تشریح جزئیات اعمال قانون عابران پیاده
برابر ماده ۲۱۵ آییننامه راهنمایی و رانندگی، در صورتی که عابر پیاده با وسیله نقلیه برخورد کند، کارشناسان رسمی دادگستری میتوانند عابر پیاده را در تصادف مقصر قلمداد کنند. این در حالی است که همیشه مردم تصور کرده وقتی با خودرویی تصادف میکنند، ۱۰۰ درصد راننده مقصر بوده است.
برابر ماده ۲۱۵ آییننامه راهنمایی و رانندگی، در صورتی که عابر پیاده با وسیله نقلیه برخورد کند، کارشناسان رسمی دادگستری میتوانند عابر پیاده را در تصادف مقصر قلمداد کنند. این در حالی است که همیشه مردم تصور کرده وقتی با خودرویی تصادف میکنند، ۱۰۰ درصد راننده مقصر بوده است.
فرمانده عملیات و کنترل طرحهای ترافیکی پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه ماده ۲۱۵ آییننامه راهنمایی و رانندگی در مورد تکالیف قانونی عابران پیاده دارای ۹ بند است، گفت: مدتی است که این آییننامه به صورت شفاف در متن کار کارشناسان دادگستری قرار گرفته است.
سرهنگ سعید سپهری با اشاره به برگزاری دهه ایمنی از بیستم تا سیام ماه جاری، گفت: پلیس بر این اساس تکالیف قانونی عابرین پیاده را عنوان کرده و از شهروندان خواستاریم به وظایف خود در این رابطه عمل کنند.
وی اضافه کرد: برابر ماده ۲۱۵ آییننامه راهنمایی و رانندگی، در صورتی که عابر پیاده با وسیله نقلیه برخورد کند، کارشناسان رسمی دادگستری میتوانند عابر پیاده را در تصادف مقصر قلمداد کنند. این در حالی است که همیشه مردم تصور کرده وقتی با خودرویی تصادف میکنند، ۱۰۰ درصد راننده مقصر بوده است.
فرمانده عملیات و کنترل طرحهای ترافیکی پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه ماده ۲۱۵ آییننامه راهنمایی و رانندگی در مورد تکالیف قانونی عابرین پیاده دارای ۹ بند است، گفت: مدتی است که این آییننامه به صورت شفاف در متن کار کارشناسان دادگستری قرار گرفته است. لذا پلیس راهور تهران در صدد بر آمده که شهروندان را از این تکالیف آگاه سازد.
سپهری عنوان داشت: شهروندان در محلهایی که پیادهرو است، از سطح سوارهرو استفاده نکنند. همچنین در محلهایی که پیادهرو نیست، یا به دلایلی غیرقابل تردد است، باید از انتهای سمت چپ و عکس حرکت وسایل نقلیه عبور کند.
وی با اشاره به اینکه عابرین پیاده برای گذشتن از عرض معابر، تنها از گذرگاه پیاده، پل هوایی و پلهای زیرزمینی مجاز عبور کنند، گفت: شهروندان از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سوارهرو خودداری کرده و به هیچ عنوان از حصار آزادراه نگذرند. همچنین در بزرگراهها و خیابان از لابهلای درختان، گل بوتههای حاشیه و میانه راه عبور نکنند.
فرمانده عملیات و کنترل طرحهای ترافیکی پلیس راهور تهران اضافه کرد: در تقاطعها با روشن شدن چراغ سبز، عابرین اجازه حرکت دارند و به هیچ عنوان نباید از موانع و خطکشیهای ویژه سوارهرو عبور کنند.
سپهری ادامه داد: در قدیم عابران پیاده در صورت تخلف اگر در محدوده تهران قدیم بودهاند، توسط شهربانی به محل دورتر انتقال مییافتهاند تا از این طریق تنبیه شوند. در حال حاضر باید راهکارهای اعمال قانون عابرین پیاده نیز عنوان شود تا بتوان در کنار فرهنگسازی و آموزش، عابران را قانونمند کرد.
طرح بسیار خوبیست، انشا الله موفق باشید، الان در بیشتر کشور ها اگر عابر پیاده تخلف کنه جریمه میشه
جناب سرهنگ این قانون رو هم می دونن که همیشه در خطوط عابر پیاده بدون چراغ حق تقدم با عابر پیاست؟ اینم میدونن که در تمام کشورهای دنیا(بجز افغانستان و سومالی!) اتومبیل ها به محض دیدن عابر پیاده ایست کامل می کنند اما فقط در ایرانه که تازه واسه عابر چراغم می زنند که برو عقب من دارم با سرعت میام؟ اینم می دونن هرجا بی نظمیه ترافیکی حاکمه حکایت از پلیس[…] داره؟ نه!فقط با این حرفا رانندگان متخلف رو پرروتر میکنه