بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ هشدار نارنجی هواشناسی؛ کولاک، سیلاب و ریزش سنگ در انتظار جاده‌های شمال

سازمان هواشناسی برای وضعیت جوی امروز چهارم فروردین‌ در برخی استان‌های کشور هشدار سطح نارنجی اعلام کرده است.

هشدار نارنجی هواشناسی؛ کولاک، سیلاب و ریزش سنگ در انتظار جاده‌های شمال
تین نیوز

در هشدار سازمان هواشناسی به تشدید سامانه بارشی در نیمه جنوبی اردبیل، ارتفاعات در استان‌های گیلان، غرب مازندران، قزوین، البرز، زنجان و تهران همچنین لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، کولاک، برف در مسیرهای کوهستانی، مه و کاهش دید اشاره شده است.

تجهیز خودروها به وسایل ایمنی، گرمایشی و همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ در جاده‌های برف‌گیر و سوخت کافی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی به‌منظور برف‌روبی در گردنه‌های برف‌گیر، اجتناب از فعالیت کوهنوردی، توقف نکردن در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها از توصیه‌های سازمان هواشناسی هستند.

افزایش گرادیان فشار دیگر سامانه عنوان شده از سوی سازمان هواشناسی است که موجب خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها، آسیب به سازه‌های موقت مانند چادرها، گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی خواهد شد.

پنجشنبه در استان‌های اصفهان، مرکزی، قم، غرب یزد، شمال فارس و جمعه پنجم فروردین‌ در استان‌های قم، تهران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، یزد، نیمه شمالی استان‌های فارس و کرمان شاهد این سامانه خواهیم بود.

در روزهای اعلام شده اجتناب از سفرهای جاده‌ای و مسیرهای شن‌خیز، استحکام سازه‌های موقتی، عدم تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و حفاظت از محصولات کشاورزی توصیه شده است.

همچنین در سواحل دریای خزر و اردبیل افزایش نسبی دما بین ۳ تا ۵ درجه پیش بینی شده و جمعه در شمال‌شرق دما بین ۸ تا ۱۲ درجه کاهش می یابد.

 

آخرین پیش بینی وضعیت جوی مازندران

معاون‌ توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی مازندران ضمن پیش بینی آخرین وضعیت جوی استان در ایام نوروز، از آغاز فعالیت سامانه سرد بارشی در روزهای پایانی هفته نخست سال ۱۴۰۱ و صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی خبر داد.

احمد اسدی از هشدار سطح نارنجی هواشناسی در مازندران خبر داد و در توصیف سامانه بارشی اظهار کرد: آغاز فعالیت سامانه سرد بارشی از روز پنجشنبه ۴ فروردین تا روز جمعه ۵ فروردین ۱۴۰۱ و منطقه اثر آن ارتفاعات استان به ویژه مناطق مرکزی و غربی مازندران خواهد بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مازندران با اشاره به نوع مخاطره این سامانه بارشی گفت: وزش باد شدید و رگبار باران و برف برای این ۲ روز در ارتفاعات پیش‌بینی می‌شود.

اسدی با اشاره تاثیرات این سامانه بارشی گفت: کولاک برف، ریزش سنگ، پدیده مه، کاهش دید و اختلال در تردد جاده ها و محورهای کوهستانی، ایجاد روان آب و احتمال سیلاب از پیامدهای این سامانه بارشی خواهد بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی در توصیه‌ای گفت: به همراه داشتن تجهیزات زمستانی، احتیاط در تردد جاده ای، عدم صعود کوهنوردان به ارتفاعات و عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها برای مسافران و هم استانی ها ضروری است.

وی در ادامه با اشاره به پیش بینی وضع هوای مازندران اظهار کرد: بر اساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه های پیـش یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان روز‌ پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۱/۴ در مناطق ساحلی و جلگه ای، نیمه ابری و از اواخر روز ابری به ویژه در نیمه غربی استان با بارش پراکنده و وزش باد همراه خواهد بود.

اسدی اضافه کرد: روز جمعه ۱۴۰۱/۱/۵ وضعیت هوا در مناطق ساحل ی و جلگه ای، نیمه ابری تا ابری همراه با بارش پراکنده و وزش باد و همراه با کاهش دما پیش بینی می شود.

معاون‌ توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی مازندران درباره پیش بینی آسمان مازندران در روز شنبه ۱۴۰۱/۱/۶ و یکشنبه ۱۴۰۱/۱/۷ گفت: وضعیت جوی در نخستین روزهای هفته دوم نوروز، نیمه ابری تا ابری همراه با بارش پراکنده و وزش باد و در ارتفاعات گاهی مه آلود همراه با کاهش دما پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: روز دوشنبه ۸ فروردین نیز وضعیت جوی استان نیمه ابری تا ابری همراه با بارش پراکنده و در ارتفاعات مه‌ آلود با بارش برف و باران و وزش باد خواهد بود اما از اواخر روز و در هنگام شب با کاهش ناپایداری و ابر پیش بینی می شود.

معاون‌ توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی مازندران اظهار کرد: روز سه شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۱ آسمان استان صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش نسبی دما پیش بینی می شود.

 

گردشگران در حاشیه جاده کرج - چالوس توقف نکنند

معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج با اشاره به ورود سامانه بارشی و احتمال سقوط سنگ و بهمن از گردشگران خواست در حاشیه جاده کرج - چالوس توقف نکنند.

«غفور قاسم پور» روز پنجشنبه تاکید کرد: توقف در حاشیه این جاده با احتمال حوادث مرگبار همراه است .

وی با اشاره به اطلاعیه سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع طوفان بهاری از شهروندان و مسافران و گردشگران خواست از حضور در اماکن پرخطر و حادثه خیز خودداری کنند.

وی افزود : امروز پنجشنبه چهارم فروردین  و فردا جمعه بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی احتمال وقوع طوفان در کرج وجود دارد و به این جهت شهروندان و گردشگران باید از حضور در نقاط پرخطر نظیر تابلوهای تبلیغاتی، مسیر رودخانه کرج، ساختمان های نیمه کاره و سایر نقاطی که طی سفر احتمال سقوط سنگ  وجود دارد اجتناب کنند. 

قاسم پور با اشاره به استقرار پایگاه های امداد و نجات جاده ای در مسیر تردد گردشگران و مسافران گفت: آمار تصادفات جاده ای تا به کنون در سطح کشور بالا اعلام شده است و از هموطنان عزیز می خواهیم با احتیاط تردد کنند.

به دنبال اطلاعیه هواشناسی البرز مبنی بر ورود سامانه تند بارشی و سرد در روزهای چهارم و پنجم فروردین احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه در جاده ها، مراکز گردشگری نظیر پارک ها، مجاورت درختان، رودخانه ها دور از انتظار نیست.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.