه آن، تا خلیج فارس و دریای عمان و جنوب، جنوب شرق و شرق آسیا از دستاوردهای این گفتمان و تصویر مشترک است.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در حال حاضر کشورهای دیگری نیز، تمایل خود را برای پیوستن به کریدور شمال-جنوب و دیگر برنامه های مشترک ایران و روسیه اعلام نموده اند، که این درخواست ها، مورد استقبال و حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده و در اولویت بررسی قرار گرفته اند.
بذرپاش در ادامه سخنانش پیشنهاد مشارکت سرمایه گذاران طرف روسیه از جمله صاحبان بار، شرکت های حمل و نقلی و لجستیکی در پروژه های تکمیل و توسعه بنادر جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان را مطرح و تصریح کرد: تشکیل شرکت های مشترک لجستیکی و بنگاههای کوچک و متوسط ، توسعه فناوری های هوشمند و دیجیتال در مناسبات حمل و نقلی و ترانزیتی، ایجاد سامانه های رصد بار ، استفاده یکپارچه از اسناد الکترونیک حمل و نقل بین المللی از دیگر پیشنهادها است.
تسهیل در حضور شرکت های لجستیکی بین المللی روسیه در ایران، مشارکت طرف ها در احداث و فعالیت مراکز لجستیک با تأکید بر ظرفیت های مناطق آزاد تجاری-اقتصادی و صنعتی و تشویق و حمایت از سرمایه گذاری مشترک در این زیرساخت ها، با تأکید بر ایجاد امکانات نگهداری و بسته بندی و فرآوری کالاها به ویژه محصولات کشاورزی و غذایی در این مراکز و اقدام مشترک در توسعه کشتیرانی در دریای خزر با اولویت مشارکت در ساخت مشترک شناورها و ایجاد خطوط منظم و ارزان کشتیرانی بین بنادر از دیگر پیشنهادهای مطرح شده توسط نماینده جمهوری اسلامی بود.