بازدید سایت : ۵۷۸۶۰
مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهره برداری آزادراه شیراز اصفهان (بخش دوم):

◄ آزادراه شیراز اصفهان به سامانه توزین در حرکت مجهز می شود

مهندس رضا محمدیان مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهره برداری آزادراه شیراز اصفهان با اشاره به خسارت خودروهای سنگین دارای اضافه بار به این آزادراه، از مجهز شدن قریب الوقوع این آزادراه به سامانه توزین در حرکت خبر داد که این اقدام خروج تریلی ها و کامیون های دارای اضافه بار از آزادراه را در پی خواهد داشت.

آزادراه شیراز اصفهان به سامانه توزین در حرکت مجهز می شود
تین نیوز |

مهندس رضا محمدیان مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهره برداری آزادراه شیراز اصفهان با اشاره به خسارت خودروهای سنگین دارای اضافه بار به این آزادراه، از مجهز شدن قریب الوقوع این آزادراه به سامانه توزین در حرکت خبر داد که این اقدام خروج تریلی ها و کامیون های دارای اضافه بار از آزادراه را در پی خواهد داشت.

ابلاغ دیرهنگام و با تاخیر عوارض آزادراه شیراز اصفهان چه پیامدهایی در پی داشته است؟

جدا از عدم النفعی که از این محل برای سرمایه گذاران ایجاد شد، تاخیر در ابلاغ عوارض پیامدهای اجتماعی هم داشت. به این معنی که کاربران به مدت تقریبا یک سال بدون پرداخت عوارض از آزادراه استفاده کردند و وقتی عوارض ابلاغ شد طبعا بخشی از آنها از پرداخت عوارض ناراضی شدند. عوارضی که در حال حاضر دریافت می شود حداقل عوارض است و دست کم 14 سال طول می کشد که اصل و فرع سرمایه گذاری مجموعه سهامداران شرکت احداث نگهداری و بهره برداری آزادراه شیراز اصفهان به آنها بازگردد. در نظر داشته باشید رقمی که ما پیشنهاد کرده بودیم با نرخ های سال 1401 برآورد شده بود و در سال 1403 با همان نرخ ها ابلاغ شد.

 از طرفی ما با عدم وصول عوارض هم مواجه ایم یعنی عوارض به صورت الکترونیکی صادر می شود ولی کاربران از پرداخت خودداری می کنند چون جرایم در نظر گرفته شده برای عدم پرداخت عوارض بازدارندگی لازم را ندارد و سیستم های انگیزه ای هم پرداخت عوارض در نظر گرفته نشده است. در لایحه بودجه 1404 پیش بینی شده است که برای تمدید بیمه نامه و پلاک گذاری، تصفیه عوارض آزادراهی الزامی شود که امیدواریم این برنامه به وصول عوارض کمک کند. پیشنهاداتی هم در مجلس مطرح شده که عوارض مستقیما از کارت های بانکی کسر شود که اگر این امر محقق شود، کمک بسیار خوبی به ما خواهد کرد.

بد نیست به این نکته اشاره کنم که طی نزدیک به ۵ ماهی که از ابلاغ عوارض گذشته، ما توانسته ایم تنها ۳۵ تا ۴۰ درصد از قبض عوارض‌های صادرشده برای آزادراه شیراز اصفهان ، را وصول کنیم که این مبلغ فقط کفاف هزینه ‌های نگهداری را می‌ دهد و هنوز نتوانسته ‌ایم بازگشت سرمایه گذاری برای سهامداران داشته باشیم.

برای نگهداری روسازی بتنی آزادراه چه اقداماتی انجام می شود؟

به نکته مهمی اشاره کردید. نگهداری روسازی بتنی انجام شده در آزادراه شرایط خاصی دارد. مثلا تیغه های برف روبی که در این بخش کار می کند نمی تواند فلزی باشد و باید از نوعی پلیمر استفاده کنیم. یخ زدایی این بخش هم باید بدون استفاده از نمک و از طریق مواد و گرانول های خاصی صورت گیرد که برای محیط زیست بسیار مفید است ولی قیمت آن در حال حاضر لیتری 400 هزار تومان است و هزینه بالایی دارد. ما می خواهیم در بخش های دیگر آزادراه هم از همین مواد برای یخ زدایی استفاده کنیم که آسیبی به محیط زیست وارد نشود اما به دلیل هزینه های بالا فعلا توان این کار را نداریم.

