جهشی بزرگ برای توسعه حمل و نقل هوایی غرب کشور
بهره برداری از باند بهسازی شده فرودگاه کرمانشاه به عنوان فرودگاه هاب منطقه غرب و همچنین برقراری پروازهای شبانه گامی بلند در توسعه حمل و نقل هوایی غرب کشور به حساب می آید.

بهره برداری از باند بهسازی شده فرودگاه کرمانشاه به عنوان فرودگاه هاب منطقه غرب و همچنین برقراری پروازهای شبانه گامی بلند در توسعه حمل و نقل هوایی غرب کشور به حساب می آید.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، افتتاح باند جدید فرودگاه کرمانشاه گامی بزرگ در راستای توسعه زیرساخت های حمل ونقل هوایی غرب کشور و تقویت جایگاه این استان به عنوان یکی از نقاط استراتژیک ایران است. این پروژه، که مدتی در اولویت برنامه های توسعه ای سازمان هواپیمایی کشوری قرار داشت، سرانجام با تلاش های مستمر مسئولین به بهره برداری رسید. فرودگاه کرمانشاه، با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصربه فرد و نقش کلیدی خود در اتصال غرب کشور به سایر نقاط ایران و حتی پروازهای بین المللی، همواره یکی از مهم ترین فرودگاه های کشور محسوب می شود. افتتاح باند جدید این فرودگاه نه تنها زیرساخت های حمل ونقل هوایی منطقه را ارتقا بخشیده، بلکه در افزایش تعداد و ظرفیت پروازها نیز تأثیر بسزایی داشته است.
یکی از چالش های اصلی که همواره گریبان گیر فرودگاه های قدیمی بوده، محدودیت در ظرفیت باندها و زیرساخت های موجود برای پاسخگویی به تقاضای روزافزون جهت جابه جایی مسافران است. این مسئله به ویژه در فرودگاه هایی که در مراکز استراتژیک اقتصادی و گردشگری قرار دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. فرودگاه کرمانشاه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در سال های اخیر، با افزایش نرخ مسافرت های هوایی و رشد جمعیت سفرکنندگان، نیاز به گسترش زیرساخت های خود را به وضوح احساس کرده بود. از همین رو، طرح توسعه باند جدید شامل مدرن ترین تکنولوژی های ساخت، بهسازی و افزایش ظرفیت نشست وبرخاست انواع هواپیماهای مسافربری و باری، آغاز و با تلاش و سرمایه گذاری گسترده به نتیجه رسید.
پروژه بهسازی باند قدیمی فرودگاه کرمانشاه از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و به جای باند اصلی از باند فرعی این فرودگاه که قابلیت نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر، نشست و برخاست هواپیما در شرایط نامساعد جوی و به ویژه پرواز در شب را نداشت استفاده شد.
با آغاز بهسازی و توسعه فرودگاه کرمانشاه خبرگزاری مهر در کنار مردم استان پیگیر وعده های مسئولین در این حوزه بود و بارها با گزارش هایی وضعیت فرودگاه را بررسی کرده است.
خبرگزاری مهر استان کرمانشاه در این مدت پیگیر وضعیت بازسازی باند فرودگاه کرمانشاه بوده و با انتشار اخبار و گزارش هایی مانند «بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه در بلاتکلیفی»، «تداوم پروژه بهسازی فرودگاه کرمانشاه تا ۱۴۰۳»، «روند کند بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه مشکل ساز شد» «پروژه ای اسیر وعده ها / بهسازی فرودگاه کرمانشاه کی تمام می شود؟» «خیال پرواز و بال های بسته فرودگاه کرمانشاه»، «افتتاح باند جدید فرودگاه کرمانشاه در انتظار مجوز هواپیمایی»، «سقوط وعده ها بر باند بی تدبیری فرودگاه کرمانشاه» و «زخم وعده های تلخ بر بال فرودگاه کرمانشاه» سعی کرد با مطالبه گری درست و صحیح مسئولان را نسبت به شرایط آگاه و برای پیشبرد پروژه به عنوان مطالبه عمومی ترغیب کند.
سرانجام با پیگیری های مستمر در شانزدهمین روز از ماه بهمن و همزمان با ایام دهه مبارک فجر پروژه بهسازی و بازسازی باند قدیمی فرودگاه و سطوح پروازی کرمانشاه با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.
برای پروژه بازسازی باند. توسعه فرودگاهی کرمانشاه بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و این پروژه با افزایش طول باند پرواز فرودگاه به ۳ هزار و ۴۰۰ متر و تبدیل شدن به هاب منطقه ای و همچنین گشوده شدن دریچه پروازی به اروپا از طریق این فرودگاه به بهره برداری رسید.
