بازدید سایت : ۴۴۵۱۴
معاون وزیر راه و شهرسازی در اولین کنفرانس ملی رویه های بتنی:

◄ نیاز جدی حمل و نقل جاده‌ای به فناوری‌های نوین / تکرار رویه بخشودنی نیست

◄ نیاز جدی حمل و نقل جاده‌ای به فناوری‌های نوین / تکرار رویه بخشودنی نیست
|

 تین نیوز | معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه" حمل و نقل جاده ای نیاز شدید به ورود فناوری های جدید در حوزه ساخت و روسازی دارد" تاکید کرد: تکرار رویه‌های سابق در شرایط موجود و استفاده از آسفالتی با عمر 3 تا 5 سال بخشودنی نیست. 


به گزارش خبرنگار تین نیوز از مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس ملی رویه های بتنی که امروز 9 اردیبهشت در دانشگاه تربیت مدرس و با حضور معاونان وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از اساتید و دانشجویان برگزار شد، محمد شکرچی زاده با اشاره به وضعیت بتن در ایران و شرایط استفاده از آن اظهار داشت: واقعیت امروز کشور در حمل و نقل جاده ای، نیاز مبرم به استفاده از فناوری های جدید روسازی است.
 
وی افزود: در حال حاضر جاده های کشور در مواجهه با بارش بیش از حد باران، جاری شدن سیل، ریزش شیروانی یا سنگ ریزه، آسیب های جدی و خسارت مالی تا 100 میلیارد تومان متحمل می شوند.

رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی با بیان اینکه" این چرخ بر مسیر خود می چرخد و اتفاقی نمی افتد" تاکید کرد: امروز تکرار رویه بخشودنی نیست و نباید رویه های آسفالتی عمری معادل 3 تا 5 سال داشته باشند.

شکرچی زاده با اشاره به عدم کاربرد استاندارد HPC در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در حال حاضر همین مساله عاملی برای نا آشنایی سطح کارشناسی این وزارتخانه با بتن توانمند شده است در حالی که فناوری آن در کشور موجود است. به همین خاطر  وظیفه دانشگاه ها، مرکز تحقیقات و سازمان ها باید حمایت از فناوری روسازی بتنی باشد.

وی با توجه به عدم توجیه فنی رویه بتن الیافی در صورت استفاده غیر اصولی به ویژه در سدسازی، خاطرنشان کرد: برای سدسازی سال ها از بتن غلتکی استفاده می شده اما برای استفاده در راهسازی نیازمند تجهیزات و ماشین آلات است. لذا در صورت پایین بودن سرعت انجام پروژه ها در کشور بهترین روش استفاده از رویه بتن ترکیبی است که می تواند منجر به حذف زیر اساس نیز بشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره توجیه فنی-اقتصادی رویه های بتنی نسبت به روسازی آسفالتی بیان کرد: رویه های بتنی در شرایط آب و هوایی مختلف همچون مناطق گرم و سرد با مشکلات آسفالت روبرو نمی شود. همچنین طول عمر رویه های بتنی 40 تا 50 سال است در حالی که نهایت عمر یک رویه آسفالتی به 30 سال می رسد.

رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی اذعان کرد: با 20 میلیون تن بتن می توان 286 میلیون متر مربع با ضخامت 20 سانتیمتر و 40 هزار کیلومتر راه با عرض 7.6 ساخت. در ضمن  رویه های بتنی با کاهش 15 درصدی مصرف سوخت در زیر بار ترافیک حمل و نقل سنگین می تواند موجب ایجاد جذابیت شود و از طرفی دیگر قیمت تمام شده چرخه عمر یک راه با رویه بتنی 15 تا 20 درصد ارزان تر از رویه آسفالتی است.

شکرچی زاده در پایان از تشکیل کنسرسیوم متشکل از وزارت راه و شهرسازی، بانک ها و کارخانه های سیمان در جهت تهیه و تامین ماشین آلات لازم برای ساخت رویه بتنی خبر داد و افزود: در یک حرکت شتاب زده سقف تولید سیمان به مرز 100 میلیون تن رسید در صورتی که به جای حرکت به سمت صادرات باید در جهت تامین نیازهای داخلی گام بر داشته می شد. به همین خاطر باید مصرف سیمان در صنعت احداث را افزایش دهیم اگرچه یک اقدام ضد محیط زیستی به شمار می رود و امروزه در دنیا از بتن با حجم سیمان صفر درصد برای روسازی استفاده می شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.