بازدید سایت : ۸۸۲۸۵

قطار سبک شهری جای منوریل کرمانشاه را می‌گیرد

قطار سبک شهری جای منوریل کرمانشاه را می‌گیرد
|

تین نیوز | چند سالی است که پای منوریل به ایران باز شده و پایه‌های آن در دو استان قم و کرمانشاه در زمین جا گرفته و قرار است بزودی در استان البرز نیز اجرایی شود، این در حالی است که نبود مطالعات درست و جامع پیش از آغاز این طرح بزرگ عمرانی، اجرای آن را در دو استان یادشده تاکنون با چالش‌ها و مشکلات زیادی همراه کرده و بارها آن را تا مرز تعطیلی کشانده است.
 
 اکنون نیز منوریل استان کرمانشاه به دلیل چالش هایی که ساخت آن ایجاد می کند، به قطار سبک شهری تغییر یافته است و این طرح قرار است در این استان اجراشود. قطارشهری وسیله نقلیه ای همانند مترو است با این تفاوت که ظرفیت جابه جایی مسافر در آن از مترو بسیار کمتر است.
 
طرح قطار شهری سبک که اکنون مطالعات آن آغاز شده است، وسیله نقلیه ای همانند مترو است با این تفاوت که ظرفیت جابه جایی مسافر در آن از مترو کمتر است. به گفته مسئولان استانی این قطار حدود شش سال دیگر به بهره برداری می رسد.
 
اجرای منوریل کرمانشاه که در سال 88 کلید خورد در همان زمان با مخالفت های زیادی از سوی میراث فرهنگی این استان مواجه شد، زیرا براساس نقشه، منوریل باید از خیابان کم عرض مدرس عبور می کرد که یک خیابان تاریخی با آثاری همچون بازار و مسجد جامع و بناهایی از دوره زندیه است و عبور منوریل به نابودی کامل این خیابان و آثار آن منجر میشد. از سوی دیگر این منوریل قرار بود از کنار طاق بستان بگذرد که در صورت تحقق این امر و به دلیل ارتفاع بیش از حد منوریل، بی شک منظر و حریم این اثر باستانی و ثبت جهانی آن مخدوش می شد.
 
این مخالفت ها بارها موجب توقف و نیمه رها شدن اجرای طرح در این استان شد تا این که مسئولان استانی در دولت یازدهم تصمیم به توقف کامل احداث منوریل و ادامه اجرای آن به صورت قطار سبک شهری گرفتند.
 
معاون عمرانی استانداری کرمانشاه دراین باره به جام جم می گوید: اجرای منوریل به دلیل مشکلات موجود عملا در این استان امکان پذیر نبود، به همین دلیل تصمیم به توقف کامل آن گرفتیم و از آنجا که تاکنون حدود هفت میلیارد تومان برای ساخت ستون های آن صرف شده بود، برای این که هزینه بیت المال هدر نرود، قرار شد طرح قطار سبک شهری به اجرا درآید که بخشی از آن به صورت هوایی و در مکانی که اکنون ستون ها نصب شده، بخشی به صورت زمینی و قسمتی از مسیر در خیابان مدرس هم به صورت زیرزمینی اجرا شود.
 
آغاز مطالعات 
مجتبی نیک کردار با اشاره به این که این طرح به شورای عالی ترافیک کشور ارائه و خرداد ماه امسال مجوز اجرای آن از این شورا دریافت شد، می افزاید: پس از دریافت مجوز بلافاصله فعالیت در جهات مختلف طرح آغاز شد، به طور مثال مجوز حفر تونل در خیابان مدرس گرفته شد و اکنون کار مشاور برای مطالعات و تحقیقات در این زمینه آغاز شده و امیدواریم این مطالعات تا خرداد سال آینده پایان یابد و کار حفر تونل در این بخش آغاز شود. مشاورهایی نیز در بخش طراحی ایستگاه ها و واگن ها فعالیت خود را آغاز کرده اند. از سوی دیگر برای بخش هوایی نیاز هست که روی ستون ها عرشه احداث شود که کار احداث عرشه نیز آغاز شده است.
 
وی با اشاره به این که زمان بندی کامل این طرح شش ساله است و در مجموع به 1200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، خاطرنشان می کند: قرار است این اعتبار با مشارکت 50 درصدی دولت و شهرداری تامین شود و هرکدام سالانه مبلغی به میزان یکصد میلیارد تومان برای انجام طرح کمک کنند که دولت برای سال 94 فقط حدود 42 میلیارد تومان اعتبار اختصاص و وعده داده که در صورت فعال شدن و پیشرفت پروژه بقیه مبلغ را نیز اختصاص خواهد داد.
 
