بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

پلیس راهور حواس خود را به خطوط B. R. T جمع می‌کند

پلیس راهور حواس خود را به خطوط B. R. T جمع می‌کند

تین نیوز | چند روز قبل گزارشی مبنی بر رعایت نکردن حق عبور و مرور از خطوط ویژه امدادی در "پرشین خودرو" کار شده بود. در این گزارش بحث اصلی این بود که در بسیاری از موارد جدای از خودروهایی که می بایست از این خطوط تردد کنند مانند اتوبوس های بی.آر.تی و پلیس، وسایل نقلیه متفاوتی نیز از این خطوط استفاده می کنند که هم موجب عدم امنیت برای مسافران اتوبوسی است که به ناچار باید لحظاتی از این خطوط عبور کنند و هم در برخی موارد باعث تصادف هایی می شودکه منجر به فوت یا جرح عابران می شود. حال به ظاهر گزارش منتشر شده بازخوردی داشته و برخی مسئولان از تشدید نظارت ها سخن می گویند.

تخلف مقابل پلیس
در این میان شهروندان می گویند گاه مقابل پلیس راهنمایی و رانندگی این قبیل تخلف ها صورت می گیرد.
سعید در این رابطه می گوید: مسیر تردد من خط پایانه افشار- ترمینال جنوب است. گاه در ایستگاه ها که منتظر اتوبوس می مانم به وفور می بینم موتور سیکلت و یا حتی ماشین های عادی از این خطوط عبور می کنند.

وی می افزاید: گرچه پلیس بر سر چهار راه ها قرار دارد و ایستگاه های بی.آر.تی هم اغلب در نزدیکی چهار راه ها قرار دارد اما به شخصه ندیده ام برخورد خاصی با موتور سواران و دیگر خودروها صورت بگیرد. حتی جلوی آنها هم گرفته نمی شود.

این شهروند ساکن محله گیشا ادامه می دهد: شهروندان با خیالی آسوده که هیچ وسیله نقلیه ای در خط به غیر از اتوبوس ها وجود ندارد تردد می کنند به همین خاطر خیلی به طول خط ویژه توجه نمی کنند و به راه خود ادامه می دهند که گاهی اوقات باعث تصادف می شود.

در بازدید میدانی از این خطوط ویژه چندین بار مشاهده شد وسایل نقلیه متعددی در حال تردد در این خطوط هستند اما گویا نه دوربینی نظاره گر این قبیل تخلفات حادثه ساز است نه پلیسی به این موارد اهمیت می دهد. یکی از شهروندان هم در اظهار نظر جالبی به «پرشین خودرو» می گوید: آنقدر دست پلیس برای جریمه های مختلف باز هست که این مورد به ظاهر خیلی تخلف مهمی به حساب نمی آید.

تشدید نظارت ها در دستور کار است
در این میان مسئولان پلیس راهور؛ هم حرف شهروندان را رد می کنند هم تایید، اما از تشدید نظارت ها در این خصوص خبر می دهند چرا که فرمانده یگان عملیات و کنترل طرح‌های ویژه ترافیکی پلیس راهورتهران می گوید طرح تشدید برخورد با تخلفات در خطوط ویژه و BRT در دستور کار پلیس قرار گرفته است.

سرهنگ سعید سپهری ادامه می دهد: اصلا فلسفه ایجاد خطوط ویژه سریع تر رساندن حجم زیاد مسافران و خودروهای امدادی و عملیاتی است و تنها تردد خودروهای پلیس، اورژانس و آتش نشانی در کنار اتوبوس‌های شرکت واحد و BRT در این خطوط مجاز بوده و سایر خودروها و موتورسیکلت‌ها اجازه تردد در این خطوط را ندارند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه طی ماه‌های گذشته ورود موتورسیکلت‌ها و خودروهای غیرمجاز به خطوط ویژه موجب اخلال در سرویس‌دهی حمل و نقل عمومی و کاهش سرعت تردد خودروهای امدادرسان شده‌ است، گفت: در عین حال بسیاری از عابران پیاده که از عرض خطوط ویژه عبور می‌کنند دچار مجروحیت شده‌اند به تصور اینکه تنها در این خط اتوبوس و خودروهای امدادی تردد می‌کنند از آن عبور کرده‌اند که متاسفانه ناگهان باموتورسیکلت یا خودرو سواری مواجه می‌شوند.

