بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

5 عامل توسعه گردشگری اروپا

کمیسیون اروپایی سفر و گردشگری در گزارش فصل دوم سال 2017، به بررسی وضعیت گردشگری اروپا پرداخته و از احتمال افزایش جذب گردشگران قاره سبز با عواملی همچون افزایش ارزش دلار در برابر یورو، بهبود ارتباطات هوایی، گسترش طبقه متوسط، تسهیل سفر و حتی تغییرات قیمت نفت خبر داده است.

5 عامل توسعه گردشگری اروپا
تین نیوز |

کمیسیون اروپایی سفر و گردشگری در گزارش فصل دوم سال 2017، به بررسی وضعیت گردشگری اروپا پرداخته و از احتمال افزایش جذب گردشگران قاره سبز با عواملی همچون افزایش ارزش دلار در برابر یورو، بهبود ارتباطات هوایی، گسترش طبقه متوسط، تسهیل سفر و حتی تغییرات قیمت نفت خبر داده است.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، بر این اساس، اروپا گردشگران چینی، ژاپنی و آمریکایی بیشتری را از خارج از این قاره جذب خواهد کرد و روس‌ها نیز در پی رشد اقتصادی و تقویت پول ملی خود به مقاصدی همچون ترکیه بیش از پیش سفر می‌کنند.  نماگرهای ارائه شده در گزارش فصل دوم سفر در قاره اروپا بار دیگر نشان‌دهنده رشد سریع توریسم در مقاصد اروپایی در سال جاری هستند. هرچند نتایج اعلام‌شده متعلق به عملکرد تمام سال نیست، اما با پیش‌بینی‌های خوبی که در ابتدای امسال شده بود، در یک راستا قرار دارد. تقاضای گردشگری از بازارهای داخل منطقه‌ای برای رشد آینده این صنعت حیاتی به‌نظر می‌‌رسد. با این حال، برداشت‌هایی که نسبت به امنیت و ایمنی در سراسر اروپا همچنان در جابه‌جایی سفرها موثرند، احتمالا نرخ توسعه گردشگری در این ناحیه را تا حدودی خواهند کاست.

 

بهبود ارتباطات هوایی؛ از عوامل توسعه

طبق این گزارش، اکثر مقاصد اروپایی اعلام کرده‌اند که رشد آنها در ورود گردشگران با نرخی بیش از دورقمی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. در این میان ایسلند با رشد 56 درصدی، هفتمین سال متوالی رشد گردشگری را تجربه کرده است. رشد گردشگری در این منطقه همچنین منعکس‌کننده تلاش‌های مقاصد مختلف قاره سبز برای کاهش فصلی بودن است که در کشورهایی نظیر مونته‌نگرو (رشد 25درصدی) و جزایر مقصد سفر مانند مالت (رشد 23 درصدی) و قبرس (رشد 18 درصدی) مشاهده می‌شود. فنلاند و بلغارستان نیز به ترتیب با رشد 18 و 17 درصدی عملکرد خوبی داشته‌اند. فنلاند که صدمین سال استقلال خود را در سال 2017 جشن می‌گیرد، از نظر ورود گردشگران چینی افزایش قابل توجه 81 درصدی را شاهد بوده که با بهبود ارتباطات پروازی و فعالیت رسانه‌ها در چین تقویت شده است. این در حالی است که بلغارستان به جایگزین مناسبی برای گذران وقفه‌ها و تعطیلات زمستانی تبدیل شده است.

پرتغال، صربستان و کرواسی همگی با رشد 15 درصدی جزو مقاصد موفقی بوده‌اند که از جمله مهم‌ترین عوامل آن نیز علاوه بر بهبود ارتباطات هوایی، بازاریابی قدرتمند و تلاش‌ها در جهت ترویج گردشگری بوده است. افزون بر این کشورها، در سوئیس میزان ورود گردشگران تا 5 درصد رشد یافته و در واقع وضعیت این کشور به‌عنوان یک مقصد زمستانی سنتی سفر تثبیت شده است. ترکیه نیز که مدت‌ها است رشد چندانی نداشته، تلاش‌های زیادی در جهت بازگرداندن جریان ورودی گردشگران در آینده نزدیک انجام داده است که از این جمله می‌توان به اصلاح برداشت‌ها در مورد دغدغه‌های ایمنی و امنیت در سراسر این کشور پرداخت. به‌طور کلی ترافیک مسافران اروپایی نشان‌دهنده این است که سال پررونقی برای گردشگری پیش‌رو است.

 

سود اقامت و چالش‌های امنیتی

بخش اقامت نیز در اکثر مقاصد عملکرد خوبی نشان داده و موجب شده درآمد هتل‌ها در این منطقه افزایش یابد. نرخ افزایش درآمد به ازای هر اتاق موجود 9/ 3 درصد است که با افزایش 4/ 3 درصدی در رشد اشغال هتل‌ها و افزایش 5/ 0 درصدی در نرخ میانگین روزانه همراه بوده است. به رغم چشم‌انداز مثبتی که از این نماگرها به دست می‌َآید، همچنان چالش‌های ایمنی و امنیتی قابلیت ایجاد مشکل برای آن را دارند و ممکن است مسافران تعطیلات را به بخش‌های دیگری از جهان بفرستند که روی تقاضای کلی سفر به این قاره نقش دارند. تصویر اقتصادی منطقه اروپا به نظر روشن‌تر از پیش می‌رسد و انتظار می‌رود تقاضای داخلی این منطقه از بهبود نرخ بیکاری و افزایش دستمزدها متاثر شود. جریان خروجی از بزرگ‌ترین بازارهای داخلی اروپا یعنی آلمان، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا، به پیش راندن تقاضای درون‌منطقه‌ای این قاره ادامه می‌دهند. به نظر می‌رسد مسافران این بازارها چهره سنتی مقاصد زمستانی مانند اتریش و سوئیس را تغییر دهند. مقاصد بالکان و بالتیک نیز رشد خوب و بالای 20 درصدی را تجربه کرده‌اند.

