بازدید سایت : ۳۴۳۶۵

◄ برخورد قطار مسافربری تهران - مشهد با قطار باری؛ کاربران تین نیوز: ریشه‌یابی کنید

◄ برخورد قطار مسافربری تهران - مشهد با قطار باری؛ کاربران تین نیوز: ریشه‌یابی کنید

تین نیوز | نیمه خرداد ماه بود که حادثه‌ای ریلی در  مسیر تهران - مشهد به وقوع پیوست و طی آن یکی از مسافران قطار جان خود را از دست داد. به دنبال وقوع این حادثه روابط عمومی شركت حمل و نقل ریلی رجاء اطلاعیه‌ای صادر كرد، همچنین شرکت راه آهن ضمن ابراز همدردی با صدمه دیدگان حادثه و دلجویی از مسافران آن قطار بیانیه ای  منتشر کرد.
مدیرعامل راه آهن نیز در صحبتی عبور قطار از چراغ قرمز در ورود به ایستگاه با سرعت غیرمجاز، و نیز تغییر مسیر و اعلام اشتباه مسئول کنترل ایستگاه را علت اصلی وقوع سانحه قطار تهران- مشهد اعلام کرد. 
در این مورد نظرات زیادی در محافل مختلف مطرح شد، در زیر برخی نظرات کاربران تین نیوز در مورد این رویداد و خبرهای مذکور را مرور می کنیم که اغلب بر لزوم ریشه‌یابی بروز این مشکل تاکید دارند. این در حالی است که به طور قطع برطرف کردن مشکلات علاوه بر این که نیازمند برنامه‌ربزی و انجام اقدامات بلند مدت است، به اقدامات کوتاه مدت نیز نیاز دارد و پرداختن ریشه‌ای به مشکلات نمی‌تواند نافی برخورد آنی با مقصران یک حادثه باشد.


1- نتیجه هشت سال سوء مدیریت در سطح اول مملکت همین است که می‌بینیم. سوال من اینست که معیشت مردم را کدام دولت ها خراب کردند؟ وضعیت راه آهن را به دلیل سوءمدیریت چه کسانی خراب شد؟ آیا انتظار اینست که خرابکاری های هشت ساله یک ساله ترمیم شود؟ قطعا چنین موضوعی اتفاق نمی افتد امیدوارم راه آهنی ها دست به دست هم دهند تا از مرحله گذر کنیم متاسفانه شرایط خوبی در سخت افزار و در نرم افرارها نداریم.

2- برآورد من مقصر اول نگهبان ايستگاه امروان است و بعد از آن لكوموتيوران كه چرغ قرمز را رد كرده است. البته عدم اجرای قوانين و مقررات توسط نگهبان علت اصلی سانحه می‌باشد. 

3- در ابتدا از تصمیم گیری صریح سریع راه آهن تشکر می کنیم از اقدام شجاعانه مدیر کل شمالشرق هم تشکر می کنیم. اما آیا مشکل حل خواهد شد؟ باید موضوع را ریشه یابی کنید تا تکرار نشود. تعویض نفرات چاره نیست خود شما هم می دانید تا انتهای سال همه ایستگاه‌های راه آهن به سیستم کنترل قطار مجهز نخواهد شد. پس چاره چیست در ثانی مگر در 20 سال گذشته کنترل اتوماتیک قطار داشتیم که سانحه نمی‌دادیم مشکل جای دیگری است. اگر ریشه یابی کنید و بررسی دقیق، متوجه خواهید شد مشکل اساسی راه آهن نیروی انسانی متخصص و سطح پایین حقوق های پرسنل است. مشکل راه آهن ارتقای نادرست کارکنان است، مشکل راه آهن روش ناصحیح خصوصی سازی در آن می‌باشد و......

4- تخصص من هوانوردی است و از سوانح راه آهن چیزی نمی‌دانم اما نصیحت من به شما آن است که با آبروی مردم بازی نکنید. به صراحت مقصر را اعلام کرده اید در حالی که این نظر شماست و شاید نظر نهایی چیزی غیر این باشد و فقط شرمندگی برای شما باقی خواهد ماند. کمی صبور باشید و از همکار خود عذر خواهی کنید. 

