در صنعت گردشگری خاورمیانه چه می گذرد؟
مقاصد گردشگری واقع در خاورمیانه، ازجمله دبی، ابوظبی، و نقاط نوظهور دیگر مانند ریاض و رأس الخیمه، شاهد ورود قابلتوجهی از گردشگران در سال ۲۰۲۳ بودهاند.
پس از همه گیری کرونا، بخش گردشگری و مهمان نوازی در جهان نه تنها به شدت بهبودیافته است، بلکه به اهرمی قابل اتکا برای توسعه اقتصادی تبدیل شده است. در خاورمیانه، منطقه ای که از بازارهای سنتی و مبتنی بر نفت به سمت اقتصادهای متنوع تر فاصله گرفته است، این بخش نقش اساسی ایفا می کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از اتاق ایران آنلاین، در سال ۲۰۲۳، مقاصد خاورمیانه ای، ازجمله دبی، ابوظبی، و نقاط نوظهور مانند ریاض و رأس الخیمه، شاهد ورود گردشگران قابل توجهی بودند. به عنوان مثال، دبی بیشترین ورود گردشگر سالانه خود را گزارش کرد: ۱۷٫۱۵ میلیون بازدیدکننده بین المللی در یک شب. براساس داده های اداره اقتصاد و گردشگری شهر دبی، این شهر فقط در دو ماهه سال جاری، دبی ۳٫۶۷ میلیون نفر گردشگر را جذب کرده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۳٫۱ میلیون نفر بوده است.
در همین حال، تعداد گردشگران در رأس الخیمه به ۱٫۲۲ میلیون نفر افزایش یافت که نشان دهنده افزایش ۸ درصدی سالانه آمار گردشگران است. ابوظبی مسیر مشابهی را دنبال می کند و در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۲۴ میلیون بازدیدکننده را جذب کرده است. این شهر شاهد افزایش ۲۷ درصدی گردشگران در هتل ها و افزایش ۵۴ درصدی مهمانان بین المللی بوده است که با سهم تقریبی ۴۹ میلیارد درهم در تولید ناخالص داخلی امارات، اقتصاد را تقویت کرد.
با توجه به آمارهای رو به رشد گردشگری، پایتخت امارات متحده عربی در اوایل آوریل از استراتژی گردشگری ۲۰۳۰ خود که به تازگی تصویب شده است، رونمایی کرد. تا سال ۲۰۲۳، این شهر قصد دارد ۳۹٫۳ میلیون بازدیدکننده را جذب کند و ظرفیت هتل های خود را به ۵۲ هزار اتاق افزایش دهد و به طور بالقوه تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۷۸ هزار شغل ایجاد کند.
تأثیر اقتصادی گردشگری در این کشور بسیار قابل توجه است. درواقع، شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) گزارش داد که در سال ۲۰۲۳، گردشگری ۲۲۰ میلیارد درهم به تولید ناخالص داخلی امارات متحده عربی کمک کرده است و انتظار می رود این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۲۳۶ میلیارد درهم افزایش یابد.
عربستان سعودی نیز مسیر مشابهی را دنبال می کند. در سال ۲۰۲۳، این کشور پذیرای ۱۰۰ میلیون گردشگر بود. این نقطه عطف تاریخی باعث شد که عربستان هفت سال زودتر از برنامه اولیه خود به هدف گردشگری خود دست یابد و اکنون قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ هدف ۱۵۰ میلیون گردشگر را محقق سازد.
مشخصات گردشگری کشور به واسطه مجموعه ای از اصلاحات و ابتکارات استراتژیک به طور قابل توجهی ارتقا یافته است. سال گذشته، درخواست ها برای مجوز فعالیت گردشگری در عربستان ۳۹۰ درصد افزایش یافت. علاوه بر این، بیش از ۳۷ میلیارد دلار هزینه ورودی از محل گردشگری ثبت شد.
این رونق گردشگری با تعهد عمیق به تنوع بخشیدن به اقتصاد منطقه پشتیبانی می شود. این استراتژی، که گردشگری بخشی از هسته اصلی آن را تشکیل می دهد، بر آنچه این منطقه در حال حاضر دارد، یعنی فرهنگ، میراث، شگفتی های باستان شناسی، و جذابیت های طبیعی منحصربه فرد سرمایه گذاری می کند.
در طول سال های متوالی، خاورمیانه مترادف با گردشگری و مهمان نوازی لوکس شده است و برخی از بهترین هتل ها، استراحتگاه ها، جاذبه ها و مقاصد خرده فروشی را در خود جای داده است. تنها در سال ۲۰۲۳، دبی مال درواقع پذیرای ۱۰۵ میلیون بازدیدکننده بوده و خود را به عنوان پربازدیدی ترین مکان روی زمین معرفی کرده است.
این روند همچنان درحال توسعه است. در رأس الخیمه، بیش از ۷ هزار پروژه کلیدی درحال توسعه هستند تا ظرفیت هتل های منطقه را که در حال حاضر شامل بیش از ۸ هزار اتاق است، افزایش دهد. در همین حال، در عربستان سعودی، پروژه های NEOM و دریای سرخ تأکید این کشور بر گردشگری لوکس دوستدار محیط زیست را به نمایش می گذارند. این تلاش ها منعکس کننده آینده نگری استراتژیک این دولت در تشخیص روند رو به رشد گردشگری به سمت پایداری است.