بازدید سایت : ۴۵۷۲۲
دریاردار سمیعی در نشست تخصصی تین نیوز عنوان کرد:

◄ سهم دریا از کتاب‌های درسی و رسانه‌ها / کارگروهی که فقط تشکیل شد!

◄ سهم دریا از کتاب‌های درسی و رسانه‌ها / کارگروهی که فقط تشکیل شد!

تین نیوز | یک پیشکسوت حوزه حمل و نقل و گردشگری دریایی با انتقاد از حضور کمرنگ دریا در کتاب های درسی و نپرداختن رسانه ها به مسایل دریایی، بر ضرورت فعال شدن مجدد کارگروه گردشگری دریایی تاکید کرد؛ این کارگروه در دولت قبل، در سازمان میراث فرهنگی ایجاد شد.

به گزارش تین نیوز، دریادار محمد سمیعی در نشست «حمل و نقل و گردشگری» که به همت تین نیوز برگزار شد، درباره گردشگری دریایی اظهار کرد: از آنجایی که دولت ها، شناخت خوبی از دریا نداشته و ندارند، اساسا بحث گردشگری دریایی، جزو برنامه دولت ها نبوده است و علت آن هم عدم شناخت مسئولان از دریاست.

سمیعی افزود: از مسوولان می خواهم اگر برای دریا تصمیم می گیرند، حداقل رو به پنجره ای بایستند که رو به دریاست.

این کارشناس گردشگری دریایی با اشاره به ارجح بودن ایمنی بر امنیت در دریا، افزود: چند سال پیش سانحه ای برای گردشگران خراسانی پیش آمد و متاسفانه 16 تن از آنان در دریا غرق شدند و بعد از آن، توجه بیشتری به ناوگان مسافربری دریایی شد، اما گردشگری دریایی به معنای درست و گسترده هنوز در ایران وجود ندارد و تنها محدود است به برخی شناورها که در جزایر گشت می زنند و مردم را سرگرم می کنند.

کارگروهی که فقط تشکیل شد
سمیعی یادآور شد: دو سال پیش، کارگروهی با عنوان "گردشگری دریایی" در سازمان میراث فرهنگی تشکیل شد اما از زمان تغییر دولت تاکنون، هیچ خبری از این کارگروه نداریم، این بدان معنی است که دولت توجهی به دریا ندارد زیرا حداقل می توانست این کارگروه را که تعدادی کارشناس و متخصص در آن حضور داشتند، فعال نگه دارند.

دبیر سابق اتحادیه مالکان کشتی با تاکید بر اهمیت وجود زیرساخت هایی مانند وسیله نقلیه، امکان اسکان و... در انواع گردشگری ریلی، جاده ای، هوایی و دریایی، اظهار کرد: توریست حتما هتل 5 ستاره نمی خواهد بلکه مسئله، وجود جای تمیز و قابل استفاده است.

وی ادامه داد: برای پیشرفت گردشگری در جایی مانند آنتالیا، دولت، مسوولان بانکی و متخصصان این حوزه در ترکیه همفکری کردند و دولت و بانک امکاناتی به بخش خصوصی دادند که در زمان معینی، پروژه هایی را در گردشگری آنتالیا راه اندازی کنند و نتیجه اش همان چیزی شد که امروزه، 22 میلیارد دلار درآمد از محل گردشگری دارد.

رونق اشتغال با توسعه گردشگری
سمیعی با بیان این که ورود هر گردشگر به یک کشور، دست‌کم 12 شغل ایجاد می کند، افزود: مدام از بیکاری در کشور سخن به میان می آید، سوال این است که با توجه به اشتغال زایی گردشگری، چرا روی این حوه سرمایه گذاری نمی کنید، آن هم در شرایطی که ما جزو برترین کشورها از نظر گردشگری فرهنگی و گردشگری طبیعی در جهان هستیم؟

وی افزود: اگر مسوولان واقعا می خواهند درباره گردشگری کاری انجام دهند، راهکارش این است که با مسوولان بانک ها، هتلداران و سرمایه گذاران بخش خصوصی همفکری کنند و پول در اختیار فعالان این بخش قرار دهند و از آنها بخواهند در مدت زمان معینی، کار را به سرانجام برسانند.

این فعال گردشگری گفت: وقتی یک گردشگر به ایران می آید به دنبال آن است که با آداب و رسوم و غذای ایرانی آشنا شود اما در ایران، همه رستوران های ما یا فقط کباب برگ و جوجه سرو می کنند یا غذاهای ایرانی که ارایه می شود، کیفیت نازلی دارد و قابل استفاده نیست، این در حالی است که ما ادعا داریم که در جهان یکی از کشورهای سرآمد از نظر تنوع غذایی هستیم.