5- یادم هست که وقتی صحبت از ایمنی در وسیله سفر می‌شد همه از قطار به عنوان ایمن ترین وسیله ریلی نام می‌بردند ...اما حال چی؟؟؟
اما مسبب این سوانح کیست؟؟؟
تا چندین سال قبل اگر سانحه ای به این مهمی در راه آهن ایران رخ می‌داد سریعا پرونده سانحه تشکیل و تکمیل می‌شد و احکام مقصرین امر نیز به صورت بولتن در بین تمام نواحی و حتی ایستگاه‌ها پخش می‌شد که هشداری برای همه مامورین سیر و حرکت باشد. صادقانه بگوئیم چه برخوردی با مقصرین سانحه ریلی قطار مسافری یزد در سال گذشته شد؟؟؟؟
چه برخوردی با مقصرین سانحه واژگونی قطار مسافری ایستگاه بکران در ایام عید سال 93 شد؟؟؟؟
همان برخورد با مقصرین این سانحه و سوانح بعدی خواهد شد!!!!
آقای دکتر آقائی
سانحه به این مهمی اتفاق می افتد و رئیس کمیسیون عالی سوانح در محل به اتفاق اعضا کمیسیون عالی سوانح حضور ندارند .....
از مدیرکل ایمنی راه آهن بپرسید در طول ماه چندین بازدید نامحسوس از ایستگاه‌های شبکه دارند؟؟؟
دبیر ستاد ارتقا ایمنی راه آهن کیست؟؟؟ جوانی که هنوز تعریفی از سانحه بلد نیست.....
چه شده چه بلائی سر راه اهن آمده؟؟؟؟ همه دنبال افزایش حق دسترسی لکوموتیو و یا واگن مسافری هستند. بترسید از روزی که اعتماد مردم به ایمنی سفر در راه آهن از بین برود.

6- متاسفانه وقتی گذشته را نقد کردیم و به خودمان مغرور شدیم عاقبت کار همین می‌شود. وقتی هم حادثه رخ می‌دهد مدیران ارشد که حقوق های کلان می گیرند و در زیر هوای خنک برای توسعه شبکه ریلی فکر می‌کنند، مقصر را کارکنان خسته می‌دانند که باید اشتباه را به گردن بگیرند. این دومین حادثه در این سال می‌باشد و در این ناحیه.
باید کلان نگری کرد با این شیوه برخورد مدیرعامل و رسیدگی به معاش مدیران و فراموش کردن خستگی های طول خط نباید دنبال دلایل در سطح حادثه گشت باید لااقل در این مورد عمیق تر نگاه کرد.
وقتی پروژه افتتاح می‌شود زیرساخت های راه آهن عالی اعلام می‌شود وقتی حادثه پیش می‌آید زیرساخت و نیروی انسانی زیر سوال می‌رود.
پس این شبکه را چه کسی داشت مدیریت می‌کرد؟ مدیران ارشد در نقش مدیریت نیروی انسانی کجا بودند.
وقتی پاداش خوب می گیرند لااقل بیایند وسط و بگویند ما هم مقصریم. 

7- به نظر می‌آید که مدیرکل منطقه باید برکنار شوند تا اینکه استعفا دهند. چون ایشان هم مانند تک تک افرادی که برکنار و یا معلق گردیده اند مسئول مستقیم دراین حادثه هستند و باید جوابگوی خانواده کشته و مصدومان باشند. 

8- من لکوموتیوران باید بی‌خوابی بکشم، استرس داشته باشم، به مدت زیاد دور از خانواده باشم، عید و تابستان و تعطیلات نداشته باشم، خانواده من تفریح نداشته باشند و... ولی با این همه سختی‌ها حقوق ما از سایر ارگان‌ها که مدرکشان از ما پایینتر است و کار اداری انجام می‌دهند کمتر است. هنگامی که در داخل دیزل با همکارمان هستیم فقط صحبت ما این است آیا نرخ کیلومتراژ بعد از هفت سال اصلاح شد؟! آیا نوبت کاری درست شد؟! و... به خدا اصلا انگیزه ای برای کار کردن نداریم. مدیران هم فقط به فکر ثبت شرکت به نام خانواده‌شان هستند و بازنشستگانی که با عصا راه می‌روند را با حقوق کم به کار گیرند و جیبشان پر شود. این شغل واقعا سخت و طاقت فرساست و باید بیست ساله بازنشسته شویم. 

