بازدید سایت : ۳۶۷۶۸

واردات ۱۰ فروند هواپیما در ۲ ماه گذشته

مسیر واردات و ترخیص هواپیما برای ایرلاین ها باز شده است

واردات ۱۰ فروند هواپیما در ۲ ماه گذشته
تین نیوز

وزیر راه وشهرسازی گفت: مسیر ورود هواپیما توسط شرکت ها باز شده است. آنها یاد گرفته اند هواپیما وارد کشور کنند. ارز آنها به خوبی تامین شده و منابع ارزی را با نرخ ارز مبادله ای در اختیار ایرلاین ها قرار دادیم. همچنین تسهیلاتی برای ترخیص قطعات قائل شده ایم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مهرداد بذرپاش در جمع خبرنگاران و در حاشیه امضا و تبادل تفاهم نامه بین شرکت فرودگاه ها با سرمایه گذاران بخش خصوصی در صنعت فرودگاهی، رونمایی از اطلس سرمایه گذاری فرودگاه ها و رونمایی از سند جامع هوشمند فرودگاه ها اظهار کرد: یکی از موضوعات اساسی که از ابتدای حضور در وزارت راه وشهرسازی مد نظر داشتیم  ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بخش فرودگاهی کشور بود.

بذرپاش افزود: صنعت فرودگاهی ما صنعت جذابی است و بخش خصوصی کاملا رغبت به حضور در آن دارند به ویژه شرکت های هواپیمایی مشتاقان اصلی برای سرمایه گذاری در این صنعت بودند. البته این موضوع نیازمند مقدماتی بود که شرکت فرودگاه های کشور مقدمات را فراهم کرد و همچنین مقدمات مالی نیز فراهم شد.

وی تصریح کرد: حتی در برنامه هفتم توسعه نیز حکم خوبی دیده شد و یک مجوز خوبی به شرکت فرودگاه های داده شد که به راحتی بتوانند با بخش خصوصی عقد قرارداد کنند.

بذرپاش با بیان اینکه باید به سمت این برویم که بهره برداری از فرودگاه های کشور را به بخش خصوصی واگذار کنیم، گفت:باید منابع شرکت فرودگاه ها و منابع دولت را به سمت فرودگاه هایی که جذابیت کمتری دارند یا در شهرهای کوچک و مناطق محروم هستند، سوق دهیم.

وی با اشاره به اینکه اطلس سرمایه گذاری خوبی به ارزش ۱۸۰ همت آماده شده است، افزود:این اطلس به راحتی در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت تا پروژه ها را انتخاب کنند.این اطلس ماهانه به روز می شود و تغییرات نیز در آن صورت خواهد گرفت.

وزیر راه وشهرسازی در ادامه گفت: امروز از همان اطلس حدود ۱۸ همت در قالب ۲۶  تفاهم نامه میان فرودگاه ها و شرکت های بخش خصوصی منعقد شد. امیدواریم در یکی دو سال آینده با رشد قابل توجهی در این بخش همراه باشیم.

وی در ادامه گفت: موضوع دیگر سند هوشمندسازی است. فرودگاه های ما باید به سمت نسل ۳و۴ حرکت کنند. در همه جای دنیا فرودگاه های بزرگ به این سمت حرکت کرده اند. این مهم نیازمند یک طراحی مناسب بود. زیرا مردم از ما توقع دارند و فرودگاه هایمان را با فرودگاه های بزرگ دنیا مقایسه می کنند.  البته رشد خوبی در این بخش داشتیم و کسانی که مشتری فرودگاه های باشند متوجه این رشد خواهند شد، اگرچه هنور کافی نیست.

بذرپاش با اشاره به اینکه سند هوشمندسازی فرودگاه های کشور به  بهره برداری رسید، گفت: در ذیل این سند پلتفرم ها و سکوهای مختلفی طراحی می شود. در حال حاضرقراردادهای برخی از آنها با بانک های و شرکت های آی تی منعقد شده است و  ظرف چندسال آینده فرودگاه های کشور سطح متفاوتی را خواهند داشت.

وی همچنین عنوان کرد: این آمادگی را داریم که بهره برداری از فرودگاه های بزرگ را به شرکت های هواپیمایی واگذار کنیم. 

وزیر راه وشهرسازی همچنین در پاسخ به واردات هواپیما به کشور گفت:در بحث واردات هواپیما از ابتدای ورود به وزارتخانه فعال سازی خود شرکت های هواپیمایی به جای ورود دولت در این بخش مد نظر بود.

وی اضافه کرد: صنعت هوایی ما درگیر تحریم های سخت و ناجوانمردانه است اما شرکت های هواپیمایی درجه آزادیشان بالاتر بوده، منابع بهتری دارند و می توانند تحریم ها را مدیریت کنند.

وی با اشاره به اینکه در این چند ماهه تعدادی هواپیما وارد کشور شده است، گفت: بخش زیادی را خود شرکت ها آوردند. مسیر ورود هواپیما توسط شرکت ها باز شده است. آنها یاد گرفته اند هواپیما وارد کشور کنند. ارز آنها به خوبی تامین شده است.منابع ارزی را با نرخ ارز مبادله ای در اختیار ایرلاین ها قرار دادیم. همچنین تسهیلاتی  برای ترخیص قطعات قائل شده ایم. تسهیلاتی خوبی در گمرکات است.

به گفته وی در همین یکی دو ماه اخیر  بالغ بر ۱۰ فروند هواپیما وارد کشور شده است.

بذرپاش اظهار کرد: قرار بر این بود که ٢ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به بخش حمل و نقل اختصاص پیدا کند که تا یک ماه آینده سهم بخش هوایی تخصیص داده می شود. 

وی در پایان گفت: فکر می کنم ظرف یکسال آینده تعداد قابل توجهی هواپیما به ناوگان اضافه شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.