برای تکمیل دو خطه کردن مسیر بافق - یونسی از سرمایه گذار خارجی استفاده می شود
وزیر راه و شهر سازی اعلام کرد که برای تکمیل شبکه ریلی در شرق کشور و دو خطه کردن مسیر بافق - یونسی با استفاده از سرمایه گذار خارجی در دستور کار است.
مهرداد بذرپاش در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از برنامه های دولت تکمیل کریدور زمینی شمال - جنوب در شرق کشور است. برای تکمیل شبکه ریلی در شرق کشور دو خطه کردن مسیر بافق - یونسی بااستفاده از سرمایه گذار خارجی در دستور کار است تا حمل بار در این مسیر دو برابر شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: براساس اعلام رئیس بانک مرکزی، مسکن در بیشتر مناطق تهران قیمت کاهشی بین ۱۲تا ۱۵ درصد داشته است و این روند ادامه خواهد داشت.
بذرپاش با اشاره به سفر هفته گذشته معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به آستارا به همراه هیات اقتصادی و تجاری و برگزاری جلساتی مختلف، خاطرنشان کرد: یکی از تصمیمات این بود که ظرف ۴ ماه با توجه به اتمام ساخت پل آستاراچای ، پایانه و سامنه گمرکی و مرزبانی را سریعا مستقر کنیم. بهره برداری از سد خداآفرین نیز یکی دیگر از مصوبات بود. توافقات بسیار خوبی حاصل شد و قرار است به آذربایجان سفر داشته باشم تا اجرای این توافقات را دنبال کنم.
وی با بیان اینکه موافقتنامه جامع بین ایران و سوریه در هیئت دولت تصویب شد، گفت: این موافقتنامه جامع که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی ارایه شده بود، چندسالی معطل مانده بود که در نهایت تصویب و به مجلس ارسال می شود. این لایحه یک سند جامعه همکاری ایران و سوریه است که تصمیم بسیار مهمی است. توافقات زیادی بین دو کشور در حال انجام است. هفته اینده یک هیات اقتصادی و تجاری از سوریه به ایران سفر می کند و جلسات مختلفی خواهیم داشت تا توافقات دو رئیس جمهور ایران و سوریه را پیگیری کنند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: هفته گذشته با حضور رییس جمهور مسیر پاتاوه به دهدشت با طول ۱۳۶ کیلومتربه بره برداری رسید که این مسیر بسیار سخت بود و که ۸۳ درصد آن کوهستانی است. مسیر صعب العبور بود و بندر امام را به مرکز کشور متصل می کندو شهر دهدشت را از بن بست خارج می کند. بیش از ۴۰ روستا را از مسیر بن ّست خارج می کند. این مسیر ظرفیت اقتصادی خوبی برای منطقه جنوب غرب کشور رقم می زند این پروژه از مصوبات سفر رهبر انقلاب به استان کهگلویه و بویراحمد بود.
وی افزود: مسیر برگشت آزادراه تهران شمال تا دهه فجر سال آینده افتتاح می شود. تکمیل این مسیر ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد. قرار شد ساخت قطعه سوم این آزادراه هم آغاز شود و از همین کارگاه قطعه دوم، آماده سازی کارگاه قطعه سوم را هم فعال می کنیم؛این پروژه هم یکی از سخت ترین پروژه های راه سازی است چون 85 درصد این مسیر به تونل و پل نیاز دارد و درصد کمی از مسیر، معمولی است و زمان و هزینه ساخت را افزایش می دهد.
بذرپاش ادامه داد: پروژه آزادراه اصفهان - شیراز به طول ۲۳۰ کیلومتر در اواخر شهریور به بهره برداری می رسد که افتتاح آن ۱۳۰ میلیون لیتر در سال صرفه جویی مصرف سوخت در پی دارد که معادل مصرف بیش از یک روز بنزین در کشور است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین تلاش می کنیم تا آزادراه رودبار - منجیل به طول ۸ کیلومتر تا آبان ماه امسال به بهره برداری می رسد و گره ترافیکی سنگین آزادراه قزوین - رشت را باز می کند. از سویی با طرف روسی برای ساخت خط آهن رشت - آستارا توافق کرده ایم ولی ساخت مسیر ریلی موازی آن که رشت به کاسپین است تا سه ماه آینده به بهره برداری می رسد ک ریدور شمال به جنوب را به دریا وصل می کند.