9 - مشکل از ریشه است عدم آموزش نیروهای پیمانکاری و شرکتی و ....
مخصوصا در ناحیه شمال که من خودم هیچ آموزشی و ... پس از جذب نداشتم. در حالی که در قرارداد راه آهن و شرکت، راه آهن باید آموزش بدهد ولی می‌گویند باید پیمانکار آموزش بدهد. او به ناحیه پاس می‌دهد، ناحیه هم به اداره کل در تهران پاس می‌دهد و آنها هم می گویند پیمانکار باید پول خرج کند. پیمانکار هم چون خصوصی است و به فکر پول و درآمد و شاید بعد چند سال برود و امتیازش را به یکی بدهند این کار را نمی‌کند. ولی همه چیز پول شده و جدیدا هم اینطور شده که آقایان در ناحیه مسئولین آموزش خودشان مثل مرکز پلی تکنیک در ساری و یک مرکز دیگر که اسمش یادم نیست یکی دو ساله راه اندازی کردند که آن هم که اولین دوره اش که در زمستان 91 بود به کسی اعلام نکردند نزدیک 30یا 40 نفر از فامیل های خود آقایان را گرفتند و آموزش دادند (چند پیشگی) و در راه آهن هم به صورت پیمانی در ترافیک و مانورچی و ... جذب شدند. 

10- ما هر چه داریم از بزرگان و سالمندانمان داریم و خدا حفظ شان کنه ولی مسئولین نگاه کنند که بیش از 50 درصد مانورچی‌ها بازنشسته‌ها حدود 55 تا 65 می باشند که دیگر پیر شده اند و از مجبوری و گرانی دارند کار می کنن و شادابی و دلگرمی جوان را ندارند.
 
11- اول تعریف بفرمایید بالاخره رجا متعلق به کیست دولتی خصوصی خودمانی و بالاخره چه کسی چه ارگانی رجا را در اختیار دارند؟ چرا مدیران کنونی راه آهن نسبت به رجا تعصب دارند و سایر شرکت های خصوصی در بخش ریلی نادیده گرفته می‌شوند؟ جناب روابط عمومی لطف فرمایید جهت تنویر افکار عمومی و نمایندگان محترم مجلس یک آمار صحیح از عمر ناوگان و قطارهای در سیر متعلق به رجا را لیست فرمایید. مثلا قطارهای باصطلاح سبز، سیمرغ، خلیج، صبا، مراغه، تبریز، گرگان، ساری، طبس، خواف، نیشابور و یا همین قطار سانحه داده طوس و... آیا این واگن‌ها عمری کمتر از بیست سال دارند آیا جناب آقای رییس کمسیون عالی سوانح محترم راه آهن اشراف به مشکلات فنی و پوسیدگی و خطرات در سیر بودن این واگن‌ها دارند؟ آیا اطلاعات و بازخوردهای درست و صحیح به مقامات بالای مملکت برای تصمیم گیری‌های درست می‌دهند یا نه همه چیز آروم است؟ بله برادر فرسودگی ناوگان و به کارگیری افراد بازنشسته در پست های حساس باعث تشدید و تکرار سوانح می‌شود. واگن‌های پوسیده که با اندک تلنگری بیشترین صدمه را می‌بینند و جان مسافران و ماموران را به خطر می‌اندازد. تاکی کتمان و ماست مالی مشکلات و نارسایی‌ها؟ آیا در تابستان خانواده های خودتان را با ترنست‌ها به مشهد می‌فرستید؟ اگر می‌خواهید با مردم همدرد باشید حتما این کار را بکنید تا بفهمید مسافران محترم زن و بچه و سالخوردگان چه مرارتی می‌کشند.
به هر حال شاید چند صباحی با دروغ پردازی و تضییع حقوق مردم پول و ثروت‌های کلان به جیب بزنید و همه چیز را مطلوب جلوه بدهید اما به زودی در پیشگاه مردم و خدای باریتعالی باید پاسخگو باشید. 

12- آقایان مسئول با برکناری و جریمه کاری درست نمی‌شود. باید ریشه یابی کنید. در مسافرتی که با قطار داشتم در رستوران پای درد دل یک لکوموتیوران نشستم. واقعا کاری که انجام می‌دهند و سختی که می‌کشند و دوری از خانواده و... با حقوق ناچیزشان همخوانی ندارد. ایشان می‌گفتند شش سال است که چیزی به اسم کیلومتراژ دریافت می‌کنند که همان اضافه کار است تغییری نکرده است و انگیزه کاری ندارند. 