درخواست افزایش تعداد پرواز و برقراری پروازهای شبانه
در مراسم افتتاح این پروژه منوچهر حبیبی استاندار کرمانشاه از رئیس جمهور درخواست کرد: فرودگاه کرمانشاه پس از افتتاح این استان را به سمت توسعه پیش برده و با توجه به اینکه این فرودگاه هاب منطقه ای فرودگاه های غرب استان می شود انتظار مردم این دیار دستوری ویژه برای افزایش تعداد پروازهای ورودی و خروجی به این فرودگاه هستند.
حبیبی ضمن دعوت از رئیس جمهور برای حضور در استان کرمانشاه، خاطرنشان کرد: تردد هوایی شبانه از طریق فرودگاه کرمانشاه یکی دیگر از خواسته های مردم قهرمان کرمانشاه است که با نگاه ویژه نسبت به توسعه این بخش نیز اقدام شود.
باند جدید، با استانداردهای پیشرفته جهانی و قابلیت پذیرش و مدیریت پروازهای سنگین، امکان استفاده از هواپیماهای پهن پیکر و ارتقای سطح خدمات فرودگاهی را فراهم کرده است. این امر نه تنها به معنای افزایش پروازهای داخلی است، بلکه ارتباطات بین المللی را نیز تسهیل می کند. حضور مسافرانی از کشورهای همسایه و استفاده از این فرودگاه به عنوان پُل ارتباطی شرق و غرب، فرصتی برای توسعه گردشگری، بازرگانی و روابط تجاری فراهم کرده است. کرمانشاه با داشتن جاذبه های فرهنگی و تاریخی، همچنین مرکزیت در مسیرهای ترانزیتی منطقه، یکی از شهرهایی است که از افزایش ظرفیت پروازها نهایت بهره را خواهد برد.
یکی دیگر از پیامدهای مثبت افتتاح این باند، کاهش تأخیر در پروازها و بهینه سازی تردد هوایی است. در گذشته، محدودیت باندها به طور مستقیم بر زمان بندی پروازها اثر می گذاشت و نارضایتی مسافران را به همراه داشت، اما با بهره برداری از این پروژه، ظرفیت مدیریت پروازها افزایش یافته و تأخیر کمتری برای مسافران ایجاد خواهد شد. همچنین، این امکان فراهم شده است که در شرایط آب وهوایی نامساعد و ساعات پرترافیک، فرودگاه بتواند مدیریت بهتری بر نشست وبرخاست هواپیماها داشته باشد.
از دیگر ابعاد ارزشمند این افتتاح، تأثیرات مثبت اقتصادی آن است. با افزایش پروازها و تقویت نقش استان در خطوط هوایی کشور، انتظار می رود که جذب سرمایه گذاری های تازه در حوزه های مرتبط با صنعت هوانوردی، گردشگری و سایر بخش های اقتصادی به طور چشمگیری افزایش یابد. شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی، با توجه به زیرساخت های جدید و کارآمد، می توانند برنامه های توسعه ای خود را برای افزایش تعداد و تنوع پروازها در مسیرهای مختلف طراحی کنند. همچنین، دسترسی آسان تر به دیگر نقاط ایران و کشورهای همسایه، موجب ارتقای جایگاه کرمانشاه به عنوان یک قطب اقتصادی خواهد شد.
از منظر اجتماعی و فرهنگی نیز، این دستاورد برای مردم کرمانشاه یک فرصت بزرگ است. برای استانی که در سال های گذشته با چالش های مختلفی مانند توسعه نامتوازن مواجه بوده، این اقدام نشان دهنده توجه دولت به رفع نابرابری های توسعه ای و حمایت از مناطق کمتر برخوردار است. افزایش پروازها و دسترسی آسان تر به شهرهای بزرگ، نه تنها میزان تبادلات فرهنگی را افزایش می دهد، بلکه احساس تعلق و پیوند میان شهروندان کرمانشاه و سایر نقاط کشور را تقویت می کند.
در کنار این مزایا، نباید از تأثیرات زیست محیطی این پروژه غافل شد. هرچند افزایش ظرفیت پروازها معمولاً با نگرانی هایی مانند افزایش آلودگی صوتی و گازهای گلخانه ای همراه است، اما توسعه پایدار و استفاده از فناوری های روز در ساخت باند جدید، تا حد زیادی این نگرانی ها را کاهش داده است. فرودگاه کرمانشاه با برخورداری از سیستم های مدیریتی پیشرفته و تلاش در جهت کاهش اثرات منفی زیست محیطی، استانداردهای لازم برای حفظ محیط زیست را رعایت کرده و این امر در مدیریت آینده آن نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.
