تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
پیشنهاد جدید ایران، اتصال ریلی منطقه چشمه ثریا به مرند بود که بتوانیم راه آهن را متصل کنیم و یک شبکه کریدوری جدید به شبکه کریدوری شرقی- غربی ایران افزوده شود.
مهرداد بذرپاش رییس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه، با اعلام امضای ۱۰ سند همکاری اقتصادی بین دو کشور گفت: در حوزه ریلی، پیشنهاد جدید ایران، اتصال ریلی منطقه چشمه ثریا به مرند بود که بتوانیم راه آهن را متصل کنیم و یک شبکه کریدوری جدید به شبکه کریدوری شرقی- غربی ایران افزوده شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه و وزیر راه و شهرسازی کشورمان که به همراه رییس جمهوری به آنکارا سفر کرده است، جزییات هشتمین نشست شورای عالی همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه را تشریح کرد و گفت: هشتمین شورای عالی همکاری های اقتصادی دو کشور برگزار شد. جلسه خصوصی رؤسای جمهوری دو کشور داشتند که این جلسه به اتفاق چندین مقام از دو کشور انجام شد.
رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه ادامه داد: بخشی از محورهای گفتگو بین روسای جمهوری دو کشور با محوریت موضوع غزه و حمایت های دو کشور در مقابله با این ظلمی که علیه مردم غزه توسط رژیم ستمگر و ظالم بود.
بذرپاش توضیح داد: گفتگوی رؤسای جمهور دو کشور در حوزه اقتصادی در قالب ۱۰ سند همکاری که امروز به امضای مقامات دو کشور رسید، صورت گرفت.
پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
وزیر راه و شهرسازی کشورمان توضیح داد: یکی از محورهای گفتگوی مقامات دو کشور در موضوع حمل و نقلی بود. در حوزه ریلی، پیشنهاد جدید ایران، اتصال ریلی منطقه چشمه ثریا به مرند بود که بتوانیم راه آهن را متصل کنیم و یک شبکه کریدوری جدید به شبکه کریدوری شرقی- غربی ایران افزوده شود. همچنین با تکمیل این کریدور ریلی، ترکیه می تواند به آب های آزاد دسترسی یابد که موضوع در حال پیگیری است و موضوعات تخصصی این پیشنهاد در تهران ادامه خواهد یافت.
قول مساعد ترکیه برای اتمام عملیات عمرانی در مرز بازرگان
بذرپاش از دیگر محورهای گفتگوی دو کشور ایران و ترکیه را موضوع حمل و نقل جاده ای عنوان کرد و افزود: مرزهای مشترک ایران و ترکیه مرزهای بازرگان، سرو و رازی است. مرز بازرگان حدود دو سال است که در بخش ترکیه در حال تکمیل عملیات زیرساختی و عمرانی است که کامیون ها در این مرز معطل می شوند که قول مساعد داده شده است تا ظرف چند ماه آینده این عملیات به اتمام برسد و تردد در این مرز آسان تر شود.
توافق ایران و ترکیه در تقویت حمل و نقل هوایی
بذرپاش با اشاره به توافق ایران و ترکیه در تقویت حمل و نقل هوایی، افزود: در حوزه هوایی توافقات خوبی به سرانجام رسیده است. یکی از سندهایی که به امضا رسید در این بخش بود.
ایران و ترکیه برای احداث خط جدید انتقال گاز توافق کردند
رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه گفت: در حوزه انرژی، قرارداد پیشین ایران با ترکیه تمدید شد. همچنین برای احداث خط جدید انتقال گاز توافق شد تا هرچه سریعتر قرارداد جدید برای احداث قرارداد جدید نهایی شود.
وی تصریح کرد: همچنین مقرر شد تا ترکیه در میادین گازی ایران سرمایه گذاری کند که توافق اولیه خوبی انجام شد.
بذرپاش گفت: یکی از سندهای همکاری ایران و ترکیه در حوزه علم و فناوری اختصاص یافت. موافقت شد تا هم پارک های علم و فناوری در دو کشور توسعه یابد و دو کشور در این خصوص سرمایه گذاری انجام دهند.
رفع مشکلات همکاری تجار و فعالان اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه
رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه از دیگر محورهای گفتگو را به حوزه فرهنگی و رسانه ای مرتبط دانست و افزود: سند برای توسعه همکاری رسانه ای دو کشور امضا شد.
بذرپاش تصریح کرد: دو کشور توافق کردند تا هرچه سریعتر کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در اسفندماه برگزار شود و وزیر تجارت کشور ترکیه با دستور رییس جمهور به عنوان مسئول طرف ترکیه معرفی شد. همچنین برای مشکلاتی که تجار و فعالان اقتصادی دو کشور دارند توافق شد تا با همکاری مقامات این مشکلات به حداقل برسد.
خدا قوت دکتر صالحی هرروز یک دستاورد انشالله پیروزید
ارتباط با ترکیه از هفتاد سال پیش تا کنون در بخش جاده ای،هوائی و ریلی وجود داشته است که چیز جدیدی نیست ، ولی همواره بدلیل کارشکنی های داخلی و ترکیه مسیر ریلی از ایران به اروپا از طریق ترکیه سامان نگرفته که دلایل فنی،حقوقی و البته عدم حضور ایران در سامانه بانکی جهانی هم دارد. در هر حال ، بجای کریدور شمال جنوب ، مسیر ترکیه بالقوه گزینه ثانویه مطلوبی محسوب می شود ، بشرطیکه شرائط مهیا باشند که نیستند و دول روسیه و امریکا قطعا کارشکنی خواهند نمود!