بازدید سایت : ۴۴۹۷۹

سند تحول قوه قضاییه به دنبال حل سردرگمی مردم پای گیت پرواز

اطلاع رسانی لحظه آخری در مورد ممنوع الخروج بودن افراد، موجب سردرگمی آن ها پای گیت پرواز می شود، سند جدید تحول قضایی برای رفع این مشکل راهکار سامانه ابلاغ قضایی را در نظر گرفته است.

سند تحول قوه قضاییه به دنبال حل سردرگمی مردم پای گیت پرواز
تین نیوز

اطلاع رسانی لحظه آخری در مورد ممنوع الخروج بودن افراد، موجب سردرگمی آن ها پای گیت پرواز می شود، سند جدید تحول قضایی برای رفع این مشکل راهکار سامانه ابلاغ قضایی را در نظر گرفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، حفظ اعتماد مردم به دستگاه عدلیه کشور یکی از وظایف مهم حاکمیت و خصوصاً قوه قضائیه به حساب می آید. این وظیفه مهم، اما گاهاً به دلیل خلاءهای قانونی به چالش کشیده می شود. عدم اطلاع رسانی ممنوع الخروج بودن افراد یکی از همین موارد است. در حال حاضر اگر افراد به هر دلیلی اعم از امنیتی، اقتصادی و.. ممنوع الخروج باشند، به آن ها تا لحظه خروج از کشور اطلاعی داده نمی شود، این مسئله علاوه بر اینکه نارضایتی بخشی از بدنه جامعه را به دنبال خواهد داشت، هزینه زیادی را بر افراد تحمیل می کند.

متأسفانه افراد در زمان مراجعه به گیت پرواز و درخواست کارت پرواز، بعد از آنکه متصدی به آن‎ ها می گوید، ممنوع الخروج هستند و نمی توانند از کشور خارج شوند، متوجه مشکل قضائی خود برای خروج از کشور می شوند. در نتیجه آن فرد باید همه هزینه هایی که برای سفر کرده، مثل بلیط، هتل و… را رها کند و به خانه برگردد. این اتفاق نااطمینانی جدی و عمیقی را نسب به دستگاه قضا و مجموعه حاکمیت به وجود می آورد. سوالی که مطرح می شود این است که آیا نمی شود در زمانی که ممنوع الخروجی افراد ثبت می شود، به آن ها اطلاع داد تا فرد بتواند در زمان و شرایط مناسب مشکل به وجود آمده را برطرف کند و بعد به فرودگاه مراجعه کند؟

در حالی اطلاع رسانی در مورد ممنوع الخروج بودن افراد در لحظه آخر خروج از کشور، اتفاق می افتد که این فرآیند نتیجه ای جز سردرگمی افراد پای گیت پرواز ندارد. سند جدید تحول و تعالی قوه قضائیه با توجه به اینکه تمام افراد ممنوع الخروج شده، مشکل امنیتی ندارند و امکان اطلاع رسانی به آن ها وجود دارد، استفاده از سامانه ابلاغ قضائی و اطلاع رسانی از این طریق را به عنوان راهکار حل این چالش مطرح می کند.

این مسئله در سند جدید تحول قضائی (مأموریت دوم، چالش ۲، عامل ۴، راهبرد ۴) بررسی شده و راهکارهایی جهت رفع آن ارائه شده است. با برطرف شدن این مشکل بخش اعظمی از سردرگمی مسافران پای گیت پرواز فرودگاه برطرف می شود.

همه افرادی که ممنوع الخروج می شوند مثل هم نیستند!

به طور کلی دو دسته افراد در کشور ممنوع الخروج می شوند.گروه نخست، افرادی هستند که مرتکب جرم امنیتی و یا مشابه آن شده و خروج آنان از کشور مشکلات و مسائلی را برای کشور ایجاد می کند.

گروه دوم، سایر افرادی که مشکل امنیتی خاصی ندارند و بنا به درخواست بخشی از حاکمیت (مانند قوه قضائیه، سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی) ممنوع الخروج شده اند.

اطلاع رسانی به دسته اول ممکن است مشکلاتی نظیر عدم مراجعه آن ها به فرودگاه و یا فرار از طریق مسیرهای غیرقانونی را به همراه داشته باشد. در نتیجه برای این دسته افراد اطلاع رسانی مناسب و راهگشا نیست.

به طور کلی اکثر افرادی که در کشور ممنوع الخروج می شوند از دسته دوم هستند. اطلاع رسانی به این افراد نه تنها برای کشور مشکلی ایجاد نمی کند و منجر به فرار آن ها نمی شود، بلکه در راستای شفافیت و دولت الکترونیک کمک می کند فرد به موقع مطلع شده و در جهت رفع مشکل ممنوع الخروجی خود اقدام کند. به عنوان مثال تولیدکننده ای که برای شرکت در یک مجمع بین المللی خارجی بلیط هواپیما و هماهنگی های شرکت در آن مجمع را انجام داده است، در فرودگاه تازه متوجه مشکل به وجود آمده برای خود می شود و عملاً نمی تواند اقدامات لازم برای رفع ممنوع الخروجی را انجام دهد.

در این صورت خسارت های سنگین و جبران ناپذیری و به افراد وارد می شود. در نتیجه اگر به افراد به موقع اطلاع رسانی شود، هم فرد متوجه ضرری نمی شود و هم مشکلی که در حاکمیت ایجاد شده زودتر رفع می شود.

وقتی سامانه ابلاغ هست، چرا عدم اطلاع رسانی

همانطور که گفتیم ممنوع الخروجی توسط قوه قضائیه، سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی صادر و توسط نیروی انتظامی در گیت پرواز فرودگاه اعمال می شود. از چندین سال قبل و با راه اندازی سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضائیه، مواردی از این دست به سادگی قابلیت سامانه ای شدن را دارد. در سند تحول جدید قوه قضائیه آمده است که: «پیگیری ابلاغ ممنوع الخروجی اشخاص توسط فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضائیه همزمان با اعمال ممنوعیت خروج شخص در پایانه ها به همراه درج اطلاعات مرجع درخواست دهنده و با رعایت بند (۳) ماده (۱۶) قانون گذرنامه و همچنین منوط شدن اجرای ممنوعیت خروج از کشور به ارسال این ابلاغیه در مورد اشخاص دارای حساب کاربری در سامانه مذکور.»

در صورت اجرای درست این راهکار سند تحول قضائی، همه افرادی که دلیل ممنوع الخروج شده اند (به جز نفراتی که دستگاه قضائی اعلام می کند) از این ممنوع الخروجی مطلع شده و می توانند با مراجعه به دستگاه مورد نظر نسبت به رفع ممنوع الخروجی خود اقدام کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.