بذرپاش گفت: تا هفته دولت ۱۰ هزار واحد مسکن مهر در پردیس و ۲۸۰۰ واحد در پرند افتتاح می شود.۱۶ هزار قطعه زمین به مشمولان قانون جوانی جمعیت تقدیم شده است. 70 هزار نفر درسایت ثبت نام کرده اند و تا پایان سال زمین های مربوط به طرح جوانی جمعیت را تقدیم مشمولان می کنیم. امسال هدف گذاری کرده بودیم که در کنار ساخت مسکن،۴۰۰ هزار قطعه زمین واگذار کنیم که تاکنون ۲۵۰ هزار قطعه زمین واگذار شده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کاهش قیمت مسکن، اظهار کرد: پیگیری جدی مالیات خانه های خالی ، ساماندهی مشاوران املاک، مقابله با احتکار زمین به کاهش قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها منجر شده است. البته ما از این قیمت ها هم اصلا راضی نیستیم. قیمت مسکن در سال های گذشته هیچ دلیل نداشته جز سوداگری. بازارمسکن یکی از رها شده ترین بازارها در کشور است و هیچ کف و سقفی برای قیمت خرید و رهن و اجاره وجود ندارد. با وجود آنکه وظیفه وزارت مستقیم کنترل قیمت بازار مسکن نیست اما عزم جدی کردیم . بیش از ۲ هزار مشاور املاک که قانون رعایت نکرده اند، پلمب شده است. ما خوشحال نیستیم که حتی یک واحد صنفی تعطیل شود اما اگر واحد تجاری قانون را رعایت نکند، برخورد می شود.
بذرپاش با بیان اینکه حمل و نقل یکی از اصلی ترین مسائل زائران است و دنبال آن هستیم تا سفر زائران کمترین مشکل را داشته باشد، گفت: هنوز قیمت بلیت پروازهای اربعین معلوم نشده و تا یک هفته تا ۱۰ روز آینده مشخص می شود.
بذرپاش افزود: در روز گذشته عملیات حج به اتمام رسید که جمع بندی ما رضایت زائران بود البته مشکلاتی هم داشتیم و برخی تأخیرها از طرف عربستان بود برخی هم به خود ما مربوط بود.
وزیر راه درباره راه آهن چابهار- زاهدان گفت: یکی از تاکیدات ما تکمیل کریدور جنوب به شمال است. قطعه خاش به زاهدان به بهره برداری رسیده است. ده پیمانکار برای ادامه مسیر تعیین شده است و تلاش می کنیم تا پایان دولت این کریدور را تکمیل کنیم.
وی با بیان اینکه هر ماه یک پروژه حمل و نقل بزرگ برای افتتاح آماده می کنیم، افزود: الان تمرکز ما بر شرق کشور است. اقلیم شرق هم خاص است و توسعه ریل و جاده ای در شرق کشور تمرکز یافته است. حتی تصمیم داریم مجوز فرودگاهی را سرق متمرکز کنیم و اولویت را به شرق دهیم.
بذرپاش درباره افزیش قیمت بلیت پروازها، گفت: تعداد پروازهای داخلی کاهش نیافته است، بلکه باید بساط سوداگری جمع شود. شرکت های هواپیمایی بعضا خودشان متضرر اصلی شرایط سوداگری در بازار بلیت پروازها می شوند چون پول به واسطه ها می رسد. مجوزهای چارتری به هر صورت تا اطلاع ثانوی لغو شده است و به جز پروازهایی مثلا به میادین نفتی قرار شده با سازمان های متقاضی پرواز به صورت موردی حل شود اما به هر حال بساط پروازهای چارتری تا قیمت بلیط به آرامش برسد باید تعطیل شود.عدول از نرخ مصوب تخلف است و سازمان تعزیزات ورود می کند ولی در تعداد بلیت و پروازها نه تنها کاهش نداشتیم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بلکه ۵ درصد رشد داشته ایم. انشاءالله قیمت ها به آرامش بهتری می رسد.