لزوم آموزش تخصصی فعالان حوزه گردشگری
سمیعی همچنین بر اهمیت بحث آموزش به عنوان یکی از زیرساخت های گردشگری اشاره کرد و افزود: چه کسی به راننده اتوبوس، مهماندار هتل و رستوران دار ما آموزش داده که چگونه با گردشگر خارجی رفتار کند؟ متاسفانه ما تا امروز این آموزش ها را نداشته ایم.

وی درباره گردشگری دریایی، یادآور شد: رییس جمهور کشورمان، اولین سفرهای استانی خود را به استان های جنوبی و کنار دریا انجام داد که این، نویدبخش توجه بیشتر به این استان ها بود اما هنوز کار خاصی درباره گردشگری دریایی این مناطق نشده است.


(نمایی از نشست تین‌نیوز)

گردشگری دریایی و هزینه‌های هنگفت

این کارشناس حمل و نقل دریایی با بیان این که "در میان انواع گردشگری، گردشگری دریایی بیشترین هزینه ها را دارد،" افزود: در گردشگری دریایی، ما امکانات داریم و بخش خصوصی آماده ورود به این بخش است اما به شرط اینکه شرایط مناسب برای این کار وجود داشته باشد، هزینه های گردشگری دریایی بسیار بالاست و اگر یک کشتی، به دلایلی توقیف شود، هزینه های بسیار سنگینی بر صاحب کشتی تحمیل می شود که جبران آن، بسیار سخت است.

سهم ناچیز دریا از مدارس و رسانه‌ها
وی با انتقاد از عدم ترویج فرهنگ دریایی در مدارس و در رسانه ها گفت: در میان این همه کانال های تلویزیونی، به جز شبکه های استان های ساحلی، کدام یک در طول هفته از دریا هم صحبت می کنند؟ این در شرایطی است که یک سوم مرزهای کشور ما، آبی است.

سمیعی یادآور شد: البته تلویزیون حاضر است پول زیادی بگیرد و برنامه و فیلم دریایی بسازد اما این هزینه های هنگفت را چه کسی باید پرداخت کند؟

وی اضافه کرد: در میان روزنامه ها و نشریات ما، به جز چند نشریه تخصصی، کدام یک از دریا می نویسند؟! در کتاب های مدارس چقدر از دریا گفته شده است؟ باید توجه کنیم که ترویج فرهنگ دریایی همت عالی می خواهد و آنچه در حال حاضر در کتاب های درسی درباره دریا آمده، برای ترویج فرهنگ دریایی ـ که ادعایش را داریم ـ کافی نیست.

این کارشناس حمل و نقل دریایی افزود: در یک بررسی شخصی، از 1000 دانش آموز مقطع دیپلم درباره شغل آینده شان سوال کردم که در این میان حتی یک نفر هم از مشاغل دریایی به عنوان شغل مورد نظرش سختی نگفت.

گردشگری و معضلی به نام "تغییر پی در پی مدیران"
وی همچنین تغییر پی در پی مدیران در کشورمان را از دیگر معضلات حوزه گردشگری دانست و افزود: در کشور ما تغییر مدیریت به سرعت انجام می شود و معمولا مدیر بعدی، کار مدیر قبلی را قبول ندارد و چیز دیگری را اجرا می کند این در حالی است که بر اساس استاندارد ایزو، مدیر جدید باید برنامه موجود را با تفکر جدید ادامه دهد و جتما پیشرفت داشته باشد.

سمیعی یادآور شد: در اثر همین تغییرات مدیریتی است که کارگروه دریایی در سازمان گردشگری، دو سال است که ابتر مانده است.

این کارشناس گردشگری دریایی ادامه داد: اگر در کنار گردشگری زمینی، 12 شغل ایجاد می شود، هر گردشگر دریایی، 16 شغل ایجاد خواهد کرد، بنابراین مسوولان باید گردشگری را در اهم تصمیماتشان بگذارند تا در کنار آن از مشکلات بیکاری هم کاسته شود.

مشکلات یک راهنمای گردشگری؛ از بیمه تا مکان ثابت
عضو جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت: بر اساس اطلاعات موجود، در حال حاضر پنج هزار و 300 راهنمای گردشگری در ایران داریم اما راهنما بودن شغل به حساب نمی آید، ما تلاش کردیم که حداقل این افراد را بیمه کنیم اما سازمان میراث فرهنگی در این رابطه با ما همکاری نکرد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی برای 50 هزار نفر کارگر و شاغل در صنایع دستی، تسهیلات بیمه مقرر کرده است.

سمیعی با اشاره به برخی مشکلات جامعه راهنمایان جهانگردی گفت: امیدواریم دولت کمک کند تا مکان مشخصی را به نام جامعه راهنمایان فراهم کنیم تا آنان بدانند سرپناهی دارند تا گرفتاری ها و حرف هایشان را به آنجا ببرند.

وی ادامه داد: در دولت قبل، در حضور خبرنگاران به ما این قول داده شد که 400 میلیون تومان به این جامعه کمک خواهد شد اما این اتفاق نیفتاد و در حد حرف باقی ماند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.