بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

ایجاد نقشه جامع حمل و نقل / اهمیت توسعه کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب

ایجاد نقشه جامع حمل و نقل / اهمیت توسعه کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد وضعیت حمل و نقل را ساماندهی کند و در قالب یک نقشه جامع به آزادراه های آسیایی و خطوط ریلی در قالب کریدورهای شرق – غرب، شمال – جنوب و ساماندهی مرزهای با هدف توسعه و بهبود مبادلات تجاری و مرزی توجه کند.
 
به گزارش تین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی شب گذشته یکشنبه ۴ مرداد در نشست بخش خصوصی ایران و ترکمنستان گفت: روابط بسیار گرمی بین دو کشور وجود دارد که می توانیم این روابط را بیش از این گسترش دهیم. سیاست های دولت تدبیر و امید در حوزه سیاست خارجی و پیوستن به اقتصاد جهانی به تدریج در حال ثمر دادن است که قطعا دوران جدیدی را پیش روی ایران قرار می دهد به طوریکه موقعیت جدیدی در ایران خواهیم داشت. شرایط جدید اقتصادی جهان به نحوی است که باید به عنوان یک ضرورت موقعیت اقتصادی ایران را در اقتصاد جهان و منطقه ببینیم و به مسئولیت منطقه ای خود توجه داشته باشیم و خود را متعهد به ادای مسئولیت در جهت ثبات، امنیت و رفاه مردم منطقه بدانیم.
 
وی یادآور شد: ایران در بحث سیاست خارجی، امنیت، سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماعی رویکرد مسئولانه نسبت به مردم منطقه دارد و هیچ وقت منافع خود را در زیان زدن به دیگران نمی داند.
 
وزیر راه و شهرسازی افزود: ما می دانیم در موقعیت زئوپلتیک بسیار مهمی قرار داریم، بر همین اساس علاوه بر آنکه در نظر داریم خودمان حداکثر بهره را ببریم کشورهایی که در محاصره زمین هستند و دسترسی به دریا ندارند نیز باید منافعشان را در نظر بگیریم.
 
 آخوندی تاکید کرد: تهران بر این باور است که موقعیت اقتصادی ایران را باید در اقتصاد جهان دید که هم ایفاگر نقش باشیم و هم از منافع حضور در این عرصه بهره ببریم.
 
وی به اهمیت توسعه کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب اشاره کرد و گفت: این کریدورها امکان پیوستگی و ارتباط ملتهای منطقه را فراهم می کند. پیش از این، این امکان به وجود آمد که خط ریلی سرخس به بندرعباس متصل شود که در قالب کریدور شمال به جنوب تعریف می شود. کریدور ریلی دیگر در شرق دریای خزر قرار دارد که از قزاقستان و ترکمنستان عبور می کند و اینچه برون به خلیج فارس متصل می شود. این کریدور می تواند محموله های باری چین را از مسیر ترکمنستان، قزاقستان و ایران از طریق ریل و جاده به سمت اروپا عبور دهد.
 
وزیر راه و شهرسازی افزود: وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد وضعیت حمل و نقل را ساماندهی کند و در قالب یک نقشه جامع به آزادراه های آسیایی و خطوط ریلی در قالب  کریدورهای شرق – غرب، شمال – جنوب و ساماندهی مرزهای با هدف توسعه و بهبود مبادلات تجاری و مرزی توجه کند.
 
وی با اشاره به سفر هیأت های مختلف از کشورهای شرق و غرب به ایران یادآور شد: آقای مردوف معاون رئیس کابینه وزرای دولت ترکمنستان نخستین وزیر خارجه ای بود که بعد از توافق هسته ای به ایران آمد که این موضوع را برای اجرای ۱۸ سند امضا شده توسط روسای جمهور دو کشور به فال نیک می گیریم و امیدواریم بتوانیم اجرایی شدن آن اسناد را پیگیری کنیم.
 
آخوندی تاکید کرد: موافقت کردیم کمیسیون اجرایی برای توسعه همکاری های اقتصادی تشکیل شود تا پروژه های مشخص کالا و خدمات تعریف شود و امکان آن را داشته باشد که هر جا تحقق رسیدن به حجم مناسبات بیش از ۶۰ میلیارد دلاری با مشکل مواجه شد بتوانیم این مشکل را رفع کنیم.
 
وی گفت: ترکمنستان دارای منابع غنی گاز است و به زودی واردت عرصه پتروشیمی می شود و حتما برای صادرات نفت و گاز نیاز دارد تا به آبهای آزاد دسترسی داشته باشد. ایران به عنوان یک همسایه و دوست این امکان را در اختیار ترکمنستان قرار می دهد و متقابلا انتظار و اطمینان دارد این کشور در جهت توسعه تجارت آزاد با ایران تمام تلاش خود را خواهد کرد. امشب در اینجا جمع شدیم تا هسته های همکاری بلند مدت را با ترکمنستان بنیان گذاری کنیم که از این امر خرسندم.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سید مرتضی ناصریان

    جناب رئیس جممهور محترم آقای روحانی کتابی را چهار سال قبل تالیف و منتشر کردند به نام " امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران " در فصل ۱۳ این کتاب موضوع حمل و نقل و ترانزیت به تفصیل بحثشده و کریدورهای ترانزیتی ریلی و جاده ای معرفی و پروژه ها هم اولویت بندی شده اند. جا دارد که وزارت راه از کتاب مزبور استفاده نماید. البته در مقیاس کلان این وظیفه طرح جامع حمل ونقل است که تقاضای ترابری در ایران و منطقه و کشورهای همسایه را برآورد نموده و مسیرهای ترانزیتی که پتانسیل رشد را دارند شناسایی و روشهای رونق دادن به آنها را به صورت علمی و کاربردی پیشنهاد نماید. بنابراین شایسته است وزارت راه و شهرسازی به طرح جامع حمل و نقل اهمیت بیشتری دهد و تکمیل و تصویب آن را جدی بگیرد که این موضوع علاوه بر اینکه وظیفه ذاتی وزارت می باشد و جزء وعده های وزیر محترم نیز بوده است، یک تکلیف قانونی مطابق ماده ۱۶۳ قانون برنامه پنجم نیز می‌باشد.

  • قدیمی

    این خبر مربوط به همه شیوه های ترابری است و خاص جاده نیست و نمی دانم چرا تین نیوز آن را در بخش جاده ای قرار داده است؟