بازدید سایت : ۷۹۱۸۴

چرا نباید سر را به پنجره هواپیما تکیه داد؟

به گفته کارشناسان هوانوردی، حفره کوچک روی پنجره هواپیماهای مسافربری تجاری که به «سوراخ خونریزی» معروف است در واقع یک ویژگی ایمنی مهم به شمار می رود.

چرا نباید سر را به پنجره هواپیما تکیه داد؟
تین نیوز |

به گفته کارشناسان هوانوردی، حفره کوچک روی پنجره هواپیماهای مسافربری تجاری که به «سوراخ خونریزی» معروف است در واقع یک ویژگی ایمنی مهم به شمار می رود.

این سوراخ به تنظیم فشار وارد شده از کابین به شیشه های پنجره کمک می کند و این اطمینان را به وجود می آورد که اگر پنجره شکسته شود ابتدا شیشه بیرونی فرومی ریزد. بنابراین بهتر است به هیچ وجه به این سوراخ دست نزنید و آن را نپوشانید تا زمانی که در هوا هستید بتواند کار خود را به طور موثری انجام بدهد.

به نظر می رسد که این اطلاعات که به تازگی در فضای مجازی دست به دست می شود ذهن کاربران را بسیار مشغول کرده است. بسیاری اعتراف کردند که تا به حال هرگز متوجه این سوراخ ها نشده بودند و برخی دیگر این سوال را مطرح کردند که چه اتفاقی می افتد اگر همه مسافران این سوراخ ها را مسدود کنند.

زمانی که این اختراع در سال ۱۹۹۷ توسط شرکت آلمانی Daimlerchrysler Aerospace Airbus ثبت شد، این طور توضیح داده شد که این مجرای هوا به حفظ فشار اتمسفر خارجی داخل شیشه ها کمک می کند.

درون هواپیما هوا توسط موتورهایی تحت فشار قرار می گیرد که هنگام حرکت از طریق مجموعه ای از فن ها آن را فشرده می کنند. برای حفظ فشار کابین ، حتی در ارتفاعات بالا، این هوای ورودی با استفاده از چیزی که دریچه خروجی نامیده می شود داخل کابین نگهداری می شود و به روشی مشابه نحوه باد کردن تایر عمل می کند. هوای پرفشار به داخل کابین پمپاژ می شود و این هوا از متراکم سازی موتورها می آید.

پنجره هواپیما

سنسورها میزان فشار داخل کابین را اندازه گیری می کنند و این دریچه، هوا را به میزانی آزاد می کند که این فشار کنترل شود. هنگامی که هواپیما ثابت است این دریچه باز است و تنها زمانی شروع به بسته شدن می کند که هواپیما از روی زمین بلند شود.

به دلیل کمبود اکسیژن در ارتفاعات، هواپیما باید به گونه ای تحت فشار باشد که برای مسافران راحت و ایمن باشد. فشار کم، نقطه جوش درون بدن را کاهش می دهد و این می تواند باعث جوشیدن خون و اشک شود.

هواپیماها آنقدر بالا نمی روند اما ارتفاع پرواز آنها معمولا بالاتر از قله اورست است و هوای کابین را از موتورها می گیرند. این موتورها زمان خود را صرف فشرده سازی هوا در جلوی هواپیما برای ایجاد نیروی رانش می کنند اما در این فرآیند مقداری از آن هوا را نیز خارج می کنند، رطوبت را می گیرند و برای تامین فشار آن را به داخل کابین پمپاژ می کنند.

فشار هواپیماها در داخل بیشتر از بیرون است و این تغییر فشار همان چیزی است که باعث می شود افراد حین پرواز در گوش های خود احساس گرفتگی کنند. برای کنترل این فشار، پنجره های هواپیماهای تجاری معمولا از سه جداره بیرونی، میانی و داخلی و از جنس شیشه و اکرلیک ساخته می شوند.

این سوراخ های کوچک به کنترل اختلاف فشار کمک کرده و آن را به جای شیشه داخلی به سمت شیشه بیرونی هدایت می کند. اگر این سوراخ وجود نداشت تمام فشار داخل کابین به شیشه داخلی وارد می شد. در صورتی که این فشار شیشه را منفجر کند، قاب داخلی همچنان آنقدر قوی است که بتواند فشار را حفظ کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری خبر انلاین
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Saeedhaji پاسخ

    مطالبتون بسیار زیبا و اموزندست لطفا از دریانوردی و صنعت کشتی سازی ایران نیز مطالباتی در این متنها زیبا جذاب و امزنده بگذارید. خسته نباشید و متشکر