دستور رئیس جمهوری برای تسریع در ساخت راه آهن رشت، بندرانزلی، آستارا
تیننیوز| استاندار گیلان از دستور صریح رئیس جمهوری به سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در روند اجرای فاز عملیاتی راه آهن رشت به انزلی و آستارا خبر داد.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی استانداری گیلان، درپی نامه استاندار گیلان به رئیس جمهوری درباره تسریع در روند اجرای فاز عملیاتی راه آهن رشت- بندرانزلی- آستارا ، دکتر روحانی به رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا اقدام لازم در این خصوص انجام شود.
استاندار گیلان با قدردانی از توجه رئیس جمهوری به این پروژه مهم و تاثیرگذار گفت: سرمایه گذاران متعدد خارجی از کشورهای چک، آذربایجان چین و روسیه جهت مشارکت در تامین مالی این پروژه عظیم اعلام آمادگی کردند که رئیس جمهوری نیز به وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور در زمینه تسریع روند اجرایی فاز عملیاتی مذکور دستور دادند .
وی ادامه داد: با توجه به اینکه اتصال خط ریلی جمهوری آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران ظرف ماه های آینده انجام می شود ، ضرورت آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت به آستارا به طول 164 کیلومتر بیشتر احساس می شود.
وی با بیان اینکه راه آهن رشت- انزلی41 کیلومتر طول دارد، افزود: این پروژه در سه قطعه اجرایی می شود که قطعه نخست آن به طول 17 کیلومتر در حال ساخت است.
استاندار گیلان با اشاره به انجام فازهای صفر و یک مطالعاتی راه آهن رشت- انزلی – آستارا افزود: پروژه راه آهن رشت – انزلی- آستارا علاوه بر اتصال راه آهن قزوین- رشت به بنادر کاسپین منطقه آزاد ، انزلی و آستارا باعث اتصال خط راه آهن جمهوری اسلامی ایران به راه آهن جمهوری آذربایجان ، اروپا و کشورهای حوزه cis می شود.
نجفی خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه ، علاوه بر تکمیل شبکه حمل و نقلی کشور به عنوان یک شاهراه بین المللی و اتصال استان به شبکه ریلی کشور و کریدور ترانزیت بین المللی تمام ریلی شمال- جنوب منجر به اتصال شبکه ریلی دو کشور آذربایجان و ایران در مرز آستارا و ارتباط با بازارهای منطقه ای و دسترسی به بازار مصرف بالای 260 میلیونی کشورهای مشترک المنافع با سهولت فراوان خواهد شد .
وی اظهار کرد: با بهره برداری از این طرح ها استان گیلان به عنوان درگاه استراتژیک حمل و نقل ریلی ، جاده ای و ترکیبی می تواند ، تاثیر قابل توجهی در توسعه گردشگری ، ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشورهای منطقه و مسیر شمال جنوب ایفا کند .
استاندار گیلان با بیان اینکه ساخت راه آهن قزوین- به رشت در حال اتمام و ادامه آن به آستارا حائز اهمیت است ، افزود: اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان، خط ریلی پنج هزارو 200 کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی را به هم وصل می کند.
نجفی تصریح کرد: با این اتصال حمل بار در کریدور شمال جنوب از 45 روز به 20 روز کاهش پیدا می کند و راه نیز حدود دو هزار کیلومتر کوتاه می شود بنابراین یک اتفاق بزرگ در حمل و نقل ریلی محسوب می شود.
پروژه راه آهن رشت - قزوین از سال 1386 آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود.
تکمیل پروژه راه آهن قزوین - رشت تا پایان سال جاری و فازهای بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان گیلان است.
این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار و سه میلیون مسافر را جابجا کند.
ریل گذاری راه آهن رشت - قزوین، اواخر بهمن ماه سال گذشته از مسیر ایستگاه فلکده رشت آغاز شد.
استاندار گیلان با قدردانی از توجه رئیس جمهوری به این پروژه مهم و تاثیرگذار گفت: سرمایه گذاران متعدد خارجی از کشورهای چک، آذربایجان چین و روسیه جهت مشارکت در تامین مالی این پروژه عظیم اعلام آمادگی کردند که رئیس جمهوری نیز به وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور در زمینه تسریع روند اجرایی فاز عملیاتی مذکور دستور دادند .
وی ادامه داد: با توجه به اینکه اتصال خط ریلی جمهوری آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران ظرف ماه های آینده انجام می شود ، ضرورت آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت به آستارا به طول 164 کیلومتر بیشتر احساس می شود.
وی با بیان اینکه راه آهن رشت- انزلی41 کیلومتر طول دارد، افزود: این پروژه در سه قطعه اجرایی می شود که قطعه نخست آن به طول 17 کیلومتر در حال ساخت است.
استاندار گیلان با اشاره به انجام فازهای صفر و یک مطالعاتی راه آهن رشت- انزلی – آستارا افزود: پروژه راه آهن رشت – انزلی- آستارا علاوه بر اتصال راه آهن قزوین- رشت به بنادر کاسپین منطقه آزاد ، انزلی و آستارا باعث اتصال خط راه آهن جمهوری اسلامی ایران به راه آهن جمهوری آذربایجان ، اروپا و کشورهای حوزه cis می شود.
نجفی خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه ، علاوه بر تکمیل شبکه حمل و نقلی کشور به عنوان یک شاهراه بین المللی و اتصال استان به شبکه ریلی کشور و کریدور ترانزیت بین المللی تمام ریلی شمال- جنوب منجر به اتصال شبکه ریلی دو کشور آذربایجان و ایران در مرز آستارا و ارتباط با بازارهای منطقه ای و دسترسی به بازار مصرف بالای 260 میلیونی کشورهای مشترک المنافع با سهولت فراوان خواهد شد .
وی اظهار کرد: با بهره برداری از این طرح ها استان گیلان به عنوان درگاه استراتژیک حمل و نقل ریلی ، جاده ای و ترکیبی می تواند ، تاثیر قابل توجهی در توسعه گردشگری ، ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشورهای منطقه و مسیر شمال جنوب ایفا کند .
استاندار گیلان با بیان اینکه ساخت راه آهن قزوین- به رشت در حال اتمام و ادامه آن به آستارا حائز اهمیت است ، افزود: اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان، خط ریلی پنج هزارو 200 کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی را به هم وصل می کند.
نجفی تصریح کرد: با این اتصال حمل بار در کریدور شمال جنوب از 45 روز به 20 روز کاهش پیدا می کند و راه نیز حدود دو هزار کیلومتر کوتاه می شود بنابراین یک اتفاق بزرگ در حمل و نقل ریلی محسوب می شود.
پروژه راه آهن رشت - قزوین از سال 1386 آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود.
تکمیل پروژه راه آهن قزوین - رشت تا پایان سال جاری و فازهای بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان گیلان است.
این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار و سه میلیون مسافر را جابجا کند.
ریل گذاری راه آهن رشت - قزوین، اواخر بهمن ماه سال گذشته از مسیر ایستگاه فلکده رشت آغاز شد.