" لقمه را دور سر نچرخانيد"
براي ساخت چند پروژه مثل دوخطه كردن بافق- سرخس و راهآهن چابهار مشهد پارسال مسئولين محترم در رسانه ها گفتند كه توافق شده و مجوز گرفته شده تا با تهاتر نفتي پول فراهم شود تا اجراي پروژه ها توسط پيمانكاران داخلي ساخته شوند.
اين روشي ساده براي تامين بودجه و اجراي پروژه است و مناقصه هاي زيادي به صورت عمومي برگزار شده و پيمانكاران انتخاب شدند. وزير هم در همين سخنان اشاره كردند ده پيمانكار داخلي وجود دارد.
چرا اين روش دنبال نمي شود و روش سرمايه گذاري خارجي مطرح مي شود؟
وزير مي گويد از سرمايه گذاري خارجي استفاده مي شود. البته همه اهل فن و وزير مي دانند كه سرمايه گذاري مستقيم خارجي در شرايط كنوني فراهم نمي شود. اگر اين پروژه ها توجيه خوبي داشته باشد سرمايه گذاران داخلي هم حاضر ميشوند پروژه را بسازند و نقدينگي مازاد هم در جامعه ما فراوان است.
حتي پنج سال است كه صاحبان معادن سنگان و فولاد دنبال سرمايه گذاري در خط دوم بافق سنگان هستند كه شركت راه آهن پروژه را به آنها نداده است.
چرا ؟ شايد پروژه سودآور نبوده يا تعارض منافعي وجود دارد كه سرمايه گذاري داخلي صورت نگيرد.
تا وقتي پروژه سودآور نباشد پروژه با سرمايه گذاري داخلي يا خارجي ساخته نمي شود و پروژه اي كه سرمايه گذاري داخلي مقدور نباشد حتما براي سرمايه گذاري خارجي دشوارتر مي شود. سرمايه گذاري داخلي اين پروژه روش درستي است اگر پروژه سودآور باشد.
پس منظور وزير چيست؟
وقتي سرمايه گذاري خارجي مقدور نيست مي توانند وام خارجي بگيرند و پروژه را طرف خارجي بسازد. طرف خارجي براي كاهش هزينه مجبور است پروژه را بين پيمانكاران ايراني تقسيم كند. يعني پيمانكاران ايراني مجبور شوند براي شركت خارجي سر خم كنند و كار كنند و بعد شركت خارجي هزينه اجراي پروژه را با افزايش براي سود بردن خودش به ايران وام مي دهد و اين وام با سود بانكي مجدد برعهده دولت ايران خواهد بود و بعد دولت ايران نفت ميفروشد و بازپرداخت وام و سودش را پس مي دهد .
حال فرق روش نخست تهاتر نفتي با روش دوم يعني وام چيست؟ وقتي بازپرداخت در هر صورت از منابع نفتي صورت مي گيرد همان روش تهاتر نفتي بهتر نيست؟
فقط در روش دوم اسم شركت خارجي و قرارداد خارجي وجود دارد تا قيمتها مضاعف شود و عده اي اين وسط سود بيجا ببرند و پيمانكار ايراني تحقير شود و پروژه به اسم شركت خارجي باشد. اگر منطق ديگري وجود دارد، وزير محترم براي مردم و پيمانكاران داخلي توضيح دهد. حالا وزير محترم كه بحث سرمايه گذاري خارجي را مطرح كرده، آيا دقت دارد كه چه مي گويد؟ يا شايد رسانه ها درست نقل نكردند.