بازدید سایت : ۳۹۳۲۲

تسهیل خانه‌ دار شدن تا تحویل سال

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تدوین بسته ساماندهی بازار اجاره و حمایت از مستأجران، تخصیص تسهیلات، تأمین زمین و همراهی با بخش خصوصی، پیمانکاران و انبوه سازان در تولید مسکن را از برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن دانست.

تین نیوز |

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تدوین بسته ساماندهی بازار اجاره و حمایت از مستأجران، تخصیص تسهیلات، تأمین زمین و همراهی با بخش خصوصی، پیمانکاران و انبوه سازان در تولید مسکن را از برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن دانست.

به گزارش تین نیوز به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی با حضور در موسسه مطبوعاتی ایران به گفت وگوی تفصیلی با خبرنگار حوزه مسکن و شهرسازی روزنامه ایران پرداخت و ضمن بیان جزئیاتی در خصوص طرح نهضت ملی مسکن و تامین مسکن محرومان، درباره مهم ترین پروژه های این وزارتخانه در حوزه زیرساخت های حمل و نقل توضیح داد.

مشروح این گفت وگو به شرح زیر است:

با توجه به اجرای برنامه هایی مثل نهضت ملی مسکن، شرایط فعلی نشان می دهد تأمین منابع برای تولید و عرضه مسکن مانع بزرگی برای اتمام پروژه ها است. دولت سازوکار جدیدی برای تأمین مالی دارد؟

 اگر قرار است دولت اصل ۳۱ قانون اساسی را اجرا کند، هدفگذاری باید درست باشد. در تلاش هستیم با تمام محدودیت های منابع، ۸۰۰ هزار واحد حمایتی در قالب نهضت ملی مسکن را تحویل دهیم و به دنبال آن هستیم تا تسهیلات را برای این ۸۰۰ هزار واحد تأمین کنیم. من به عنوان وزیر راه و شهرسازی، بر اساس بررسی هایی که انجام داده ام، خیلی قطعی نمی توانم بگویم که همه ۸۰۰ هزار نفر متقاضی مسکن حمایتی جزو دهک های یک تا سه یا دهک های زیر دهک ۵ هستند. پس شفافیت و شناسایی متقاضیان دهک های یک تا سه هدف اول در ساخت واحدهای حمایتی است.

منظور این نیست که متقاضیان دهک های دیگر نباید مد نظر باشند، معتقدیم اگر دولت قرار است مستقیماً در خانه سازی دخالت کند، دخالت باید به خانه دارشدن دهک های یک تا ۳ معطوف شود. اما اینکه دولت چه برنامه هایی برای ساخت مسکن دارد، تخصیص تسهیلات، تأمین زمین و همراهی با بخش خصوصی، پیمانکاران و انبوه سازان در تولید مسکن برنامه ماست.

حمایت از کم درآمدها چطور؟ دهک های کم برخوردار برای اولیه با مشکلات مواجه اند...

 آورده ای که دهک های یک تا ۳ باید داشته باشند قابل پیش بینی نیست چون بعضاً خانوار این دهک ها، نمی توانند این آورده را تأمین کنند، برنامه ما این است که متقاضیان این دهک ها با اجاره به شرط تملیک خانه دار شوند. یعنی اجاره به عنوان اقساط تسهیلات و آورده لحاظ می شود. موضوعی که باید در ساخت مسکن تفکیک کنیم، نوسازی بافت های فرسوده است. اولویت دیگر دولت در ساخت مسکن، توجه ویژه به این بافت هاست، سکونت در این بافت ها با کمترین ایمنی و دسترسی کم به خدمات است. این چند محور، هدفگذاری دقیق برای پاسخگویی به تأمین مسکن محرومان است. در شهرهای کوچک و متوسط پاسخگویی به نیاز مسکن محرومان راحت تر است و در این شهرها سریعتر به هدف می رسیم. در کلانشهرها و مراکز استان نیاز به زمان بیشتری برای تولید مسکن داریم و قطعاً تأمین منابع دولتی اثرگذار خواهد بود.