فرمانده یگان عملیات و کنترل طرح‌های ویژه ترافیکی پلیس راهور پایتخت توضیح می دهد: طرح تشدید برخورد با موتورسواران متخلف و در مجموع ورود غیرمجاز به خطوط ویژه پایتخت در دستوویژه پلیس است؛ همچنین 50 موتورسوار یگان ضربت نیز با استقرار در خطوط ویژه نسبت به پاکسازی این خطوط از خودروهاوموتورسیکلت‌های متخلف اقدام می‌کنند.

این مقام پلیس راهور تهران تاکید می کند: عبور از خطوط ویژه به غیر از خودروهایی که در قانون بر تردد آنها ایرادی وارد نشده براساس قانون 50 هزار تومان جریمه دارد در عین حال خودروها و موتورسیکلت‌های متخلف براساس قانون از یک هفته تا یک ماه توقیف می‌شوند.

سپهری با بیان اینکه پلیس در بحث برخورد با موتورسواران متخلف تنهاست و دستگاه‌های ذیربط در این خصوص به میدان نیامده‌اند عنوان می کند: اگر سازمانی قصد دارد از خط ویژه استفاده کند قطعا باید با مجوز کتبی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ باشد و صرف داشتن چراغ گردان، مجوزی برای تردد در خط ویژه نیست.

سپهری در پایان تصریح می کند: برخی از خطوط ویژه به وسیله دوربین کنترل می‌شود و تخلفات از این طریق ثبت می‌شود ولی به دنبال توسعه کنترل تمامی خطوط ویژه از طریق دوربین مدار بسته هستیم چه بسا اگر در خطوط ویژه اتوبوس‌، موتورسیکلتی تصادف کرد و دچار خسارت شد به طور حتم راکب موتورسیکلت مقصر شناخته می‌شود.

دایره انصاف و قانون را رعایت کنیم
در خلال گفت و گو با شهروندان به نکته ریزی اشاره شد که به نظر زیرکانه و قابل تامل بود. یک شهروند گفت آنقدر دست پلیس برای متوقف کردن و جریمه کردن خودروهای سورای و موتور سواران باز است که توجه به تخلفات صورت گرفته در خطوط بی.آر.تی مورد توجه قرار نمی گیرد.

از طرفی راست می گوید این شهروند؛ کمربند ایمنی، داشتن معاینه فنی، نبودن کودک زیر 12 سال در صندلی جلو، سالم بودن چراغ ها و داشتن مدارک همراه با راننده همه و همه آنقدر زیاد هستند که گاه توجه کردن به همه اینها کار دشوار و پر دردسری برای ماموران پلیس محسوب می شود.

اما از طرفی اگر از دایره انصاف خارج نشویم به وفور مشاهده می کنیم انواع و اقسام تخلفات از سوی موتور سواران رخ می دهد که انگشت به دهان می مانیم چگونه این تخلفات اصلا به ذهن راننده مذکور رسیده است و یا آیا در دیگر کشورهای دنیا نیز از این اقدامات نامتعارف انجام می گیرد یا خیر؟

در خلال گفت و گو با پلیس مواردی مانند بریدن نرده های خطوط بی.آر.تی توسط برخی موتور سواران برای در رفتن احتمالی از سوی پلیس گوشزد شد که به واقع موجب شاخ در آوردن آدمی می شود.

چه نیک اگر هر شخصی تصور نکند با رندی و زرنگی قانون را دور زده است. همه می دانند قوانین راهنمایی و رانندگی بین المللی است و در هر کجای دنیا که بخواهید رانندگی کنید یاید قوانین را رعایت کنید. چه بسا همه می دانند رانندگی کردن در دیگر جاهای دنیا به سادگی رانندگی در کشور نیست.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.