ریلگذاری ۶۰ کیلومتر از خط دوم راهآهن کرج - قزوین /
تیننیوز| مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در سفر خود به قزوین با تأکید بر سیاست دولت برای توسعه حملونقل ریلی در کشور از انجام مذاکراتی جهت برقی نمودن مسیر ریلی تهران – تبریز خبر داد.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، سعید محمدزاده در جلسهٔ شورای برنامهریزی و توسعهٔ استان که با حضور استاندار، رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس و معاونین وزیر راه و شهرسازی در استان قزوین برگزار شد گفت: توسعه حملونقل ریلی از برنامههای مورد تأکید وزیر راه و شهرسازی و دولت تدبیر و امید بوده و در همین راستا افزایش ظرفیت حملونقل ریلی از تهران به سمت غرب کشور در دستور کار قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای تحقق این موضوع خط سوم و چهارم مسیر ریلی تهران به کرج احداث شده و به امید خدا تا پایان سال مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: از کرج به قزوین نیز عملیات زیرسازی و روسازی خط دوم راهآهن در حال انجام است و نزدیک به ۶۰ کیلومتر آن ریلگذاری شده است.
محمدزاده عنوان کرد: پس از تکمیل این پروژه قابلیت اعزام قطار در محور قزوین تهران به صورت هر ۱۵ دقیقه یکبار نیز میسر خواهد شد.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برنامهای که برای ناوگان ریلی در این مسیر در نظر گرفته شده گفت: با توجه به شرایط و فضای موجود استفاده از ریل بأس و قطارهای دوطبقه در این محور در دستور کار قرار دارد که قطارهای دوطبقه امکان حرکت با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را نیز خواهند داشت.
محمدزاده عنوان کرد: محور قزوین – تهران با همین شرایط موجود قابلیت حرکت با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را هم دارد که البته در حال حاضر واگن مجاز برای این کار وجود ندارد که امیدواریم با حمایت مجلس شورای اسلامی و تأمین توسعه ناوگان ریلی کشور به انجام برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مجموعه مذاکراتی در حال انجام است که بتوانیم از طریق تأمین منابع مالی محور ریلی تهران تبریز را برقی نماییم، که در صورت تحقق با این سیستم میتوان حداقل سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را در این محور اجرایی کرد.
محمدزاده با بیان اینکه مجموعه قراردادهای مسیر راهآهن تهران قزوین نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان است گفت: در صورت تکمیل پروژه و انجام عملیات تراک بندی که در قراردادهای منعقده نیز هست، ظرفیت این مسیر برای اعزام قطار در هر ۸ تا ۱۰ دقیقه نیز وجود خواهد داشت.
وی تأکید کرد: باید بستر مناسب برای ورود شرکتهای مسافری جهت تأمین ناوگان فراهم شود تا بتوانیم از ظرفیتهای موجود در این محور بهرهبرداری نماییم.
محمدزاده از استاندار و اعضای کمیسیون عمران درخواست کرد تا ظرفیت تأمین ناوگان موردنیاز به ویژه در محورهای کوتاه برد مانند تهران قزوین فراهم شود تا بتوان بیشترین تعداد مسافر را در کوتاهترین زمان ممکن جابجا کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: بررسی و مطالعه جهت ایجاد یک مجتمع تجاری اداری خدماتی در ایستگاه راهآهن قزوین نیز در حال انجام است تا با ارائه خدمات موردنیاز به مسافرین امکانات رفاهی موردنیاز آنها را فراهم نماید.
محمدزاده در پایان یادآور شد: امیدواریم با حمایت راهآهن جمهوری اسلامی و همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور بتوانیم پروژه راهآهن قزوین – رشت را هم پیش از پایان دولت یازدهم به بهرهبرداری برسانیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای تحقق این موضوع خط سوم و چهارم مسیر ریلی تهران به کرج احداث شده و به امید خدا تا پایان سال مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: از کرج به قزوین نیز عملیات زیرسازی و روسازی خط دوم راهآهن در حال انجام است و نزدیک به ۶۰ کیلومتر آن ریلگذاری شده است.
محمدزاده عنوان کرد: پس از تکمیل این پروژه قابلیت اعزام قطار در محور قزوین تهران به صورت هر ۱۵ دقیقه یکبار نیز میسر خواهد شد.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برنامهای که برای ناوگان ریلی در این مسیر در نظر گرفته شده گفت: با توجه به شرایط و فضای موجود استفاده از ریل بأس و قطارهای دوطبقه در این محور در دستور کار قرار دارد که قطارهای دوطبقه امکان حرکت با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را نیز خواهند داشت.
محمدزاده عنوان کرد: محور قزوین – تهران با همین شرایط موجود قابلیت حرکت با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را هم دارد که البته در حال حاضر واگن مجاز برای این کار وجود ندارد که امیدواریم با حمایت مجلس شورای اسلامی و تأمین توسعه ناوگان ریلی کشور به انجام برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مجموعه مذاکراتی در حال انجام است که بتوانیم از طریق تأمین منابع مالی محور ریلی تهران تبریز را برقی نماییم، که در صورت تحقق با این سیستم میتوان حداقل سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را در این محور اجرایی کرد.
محمدزاده با بیان اینکه مجموعه قراردادهای مسیر راهآهن تهران قزوین نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان است گفت: در صورت تکمیل پروژه و انجام عملیات تراک بندی که در قراردادهای منعقده نیز هست، ظرفیت این مسیر برای اعزام قطار در هر ۸ تا ۱۰ دقیقه نیز وجود خواهد داشت.
وی تأکید کرد: باید بستر مناسب برای ورود شرکتهای مسافری جهت تأمین ناوگان فراهم شود تا بتوانیم از ظرفیتهای موجود در این محور بهرهبرداری نماییم.
محمدزاده از استاندار و اعضای کمیسیون عمران درخواست کرد تا ظرفیت تأمین ناوگان موردنیاز به ویژه در محورهای کوتاه برد مانند تهران قزوین فراهم شود تا بتوان بیشترین تعداد مسافر را در کوتاهترین زمان ممکن جابجا کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: بررسی و مطالعه جهت ایجاد یک مجتمع تجاری اداری خدماتی در ایستگاه راهآهن قزوین نیز در حال انجام است تا با ارائه خدمات موردنیاز به مسافرین امکانات رفاهی موردنیاز آنها را فراهم نماید.
محمدزاده در پایان یادآور شد: امیدواریم با حمایت راهآهن جمهوری اسلامی و همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور بتوانیم پروژه راهآهن قزوین – رشت را هم پیش از پایان دولت یازدهم به بهرهبرداری برسانیم.