 

بازارهای در حال تقویت

علاوه بر این، خوش‌بینی‌هایی در مورد بازار سفرهای خارجی برون‌مرزی روس‌ها وجود دارد و انتظار می‌رود اقتصاد این کشور با بهبود قدرت روبل روسی، افزایش قیمت نفت و دستمزد بالاتر در این کشور که احتمالا منجر به افزایش مصرف خانوارها و همچنین سفر بین اتباع آن می‌شود، روبه‌رو شود. تمام مقاصد گزارش کرده‌اند که تقاضای سفر گردشگران روسی به این کشورها دلگرم‌کننده بوده؛ اگرچه این میزان به حدی نبوده که افت شدید اتفاق افتاده در سال‌های 2015 و 2016 را جبران کند.  افزایش گردشگران روسی یکی از مهم‌ترین اثرات خود را بر گردشگری ترکیه خواهد گذاشت. افزون بر این، تقویت دلار و افزایش آن در برابر یورو، موجب شده گردشگران ایالات متحده سفر خود به اروپا را بیشتر کنند، علاوه بر این شتاب گرفتن رشد اقتصادی و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل هوایی آمریکا در تقویت این بازار نقش خواهند داشت. به‌طور متوسط گمان می‌رود ورود اتباع آمریکایی به خاک اروپا با رشد 6 درصدی در هر سال تا سال 2021 همراه باشد. جریان ورود گردشگران از چین و ژاپن به مقاصد اروپایی نیز به‌رغم اینکه به دلایل دغدغه‌های ایمنی و امنیتی با رشد کمتری نسبت به سایر مقاصد روبه‌رو بود، احتمالا در سال 2017 با رشد به ترتیب 14 و 5 درصدی همراه خواهد بود. این در حالی است که اگر نگاهی به تقاضاهای سفر از منطقه خاورمیانه بیندازیم، مشاهده می‌کنیم که اثر بزرگ و قابل‌توجهی در مورد سفر به قاره سبز دیده نمی‌شود.

 

اختلال در سفر با قطع روابط قطر

گزارش کمیسیون اروپایی سفر همچنین نشان می‌دهد گردشگری جهانی در سال 2017 از مسدود شدن سفر به قطر با توجه به تنش‌های سیاسی نیز اثر خواهد پذیرفت و اثر کوچکی نیز بر بازار سفر به اروپا خواهد گذاشت. این مسدود کردن بر تمام سفرهای زمینی و بخشی از سفرهای هوایی به این کشور اثر داشته و به‌طور کلی پروازهای مربوط به این کشور را محدود می‌کند. پیامد فوری این کار این است که پروازها به مقصد قطر یا از طریق این کشور مدت زمان بیشتری طول خواهند کشید. این موضوع ممکن است در نهایت منجر به افزایش قیمت این مسیرها نیز بشود. زمان طولانی‌تر سفر و قیمت‌های بیشتر همگی بر تقاضای سفر اثرگذار خواهند بود. میزان تقاضای سفر به اروپا که از این مسدود شدن به‌طور بالقوه آسیب خواهد دید، نسبتا اندک است؛ به نحوی که براساس اطلاعات سازمان یاتا (انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی) حدود یک‌پنجم از سفرها از آسیا به اروپا از طریق هاب‌های منطقه خلیج‌فارس انجام می‌شود و حدود 5 درصد از سفرها از آسیا به اروپا از طریق قطر به‌عنوان یک هاب انجام می‌شود.

 

عوامل رشد گردشگران ورودی

در همین حال، آغاز سال 2017 با اختلال قابل‌توجهی در یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری جهان روبه‌رو بود که عوامل اصلی آن برگزیت، اختلالات مربوط به تروریسم، آشوب‌های سیاسی، نااطمینانی‌ها و برخی موارد دیگر فرض می‌شد که نتوانستند تقاضا برای سفر به خاک اروپا را به چالش بکشند. با این همه قاره اروپا همچنان میلیون‌ها گردشگر را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. این مقدار در سال 2016 به 615 میلیون نفر رسیده بود. این میزان سفر نشان‌دهنده ثبات این قاره در برابر تهدیداتی مانند شوک‌های ایمنی و امنیتی و همچنین نااطمینانی‌های ژئوپلیتیک است. اروپا در سال 2017 نیز از شانس‌های قابل ملاحظه‌ای برای جذب بیشتر گردشگران خارج از این منطقه برخوردار است که از آن جمله می‌توان به تغییرات نرخ ارز، گسترش طبقه متوسط، بهبود ارتباطات هوایی و تسهیل سفر اشاره کرد. در برخی گمانه‌زنی‌ها نیز احتمالاتی برای کاهش قیمت نفت مطرح شده است که در این صورت عامل پنجم برای رشد گردشگری در اروپا نیز فراهم خواهد بود، هر چند این عامل احتمال کمتری نسبت به 4 عامل دیگر دارد.

 

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.