به طور کلی، افتتاح باند جدید فرودگاه کرمانشاه نمادی از رویکرد توسعه محور دولت در سرمایه گذاری در زیرساخت های هوایی کشور و تأکید بر اهمیت نقش استان های کمتر توسعه یافته در چرخه حمل ونقل ملی و بین المللی است. این پروژه، نه تنها زمینه ساز تحولی چشمگیر در حمل ونقل هوایی کرمانشاه است، بلکه گامی مثبت در جهت بهبود کیفیت زندگی مردم این منطقه، افزایش رفاه و تسهیل در دسترسی های بین المللی و داخلی محسوب می شود. اکنون با این افتتاح، کرمانشاه فرصتی طلایی برای بهبود جایگاه خود در میان استان های برجسته کشور به دست آورده و با تکیه بر مزایای این پروژه، می تواند مسیر توسعه ای متفاوت و تأثیرگذارتر را در پیش گیرد.
از سرگیری پروازهای شبانه در فرودگاه کرمانشاه، گامی مهم در جهت بهبود خدمات حمل ونقل هوایی و ارتقای زیرساخت های منطقه ای این فرودگاه محسوب می شود. این اقدام مهم، که با هدف افزایش انعطاف پذیری در برنامه های پروازی و پاسخ به نیازهای مسافران صورت گرفته است، ظرفیت مدیریت پروازها را به ویژه در ساعات پرترافیک روز ارتقا می بخشد. با فراهم شدن امکان پروازهای شبانه، کرمانشاه به عنوان یکی از مناطق استراتژیک کشور در مسیر توسعه گردشگری، تجارت و اتصال بهتر به سایر نقاط ایران و کشورهای همسایه نقش بسزایی خواهد داشت و کیفیت خدمات هوایی منطقه نیز بهبود خواهد یافت.
گلایه شهروندان از کاهش تعداد پروازها
یک شهروند کرمانشاهی که به دلیل شغل خود مجبور بود هفته ای دو بار به تهران سفر کند، در گفتگو با خبرنگار مهر توضیح داد: در زمانی که تعداد پروازها کاهش یافته بود و فرودگاه کرمانشاه عملاً نیمه تعطیل شده بود، وقت زیادی را در ماشین و جاده صرف می کردم. کاهش پروازها مشکلات زیادی را برای من و بسیاری از افراد دیگر که به طور مرتب به تهران سفر داشتند، ایجاد کرده بود. علاوه بر خستگی جسمانی ناشی از سفر زمینی طولانی، برنامه های شغلی ام نیز به شدت تحت تأثیر قرار می گرفت. مثلاً قرارهایی که باید همان روز به آن می رسیدم، با تأخیر یا حتی لغو مواجه می شد.
وی افزود: لغو پروازها، به ویژه در شرایط جوی نامساعد، یکی از مشکلات اصلی مسافران بود. چندین بار مجبور شدم به دلیل لغو یا تأخیر پرواز، بلافاصله با ماشین به تهران بروم، که این موضوع خطرات جاده ای را هم افزایش می دهد. از طرفی، اطلاع رسانی مناسبی نیز هنگام لغو پروازها وجود نداشت و بسیاری از ما برای تنظیم برنامه هایمان با دشواری های متعدد مواجه می شدیم.
افزایش تعداد پروازها و برقراری پرواز شبانه
استاندار کرمانشاه در پی وعده ای که به مردم داده بود همواره در سفرها به تهران با مسئولین مختلف حوزه حمل و نقل هوایی دیدار و پیگیر افزایش تعداد پروازها و برقراری پرواز شبانه بود.
روز گذشته سرانجام در خصوص پیگیری برای برقراری پروازهای شبانه، این وعده عملی و با برقراری ۱۰ پرواز شبانه، خدمات رسانی این فرودگاه شبانه روزی شد.
مجتبی بیاتی مدیرکل فرودگاه کرمانشاه با اعلام این گفت: با پیگیری های مستمر استاندار کرمانشاه، پروازهای شبانه فرودگاه استان راه اندازی شد و یک شرکت هواپیمایی از اول اسفندماه، ۱۰ پرواز جدید هفتگی در مسیر کرمانشاه - تهران و بالعکس برقرار کرده است.
بیاتی با بیان اینکه در طول مدت بازسازی باند فرودگاه کرمانشاه، پروازهای شبانه تعطیل شده بود، گفت: با این توافق، مسافران کرمانشاهی راحت تر و سریع تر به مقصد خواهند رسید و این استان یک گام دیگر به سمت توسعه هوایی و اقتصادی برداشته است.
همچنین پیش از این و به دنبال توافق استاندار کرمانشاه با یک شرکت هواپیمایی دیگر، مقرر شد سه پرواز جدید به پروازهای ماهان در کرمانشاه اضافه شود.