برای جبران استهلاک مضاعف و جلوگیری از خسارت وارده به آزادراه از سوی خودروهای سنگین و به طور مشخص کامیون هایی که اضافه بار دارند، چه برنامه ای دارید؟

آزادراه شیراز اصفهان برای تردد خودروهای سبک و سنگین طراحی شده اما بیشترین منفعت را خودروهای سنگین از این محور می برند چرا که با توجه به باری که حمل می کنند 2 ساعت کوتاه تر شدن مسیر به کاهش استهلاک آنها می انجامد. از طرفی با تردد خودروهای سنگین، استهلاک آزادراه هم افزایش می یابد و مثلا اگر قرار است آزادراه در عرض 5 سال اورهال شود با تردد خودروهای سنگین زمان اورهال به 3 سال کاهش می یابد.

علاوه بر این مساله، با معضل اضافه بار خودروهای سنگین نیز مواجه ایم که خسارت بسیار بیشتری به آسفالت و زیرساخت های آزادراه وارد می کند. برای مقابله با این معضل در تلاش هستیم که سیستم توزین در حال حرکت را در آزادراه راه اندازی کنیم. کارهای مربوط به راه اندازی سامانه انجام شده و به زودی آن را وارد فاز عملیاتی می کنیم. در صورتی که این سامانه را وارد مدار کنیم کلیه خودروهایی که اضافه بار حمل می کنند شناسایی و برخلاف سایر آزادراه ها که با اعمال جریمه به مسیر خود ادامه می دهند، در آزادراه شیراز اصفهان چنین خودروهایی به بیرون آزادراه هدایت می شوند. تلاش می کنیم با صنایع و شرکت هایی همچون پتروشیمی که بار انبوه دارند، مذاکراتی داشته باشیم و نظر آنها را برای سرمایه گذاری در آزادراه جلب کردیم چرا که این آزادراه منافع قابل توجهی در حوزه حمل و نقل و ترانزیت خصوصا در مسیر شیراز بوشهر برای این صنایع ایجاد می کند.

آخرین وضعیت قطعات 7 و 8 آزادراه شیراز اصفهان به چه صورت است؟

قطعات 7 و 8 آزادراه به طول 12 و 13 کیلومتر به دلایلی از سوی کارفرما نسبت به قطعات دیگر دیرتر ابلاغ شد و تفاهمنامه سرمایه گذاری جداگانه ای برای آنها داریم به این معنی که در قطعات 1 تا 6 شرکت آزادراه شیراز اصفهان مشارکت 50 درصدی با دولت در آزادراه داشته ولی در قطعه 7 و 8 مشارکت ما 30 درصد است. در قطعه 7 تعهد 30 درصدی خود را به سرعت انجام دادیم و پیشرفت فیزیکی کار این قطعه را به 50 درصد رساندیم و از کارفرمان درخواست کردیم سهم خود را انجام دهد. کارفرما با تاخیر فراوان و در 20 روز اخیر مقداری منابع مالی و یک ملک مولدسازی در شیراز به ما واگذار کرد.

البته ما معطل منابع کارفرما نشدیم و با منابع خودمان کار را پیش بردیم به صورتی که قطعه 7 در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی حدود 65 تا 67 درصد است. آسفالت قطعه 7 به دلیل فرا رسیدن فصل زمستان و مناسب نبودن شرایط آب و هوایی برای عملیات آسفالت، انجام نشده است که امیدواریم به زودی با افزایش دما، و با توجه به این که اخیرا شرکت مشاور پروژه اجازه عملیات آسفالت را صادر کرد بتوانیم آسفالت آن را آغاز کنیم. این قطعه شرایط خاص خود را از نظر فنی و غیرفنی دارد و مثلا یکی از چالش های این قطعه این است که معارضان فراوان محلی و غیرمحلی دارد که باید از سوی کارفرما رفع معارض شود. تقاطع ها و پل های این قطعه نیز هنوز آغاز نشده که آغاز آن بستگی مستقیم با منابع کارفرما دارد.

قطعه 8 عملا در محدوده شهر شیراز قرار دارد و محل اتصال قطعه 7 و قطعه 8 در گویوم است که یک پل بسیار بزرگ این اتصال را برقرار می کند و احداث این پل 12 تا 16 ماه زمان خواهد برد. قطعه 7 در روان سازی و تخلیه ترافیک قطعه یک تا 6 نقش مهمی دارد و اگر مسئولان استان فارس ادامه محور صدرا و لپویی را روان سازی کنند، در رفع ترافیک قطعه 7 به ویژه در اوقات پیک سفر تاثیر به سزایی خواهد داشت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.