بازدید سایت : ۶۹۳۳۳
مرور همه وعد‌ه‌ها درباره اجرای یک قانون

◄ مورد عجیب و سرگذشت غریب «آزادسازی»

◄ مورد عجیب و سرگذشت غریب «آزادسازی»
|

تین نیوز | آزادسازی نرخ بلیت، حالا دیگر واژه آشنایی برای اهالی حمل و نقل است؛ اگرچه آن قدر خبرهای ضد و نقیض درباره آن شنیده باشند که با آمدن نامش، به کشیدن آهی بسنده کنند و بگذرند؛ حتی اگر آخرین خبر خوش درباره آن، اجرایش در نیمه اول سال 93 باشد.

به گزارش تین نیوز، بر اساس ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه، تا پایان سال 90 (سال اول برنامه پنجم) باید آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی و خدمات فرودگاهی، توسط دولت اتفاق می افتاد، اما این قانون نه تنها تا امروز که در ابتدای سال چهارم برنامه هستیم، اجرا نشده بلکه هنوز و علیرغم تمامی صحبت های بیان شده در این باره، تصویر شفافی از نحوه اجرای آن، برای دست اندرکاران و مشتریان این حوزه ترسیم نشده است.

سرنوشت آزادسازی در دولت دهم
اجرا نشدن این قانون در سال های گذشته، حرف و حدیث های زیادی به دنبال داشته که در این میان برخی، از جمله آقایی، عضو کمیسیون عمران، علت این تاخیر را گران شدن حدود 70 درصدی نرخ بلیت هواپیما در پاییز سال 91 عنوان کردند و برخی، از جمله رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی،در موضعی کاملا متفاوت، اجرا نشدن این قانون را تخلف دولت از قانون تعبیر کردند.

در تمامی گمانه زنی های که در سال گذشته در این باره انجام می شد و در حالی که از ابتدای سال 92، فعالان حمل و نقل هوایی، چشم به در سازمان هواپیمایی دوخته بودند تا بخشنامه آزادسازی نرخ خدمات هوایی از آن بیرون آید، پهلوانی، رئیس وقت سازمان در همان روزهای نخست سال، آزادسازی نرخ بلیت را منوط به دستور دولت اعلام کرد و گفت: این طرح آماده اجراست و تنها دستور دولت را می خواهد.

با این وجود در سال 92، علیرغم تمامی اما و اگرها، این قانون روی کاغذ باقی ماند.

سرنوشت آزادسازی در دولت یازدهم
با روی کار آمدن دولت یازدهم و پس از حضور آخوندی در راس وزارت راه و شهرسازی و همچنین با انتخاب نوریان به عنوان قائم مقام وزارت راه در امور هوانوردی، حرف های تازه ای از سوی دولت درباره آزادسازی زده شد؛ به طوری که آخوندی از ابتدای حضور در وزارت راه، همواره بر اجرای آزادسازی در صنعت هوایی تاکید داشته و آن را یکی از اولویت های کاری خود اعلام کرده است.

با شکل گرفتن این فضا، شرکت های هواپیمایی که مشتاقانه در انتظار برداشته شدن گام تازه ای از سوی دولت در این زمینه بودند، در دیدار با وزیر راه جدید، درددل های همیشگی خود را درباره وابسته بودن سرنوشتشان به سرنوشت آزادسازی، بیان کردند.

قائم مقام وزیر راه و وعده اجرای آزادسازی در پایان سال 92
وعده اجرای آزادسازی در دو مسیر، تا پایان سال، یکی از آخرین وعده هایی بود که از سوی دست اندرکاران دولتی حمل و نقل هوایی در این باره داده شد.

نوریان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی، در آخرین روزهای بهمن ماه و در حاشیه همایش حمل‌ و نقل چندوجهی اعلام کرد که مطالعات آزادسازی نرخ بلیت هواپیما برای هشت مسیر انجام شده است و گفت: آزادسازی قیمت ها به‌صورت همزمان انجام نمی‌شود بلکه با آزادسازی نرخ در دو مسیر تا پایان سال، قصد داریم تبعات چنین کاری را مورد بررسی قرار دهیم.

وزیر راه و وعده اجرای آزادسازی در اردیبهشت 93
این سخن نوریان، خبر تازه ای از آزادسازی برای اهالی صنعت داشت و امیدواری به رونق گرفتن فعالیت ایرلاین ها در روزهای پایانی سال را شدت بخشید اما عمر این وعده بیش از دو هفته نبود؛ چنانکه وزیر راه، 11 اسفند و در جمع خبرنگاران اعلام کرد که اجرای آزادسازی، از شب عید به زمانی دیگر، یعنی اوایل اردیبهشت سال 93 موکول شده است.

بدین ترتیب بود که پرونده آزادسازی در سال 92 نیز همچنان بی سرانجام ماند.

رئیس سازمان هواپیمایی و وعده اجرای آزادسازی در نیمه اول سال 93

با آغاز سال 93 و با توجه به وعده آخوندی درباره اجرای آزادسازی در اردیبهشت، دوباره گوش ها برای شنیدن حرف های تازه و خبرهای خوب درباره آزادسازی تیز شد اما به نظر می رسد دوباره وضعیت، تغییر کرده است.

جهانگیریان که در راس سازمان هواپیمایی است و به نظر می رسد واقع بینانه ترین نگاه را درباره شرایط اجرای آزادسازی دارد، در روزهای پایانی فروردین اعلام کرد که «طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، آزادسازی قیمت بلیت در نیمه اول امسال باید اجرا شود.»

برخی رسانه ها این گفته جهانگیریان را «اجرای آزادسازی تا پایان شهریور 93» تعبیر کردند.

در این میان غوابش، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی نیز اعلام کرد که اگرچه هنوز چیزی به طور رسمی به شرکت ها ابلاغ نشده اما آنها آمادگی لازم را برای آزادسازی دارند؛ آمادگی ای که در سال گذشته و سال قبل از آن نیز از سوی ایرلاین ها اعلام شده بود و با توجه به این که ایرلاین ها آزادسازی را یکی از راهکارهای بهبود فضای کسب و کار خود می دانند، باید گفت آنها نه تنها آماده، بلکه مشتاقانه منتظر اجرای این قانون هستند.

اکنون به نظر می رسد باید تا سپری شدن همه روزهای نیمه اول سال 93 صبر کرد تا شاید سرنوشت نهایی مورد عجیب آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مشخص شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.