بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

پیام‌آوران مهر در ارتفاعات لرستان

پیام‌آوران مهر در ارتفاعات لرستان
 هفته‌نامه حمل و نقل |

گروهِ مهردانش که در آذر ماه سال گذشته اولین اردوی همیاری خود را در کادوه برگزار کرده بود دومین برماه خود را با استفاده از تجربیات سفر به کادوه برگزار کرد. در تاریخ در سومین هفته تیرماه، جمعی از نیک‌اندیشانِ پزشک، دام‌پزشک، مهندس و کارشناس مسائل زیست‌محیطی و دانشجویان به مناطق صعب‌العبور در استان لرستان، الیگودرز، جاده شول‌آباد، جاده خاکی دریاچه گهر، اشتران کوه ، منطقه ییلاقی عشایری خشکه خلیل و سیاه چادرهای منطقه سفر کردند. هدف از این برنامه بررسی وضعیت بهداشتی و فرهنگی مردم در مناطقِ صعب‌العبور، معاینه و مداوای پزشکی مردم روستا در حد امکان، توزیع برخی اقلام بهداشتی و فرهنگی در بین مردم به‌ خصوص کودکان به منظور فرهنگ‌سازی بود.
در ابتدا و در راستای اهداف برنامه، درمان روستاییان صورت گرفت. چند ماه قبل یکی از روستاییان زمان پایین آوردن بزی که لای صخره‌ها گیرکرده بوده موردحمله شاخ بز از ناحیه چشم راست قرارگرفته و پس از مراجعات مکرر به بیمارستان‌های استان لرستان، به بیمارستان فارابی تهران هدایت می‌شود؛ بدین ترتیب از طریق اعضای داوطلب برنامه مهر دانش پیگیری جهت درمان‌های ایشان انجام می‌شود.
در ادامه‌ برنامه معاینات پزشکی، برنامه آموزش بهداشت فردی و حفاظت از سلامتی با تمرکز بر کودکان منطقه طی آموزش‌های کوتاه، آموزش دامداران به ویژه برای واکسیناسیون، مشاهده و بررسی و انجام مصاحبه با دامداران منطقه برای شناسایی اصلی‌ترین مشکلات گله‌ها و آموزش جهت نحوه پیشگیری و کنترل بیماری‌های ویروسی، مشاهدات عمرانی و مهندسی، آموزش‌های محیط زیستی و توانمندسازی آموزشی کودکان از جمله اقدامات گروه در این برنامه بود.
برخی مشاهدات پزشکی:
 در طی معاینات افراد منطقه مشخص شد که، عمده ترین شکایت موجود، دردهای اسکلتی بخصوص درد زانو و پایین کمر بود که با آموزش نحوه حفاظت از مفاصل، تجویز پماد و زانو بند مدیریت شد.
 کم خونی بیماری شایع دیگری بود که با تابلوی ضعف، سیاهی رفتن چشم ها در زنان و کودکان دیده شد، نکته قابل توجه شیوع نسبتاً بالای کم خونی در مردان بالغ بود که در هر جمعیتی غیرعادی است و نیاز به پیگیری‌های بیشتر جهت یافتن علت این پدیده می باشد؛ درمان با قرص فروس سولفات انجام شد.
 تعدادی از افراد با جواب مثبت بیماری تب مالت ویزیت شدند که درمان مناسب تجویز شد. برای افراد مشکوک با شرح حال مطابق با تب مالت آزمایش درخواست شد.
  علایم نفخ و درد معدی در تعدادی از زنان و کودکان دیده شد که درمان مناسب انجام شد.
  وجود عفونت های انگلی در ۳ مورد از کودکان دیده شد که قرار بر ارسال دارو برای آنها شد.
  یک مورد علایم مشکوک به لوپوس در خانم جوانی دیده شد که آزمایش های لازم درخواست شد.
  کودکی با شرح حال بیماری قلبی مادرزادی دیده شد که جهت انجام اقدامات لازم ارجاع شد.
  همچنین با همکاری و مشارکت مالی گروهی از خیرین گوشی ماهواره‌ای با ۳۰دلار شارژ خریداری شد و به‌ صورت امانت در اختیار معلم عشایری منطقه قرارگرفت. استفاده این گوشی برای درخواست امداد از طریق اورژانس هوایی کشور برای موارد زایمان و سوانح مناطق صعب‌العبور است. در اولین استفاده از گوشی ماهواره ای، یک خانم باردار با هلیکوپتر به بیمارستان منتقل شد.
  شایان ذکر است حامیان مادی و معنوی این برنامه بنیادکودک (اهدای کتاب برای دانش‌آموزان منطقه) ، هیات مدیره و اعضای گروه کوهنوردی دانش تهران، دکتر مونا کاکاوند، عزیز محمدی‌منش (معلم عشایری) و دکتر آذر کبیرزاده هستند.این گروه هم اکنون در حال برنامه‌ریزی برای اجرای سومین برنامه جهادی خود است.

لینک مطلب:
http://tweekly.ir/fa/Main/Detail/72384

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.