بازدید سایت : ۳۶۲۵۹

اتصال ریلی دو بندر چابهار و شهید رجایی با پروژه ریلی ۱۷۰ کیلومتری کرمان سیرجان

این پروژه نقش میانبر را دارد که باعث اتصال ریلی دو بندر بسیار مهم چابهار و شهید رجایی می شود.

اتصال ریلی دو بندر چابهار و شهید رجایی با پروژه ریلی ۱۷۰ کیلومتری کرمان سیرجان
تین نیوز |

معاون فنی و زیربنایی راه آهن با اشاره به تدبیر مدیرعامل راه آهن در گره گشایی از پروژه ریلی متوقف مانده کرمان – سیرجان، تاکید کرد: این پروژه نقش میانبر را دارد که باعث اتصال ریلی دو بندر بسیار مهم چابهار و شهید رجایی می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، سید مصطفی داودی، معاون فنی و زیربنایی راه آهن در جلسه ابلاغ قطعیت قرارداد و شروع دوره احداث پروژه ریلی کرمان سیرجان، اهم ویژگی های فنی و دستاوردهای این پروژه ملی ریلی را تشریح کرد.

 داودی در ابتدا با تاکید بر اینکه این پروژه ملی، همچون گرهی که داشت کور می شد؛ اما با تدبیر مدیرعامل جدید راه آهن باز و به جریان افتاده است، گفت: مصوبه پروژه احداث خط آهن سیرجان بردسیر کرمان در سال ۱۳۹۴ از سوی هیئت وزیران اخذ شده و در سال ۱۳۹۵، طی سفر رئیس جمهوری وقت به کرمان، تفاهم نامه آن به امضای مدیران اسبق  راه آهن و شرکت گل گهر و با حمایت استاندار وقت می رسد.

وی گفت: هر چند این پروژه شروع خوبی داشت؛ اما بعدها وارد سیکل سخت بوروکراسی قرار گرفت و در نهایت در سال ۱۳۹۹، به قرارداد تبدیل شد و اکنون نیز که سال ۱۴۰۳ است، قطعیت این قراداد به ابلاغ رسیده است.

وی تاکید کرد: این پروژه بسیار مهم است، به طوری که دو ضلع یک مثلث از بافق به بندرعباس و به کرمان و زاهدان و چابهار است و این پروژه نقش میانبر را دارد که باعث اتصال ریلی دو بندر بسیار مهم چابهار و شهید رجایی می شود.

مهندس داودی خاطرنشان کرد: همچنین در محدوده سیستان و بلوچستان، کارخانجات فولادی در حال تاسیس داریم که شدت نیاز به مواد اولیه از معادن استان کرمان و سیرجان است.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن گفت: طول مسیر این پروژه ۱۷۰ کیلومتر است که می توان گفت که اولین و بزرگترین پروژه سرمایه گذاری بخش خصوصی در این سطح در زیر ساخت شبکه ریلی است.

وی تاکید کرد: برآورد اولیه ما برای اجرای این پروژه به نرخ امروز حدود ۸ همت هزینه بر است.

 داودی گفت: بالغ بر ۲ کیلومتر طول پل های این مسیر است و ۶ دستگاه تونل دارد که تقریبا ۳ کیلومتر طول این تونل ها خواهد بود.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن با بیان اینکه تملک اراضی این مسیر ریلی انجام شده است، تصریح کرد: قراداد از نوع بی او تی است و ۳۵ درصد از هزینه این سرمایه گذاری با توجه به مصوبه هیئت وزیران از سوی دولت تامین شده است.

وی با اشاره به وجود شرط قطعیت در قرارداد به امضا رسیده بین راه آهن و شرکت گل گهر برای اجرای این پروژه، خاطرنشان کرد: شروط این قرارداد محقق شده است و اکنون، پس از طرح مسئله طی هفته های اخیر، با تدبیر دکتر ذاکری، مدیرعامل راه آهن این پروژه آغاز شده است.

 داودی تاکید کرد: اجرای این پروژه باعث ترغیب دیگر سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش ریلی خواهد شد.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن اظهار کرد: مدت زمان اجرای این پروژه ۵ سال تعیین شده است؛ اما با توجه به روحیه خوبی که در شرکت گل گهر وجود دارد، امیدواریم که حداکثر تا ۲ سال دیگر شاهد افتتاح این پروژه باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.