در سه سال اجرای نهضت ملی مسکن با اینکه بانک ها ملزم به پرداخت تسهیلات بودند اما حداقل عملکرد را داشتند. بانک مرکزی نیز با افزایش تسهیلات موافقت نکرد. منابع ساخت مسکن حمایتی چگونه تأمین می شود؟

 اینکه میزان وام باید افزایش پیدا کند، قطعی است، اما به دلیل ناترازی سیستم بانکی، مبلغ مورد بحث است.

تا قبل از دولت چهاردهم از ۸۰۰ هزار واحد، حدود ۳۷۰ هزار واحد تسهیلات بانکی دریافت کرده اند. در چند ماه اخیر ۴۰ هزار واحد دیگر هم تسهیلات گرفته اند و حداقل ۴۰۰ هزار واحد دیگر باید به سیستم بانکی وصل شوند. در جلسات با بانک مرکزی، سهم هر بانک از تعداد تسهیلات پرداختی به این ۴۰۰ هزار واحد، مشخص و به بانک ها ابلاغ شد. امیدواریم تا پایان سال سهم الشراکه بانک ها به واحدهای باقیمانده متصل شود.

برنامه های دیگر ما تأمین و آماده سازی زمین برای ساخت مسکن است که در وزارتخانه شتاب گرفته است. در دولت چهاردهم با توجه به لزوم اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون جهش تولید مسکن در راستای تأمین مسکن محرومین، تاکنون بیش از ۳هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی الحاقی به محدوده شهرها یا در قالب شهرک مسکونی دولتی، آماده سازی و در مرحله واگذاری به متقاضیان برای احداث واحد مسکونی و اجرای خدمات زیربنایی از سوی دستگاه های خدمات رسان قرار گرفت. از این اراضی نزدیک به ۴۰ هزار واحد در قالب طرح جوانی جمعیت تا پایان امسال واگذار می شود. همچنین تا پایان سال، زمین لازم برای ۴۰ هزار واحد مسکن در قالب احداث مسکن محرومین در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار می گیرد تا براساس تفاهمنامه، پس از احداث واحدها در اختیار متقاضیان جامعه هدف قرار گیرد. همچنین در سه ماه اول سال آینده ٥٠هزار واحدمسکونی حمایتی شهری و روستایی با تمامی خدمات، افتتاح و تحویل جامعه هدف می شود. نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، افزایش سقف تسهیلات تا ۴۰۰میلیون تومان و همچنین ظرفیت سازی برای تأمین زمین برای احداث انواع مسکن از جمله مسکن معیشت محور در روستاها از دیگر اقدامات ما است.

در زمینه حمایت از مستأجران هم ما بسته ساماندهی بازار اجاره و حمایت از مستأجران را تدوین کردیم که در دوماه آینده در شورای عالی مسکن تصویب می شود. این بسته شامل «تسهیلات کمک ودیعه با حمایت ویژه از مستأجران کم درآمد»، «افزایش عرضه مسکن و مسکن اجاره ای شامل تسهیلات ساخت برای واحدهای نیمه تمام»، «تسریع در تکمیل طرح های حمایتی» و «ساخت مسکن استیجاری از سوی بخش غیر دولتی و شهرداری ها» است.

هزینه تمام شده ساخت این واحدها چقدر برآورد شده است؟

یکی از مشکلات ما در اجرای نهضت ملی مسکن این است که با توجه به تورمی که وجود دارد قیمت قطعی برای ساخت واحدها مشخص نیست، در برخی پروژه ها مشکلاتی بابت افزایش هزینه ساخت بوجود آمده است اما تلاش و برنامه ما این است تا هزینه ها در ساخت مسکن حمایتی و همچنین واحدهای خودمالکی یا واحدهایی که توسط تعاونی ها ساخته می شود، کمتر شود.

هزینه ساخت در پروژه های مختلف و در شهرها و مناطق با توجه به دسترسی ها و خدمات زیربنایی، متفاوت است. تا پایان سال هم میزان افزایش وام و هم پرداخت تسهیلات ۴۰۰ هزار واحد باقیمانده حتماً انجام می شود.

