احمد خرم قهفرخی
احمد خرم قهفرخی
در سال 1329 (1950) میلادی در اصفهان متولد شده و تحصیلات دانشگاهی وی مهندسی راه و ساختمان و كارشناسی ارشد مدیریت دولتی است. فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران متاهل و دارای 4 فرزند می باشد .
وزیر راه و ترابری در دولت دوم محمد خاتمی بوده است.
از مهمترین رویدادهای دوران وی راه اندازی فرودگاه امام خمینی پس از سه دهه بود . وی همچنین پس از روی کار آمدن مجلس اصولگرای هفتم اولین وزیر کابینه خاتمی بود که توسط این مجلس استیضاح گردید.
سوابق کاری وی قبل از وزارت :
- معاون هماهنگی امور عمران وزارت كشور
- استاندار خوزستان در سال 1376
- استاندار همدان در دوره ریاست جمهوری آقای رفسنجانی
- استاندار هرمزگان
:رئیس جهاد دانشگاهی (1368 الی 1376)،
قائم مقام مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی (1376 الی 1379)،
معاون وزیر و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دوره وزارت دكتر دادمان(1379 الی 1380) .
وزیر راه و ترابری در دولت خاتمی (1380-1383)
تعیین آقای احمد خرم وزیر راه و ترابری به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور در خصوص قرارداد مشارکت برای احداث در بهره برداری آزاد راه تهران ـ شمال
احمد خرم، وزیر سابق وزارت راه و ترابری حرفهای زیادی دارد كه از تابستان 82 تا كنون نزده. بعد از استیضاح سال 82، آنقدر از فضای سیاسی دور شد كه شاید فرصتی هم برای سوال و جواب باقی نماند. حتی هیچكس نپرسید كه عاقبت 50 اتهام نمایندگان برای استیضاحش چه بود. حتی نمایندگان هم پی نگرفتند كه آیا به چرایی بر كناری یك وزیر رسیدگی شد یا نه. این را خودش میگوید
در دوره وزارت ایشان شاهد اتفاقات و تحرکات عمیق و مهمی بودیم که از جمله آنها: ۱ - شتاب در روند خصوصی سازی ریلی ۲ - شروع طرح جامع حمل و نقل کشور ۳ - ایجاد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ۴ - انجام بزرگترین طرح پیاده سازی مهندسی ارزش در خاورمیانه برای پروژه های وزارت راه ۵ - انجام طرح ساماندهی حمل و نقل که خودش یک طرح جامع در مقیاس کوچک و فوری بود. جدا از مواضع سیاسی ایشان، اشکالاتی را نیز بر عملکرد ایشان دیدیم منجمله حمایت از مجری طرح راه آهن تهران اصفهان که مسیر پروژه را از مسیر معقول به مسیری اشتباه تغییر داد و نهایتا هیئتی عالی از سوی رئیس جمهور وقت با عضویت سه وزیر سابق راه زیر نظر رئیس سازمان مدیریت تشکیل شد تا این سنگ را از چاه بیرون بیاورند و مسیر طرح را به جای خود برگزدانند. به نظرم ایشان در انتخاب معاونین خود تابع حزب مشارکت بود و برخی از معاونین وی همتراز ایشان نبودند بلکه چندین پله پایین تر بودند و موجب شکست وی شدند. دیدگاه های ایشان در امور حمل و نقل مهم و قابل توجه است هرچند در برخی مواقع نظرات اقتصادی ایشان را درست نمی دانستم.
آنچه که بنده ازجناب مهندس خرم سراغ دارم؛ تخصص و دقت نظر ایشان در امور است؛ دوران وزارت ایشان بهترین دوران برای صنعت راه بخصوص صنعت هواپیمایی کشور بود که در دوران مدیریت ایشان بسیاری از هواپیماهای فرسوده از این صنعت خارج شده و بجای آنها هواپیماهای استاندارد وارد مملکت شد؛ بنده از نزدیک شاهد دوران طلایی وزارت راه و ترابری بودم؛ همچنین در زمان استانداری ایشان در هرمزگان؛ وقتی آن زلزله مهیب اتفاق افتاد؛ مدیریت مثال زدنی ایشان هنوز بیاد مردم ومدیران وقت هست؛