نیک کردار با اشاره به تفاوت قطار سبک شهری و متروی شهری مبنی بر این که قطار سبک شهری ظرفیت جابه جایی تا 25 هزار نفر در هر ساعت را دارد و متروی معمولی ظرفیت حمل بیش از 25 هزار مسافر در ساعت را دارد، یادآور می شود که با اجرای قطار سبک شهری، هر دو مشکل خیابان مدرس و طاق بستان رفع می شود، زیرا قرار شده در هر مسیر قطار از زیر زمین عبور کند.معاون عمرانی استاندار کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که طرح منوریل با وجود تمام این مشکلات و نبود هیچ مطالعه و تحقیقی چرا در این استان به تصویب رسید و اجرایی شد تا اکنون متوقف شود، می گوید: درواقع مسئولان استان از همان ابتدا مخالف اجرای این طرح بودند، اما این طرح به نوعی به آنها تحمیل شد.
 
محسن زاهدی، دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان کرمانشاه نیز در گفت وگو با ایسنا انتخاب منوریل به عنوان سیستم حمل و نقل شهری کرمانشاه را یک اشتباه از سوی مسئولان وقت استان عنوان می کند و می گوید: مشکلات منوریل به منظور اجرا در شهر کرمانشاه بحدی واضح بود که با استفاده از نظر یک متخصص ترافیک براحتی می شد فهمید ابعاد منوریل در خیابان مدرس و بافت مرکزی شهر جا نمی شود.
 
محسن زاهدی گزینه قطار سبک شهری یا همان L. R. T را مناسب ترین گزینه حمل و نقل با توجه به شرایط موجود کرمانشاه و احداث 50 درصدی ستون ها عنوان و خاطرنشان می کند: این سیستم قابلیت اجرا در روی زمین و زیر زمین را داشته و از ظرفیت بیشتری برای جابه جایی مسافر برخوردار است. ضمن این که در مورد تجهیزات و مهندسی ساخت این سیستم محدودیتی نداریم و در صورت تامین بموقع اعتبار بسرعت سیستم را ساخته و تحویل مردم کرمانشاه خواهیم داد.
 
در هر روی با توجه به آنچه برای منوریل های تهران، کرمانشاه و قم پیش آمد، امید است مسئولان با دقت و مطالعات بیشتری به طرح منوریل البرز که اکنون مورد توجه مسئولان این استان قرار گرفته، بپردازند تا تبعات سنگین اجرای طرحی ناکام از جمله هدررفت بیت المال دست کم شامل این طرح نشود.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ارشد راه و ترابری پاسخ

    ۱ - متاسفانه در کشور ما اگر مسئولی اشتباه بارزی کند و هزینه گزافی به جامعه تحمیل کند مواخذه نمی شود. چرا؟ ۲ - انتخاب سیستم حمل و نقل بر مبنای مطالعات توجیهی صورت می گیرد و برای پروژه های کلان مثل حمل و نقل ریلی در شورایعالی هماهنگی ترافیک وزارت کشور به تصویب می رسد. ۳ - انتخاب سیستم ترابری ریلی کرمانشاه یک موضوع اتفاقی نیست که به راحتی بتوان کلمه اشتباه را به آن اطلاق نمود. ۴ - با روی کار آمدن آقای قالیباف در شهرداری تهران موضوع اشتباه بودن سیستم حمل و نقل مونوریل تهران مشخص شد و اخبار آن در جامعه مهندسی حمل و نقل منتشر و پایه های آن در میدان صادقیه از بیخ کنده شد. ۵ - آقای احمدی نژاد که مبتکر مونوریل در دوره شهرداری خود در تهران بود کماکان از آن دفاع می کرد و طرفداران آقای احمدی نژاد در وزارت کشور و شورایعالی هماهنگی ترافیک حاکم بودند. ۶ - انتخاب سیستم مونوریل برای کرمانشاه بعد از مشخص بودن اشتباه مزبور و مناقشه شهرداری تهران با رئیس جمهور صورت گرفت. ۷ - با جمیع نکات فوق به نظر می رسد در کرمانشاه مسئولین وقت اشتباه نکردند بلکه خواستند از شرایط حاکم بر وزارت کشور و دیدگاه رئیس جمهور وقت استفاده ببرند تا پروژه ریلی برای کرمانشاه در شورایعالی هماهنگی ترافیک تصویب شود یعنی به جای مباحثفنی و اقتصادی به مباحثسیاسی روی آوردند. ۸ - مشابه این موضوع در قم نیز روی داد.