یکی از مهم ترین پروژه های در نوبت اجرا، راه آهن رشت-آستاراست تکمیل این خط در توافقنامه اخیر با روسیه، مورد تأکید بود. برنامه دو کشور برای تسریع در ساخت چیست؟

 تکمیل کریدور شمال- جنوب از سال ها قبل و در دولت های مختلف پیگیری شده است. اتصال ریلی آستارا در شمالی ترین نقطه کریدور به بندرعباس در جنوبی ترین نقطه مورد نظر این پیگیری ها است.

در دولت قبل برای اتصال ریل رشت به آستارا با روسیه تفاهماتی شده است، در این پروژه تملک اراضی اهمیت دارد، دولت ایران باید اراضی را تملک کند و دولت روسیه تسهیلات را برای ساخت خط که با ریل ایرانی است، تخصیص دهد. ظرف یک ماه گذشته ۵ جلسه با وزیر حمل و نقل روسیه داشتیم.

این پروژه برای دو کشور استراتژیک است. حمل کالا و بار مهم ترین موضوع تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب است. رئیس جمهوری بر اجرای پروژه تأکید دارند، دستوری نیز برای تأمین منابع تملک اراضی صادر کرده اند. تفاهمات اجرای این پروژه از قبل انجام شده و تلاش ما اجرای تفاهمات است. دو کشور با قطعیت بر تکمیل خط ریلی رشت-آستارا تأکید دارند. تأمین منابع را شخص رئیس جمهوری پیگیری می کنند.

هزینه تکمیل طرح چقدر است؟

 برای تملک اراضی ۵ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که ایران آن را تأمین می کند. برای ساخت خط و تأمین ناوگان نیز از ۱.۶ میلیون یورو وام روسیه استفاده می کنیم.

 بجز این پروژه، تفاهمنامه دیگری با روسیه امضا کردیم و نقشه راه بین دو کشور تا سال ۲۰۲۵ ترسیم شده که طبق آن مشخص شده چه اقداماتی تا این سال انجام یا پیگیری شود. خط ریلی رشت-آستارا یکی از محورهای این نقشه راه است. در حوزه صنعت هوایی، تعمیرات و تجهیز ناوگان هوایی، در حوزه جاده ای، ریلی، بندری و گردشگری دریایی تفاهماتی با روسیه امضا کردیم.

تلاش ما این است تمام موضوعات تفاهمنامه با روسیه به پیش برود. ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه به توسعه کشور می انجامد. موقعیت ژئوپولیتیک ایران نیز به توسعه این کشورها کمک می کند. راه ارتباط، رفت وآمد، بار و مسافر به توسعه منتج می شود که آرامش و صلحی را که به آن نیاز داریم، به دنبال دارد.

برای توسعه اقتصاد دریامحور بویژه در حوزه مکران طرح های جدیدی در دست اقدام دارید؟

از سال های گذشته طرح های مختلفی برای توسعه مکران داشتیم که این طرح ها به اطلاع رئیس جمهوری رسیده است اما رئیس جمهوری معتقد است برای توسعه مکران و اقتصاد دریامحور باید طرحی نو دراندازیم و این طرح نو استفاده از نظرات مشاوران بین المللی را مد نظر دارد. با بررسی هایی که انجام دادیم و گفت وگو با مشاوران بین المللی، الان به اینجا رسیده ایم که شرح خدمات و چشم انداز ترسیم شده است. زیرساخت هایی برای توسعه مکران نیاز داریم، از بندر گوادر تا شلمچه کریدور جاده ای ساحلی ما است که باید به پایان برسانیم.

در کنار این پروژه، ریل چابهار تا سرخس در حال ساخت است. این پروژه ها موضوعات کلیدی توسعه مکران و توسعه دریا محور است و زیرساخت ها در حال آماده سازی است.

نظر دولت در توسعه سواحل این است که کمترین دخالت را داشته باشد و بخش خصوصی نقش محوری دارد، دولت ورود بخش خصوصی را به توسعه مکران تسهیل می کند، نکته دوم و مهم تر استفاده از نیروهای بومی و محلی در این برنامه توسعه ای است. این ارتباط دوطرفه در پایداری، رونق و توسعه سواحل مکران بیشترین اثر را دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.