13- خواهش می‌کنیم به این سوالات نیز پاسخ داده شود:
1- چرا پس از حادثه بهار 93 همه مقصر را لکوموتیو ران دانستند و تحلیل آنرا به فراموشی سپردن.
2- چرا در این حادثه هم کمک راننده و هم لکوموتیوران مقصر دانستند.
3- چه کسی دستور سرعت قطارهای مسافری صادر کرد؟
4- چه کسی بررسی افزایش سرعت قطارهای مسافری در این محور را انجام داده است؟
5- جایگاه معاونت مسافری در این بخش کجاست؟ همه مقصرها که بندگان زحمت کش خدا شناخته شدند. کسانی که در سطح بالای راه آهن در بخش مسافری تصمیم‌سازی می‌کنند چرا خود را مقصر نمی دانند؟
6- در کلیه گزارشات معاونت مسافری راه آهن خبر از افزایش سرعت قطارهای مسافری بود. چرا کسی به فکر نیروی انسانی نبود، این هم نتیجه کار؟
7- چرا یک ناحیه پرکار توبیخ می گردد؟
8- اگر مشکل سن لکوموتیوران است، معاون مسافری نیز بازنشسته است که به کار مجددا دعوت شده و اما هنوز برنامه ریزی قطارهای مسافری را به عهده دارد و هنوز در شغل خود مشغول به کار می‌باشد.

به نوبه خود از کلیه زحمات کارکنان، قهرمان ناحیه شمالشرق به ویژه کنترل ترافیک که 24 ساعته قطارهای مسافری که به دستور دیگران برنامه ریزی می گردد را مدیریت می نمایند و همواره در حوادث مورد توبیخ قرار می‌گیرند تشکر و قدرانی می گردد. 

14- علت این سوانح بی انگیزگی نیروهای سیر و حرکت اعم از لکوموتیورانان، روسای قطار و سایرین می‌باشد. آقایان مدیران ارشد بفرمایند ادامه خصوصی سازی را انجام بدهند، سرعتها را بالا ببرند. مشکلات معشتی مامورین قلب سیر و حرکت را بی اهمیت ترین بخش ناوگان در نظر گرفته اند. عاقبت هم عده ای بیگناه را در این نوع سوانح مقصر می‌کنند در صورتی که مشکل از ریشه است. عدم آموزش نیروهای پیمانکاری وشرکتی ... برای زود به کار گرفتن نیروها.

15-  چرا با افكار عمومی بازی می كنيد؟!؟!؟!!
آقای تاوپور مديركل راه آهن شمالشرق كه بازنشسته است و با مجوز هيئت مديره يكسال بازنشستگی ايشان به تاخير افتاده!!!
پس درنتيجه اولا واژه استعفا درخصوص ايشان هيچ جايگاهی ندارد!
ثانيا"از روز پنجشنبه تا امروز يكشنبه هيچ شخص شخصی ازمقامات راه آهن مصاحبه ای خبری و يا .... نداشته تا درجهت تنويرافكارعمومی و نيز التيام آلام بازماندگان كشته شدگان و نيز تعدادی ازمجروحان كه قطع نخاع- قطع دست و پا گرديده اند عذرخواهی نمايد! درآخرفكر می كنم يكی از اصلی ترين وظيفه روابط عمومی يك دستگاه شفاف‌سازی و تعامل با افكارعمومی و رسانه هاست! 

16- کمی به فکر این مردم باشید، کمی به فکر سرمایه های مردم باشید. نگاهی به شرکتهای خصوصی بیندازید می فهمید که بازنشستگان راه آهن با همان تفکرات قدیم خود نه تنها به کیفیت اهمیت نمی دهند بلکه فقط به فکر چاپیدن مردم هستند لطف بفرمایید به خاطر خدا ساختار مدیریتی قدیمی را از سر راه این مجموعه حذف تا نسیمی از تکنولوژی و فکر جدید بوزد اینرا همه می دانند ولی مجری شما هستید. امیدوارم این کامنت گذارده شود.
 
17- به نظر می‌آید مدیریت راه آهن شمالشرق باید قبل از استعفا همانند دیگر مسئولین منطقه با وی برخورد می گردید و ایشان قبل از استعفا باید جوابگوی خانواده مجروحان و کشته شده باشند. 

19- نوشدارو بعد از مرگ سهراب به کار می‌آید؟

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.