بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
پروژه‌های عمرانی ریلی زیر ذره بین حمل‌و‌نقل‌:

ریل‌ها سال آینده ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد پول می‌خواهند

ریل‌ها سال آینده ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد پول می‌خواهند
| هفته‌نامه حمل ونقل|

 

دولت سال آینده بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی ریلی تخصیص می‌دهد. به گزارش «حمل‌و‌نقل»، بررسی لایحه پیشنهادی بودجه در سال آینده نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۶  پروژه‌های ریلی ۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت خواهند کرد. این اعتبار برای پیشرفت و تکمیل عملیات عمرانی ۴۸ پروژه ریلی در کشور تخصیص خواهد یافت. پروژه‌های ریلی پس از پروژه‌های جاده‌ای بیشترین اعتبارات فصل حمل‌و‌نقل را از آن خود خواهند کرد.
 
 اعتبارات تخصیص یافته به پروژه‌های حمل‌و‌نقل ریلی در سال آینده افزایش قابل توجهی را نسبت به سال جاری نشان می‌دهد چرا که در سال جاری دولت پرداخت ۲ هزار و ۱۲۶ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان اعتبار را برای پروژه‌های ریلی مصوب کرده بود. به‌این‌ترتیب اعتبارات پیش‌بینی شده در این بخش نسبت به اعتبارات مصوب سال جاری رشدی در حدود ۶۸ درصد را نشان می‌دهد.

 پروژه‌های ریلی با توجه به تأثیری که در شبکه حمل‌و‌نقل کشور باقی می‌گذارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. ایران هنوز در تمامی نقاط به خط آهن متصل نیست و تکمیل خط آهن در کشور می‌تواند زمینه ساز توسعه صنعتی و بهبود شرایط حمل‌و‌نقل در سراسر کشور باشد.

 بر‌اساس این گزارش دولت نیز تکمیل پروژه‌های ریلی را در اولویت کاری خود قرار داده است اما به نظر می‌رسد لازم است اقداماتی برای اولویت‌گذاری در بخش حمل‌و‌نقل ریلی رد دستور کار قرار گیرد.
 
پرهیز از آغاز پروژه‌های جدید
 یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در سال‌های اخیر در دستور کار دولت یازدهم قرار دارد، پرهیز از آغاز پروژه‌های جدید است. دولت با هدف تکمیل پروژه‌های عمرانی کنونی، در صدد است منابع اعتباری خود را به پروژه‌هایی تخصیص دهد که از پیشرفت فیزیکی بالاتری برخوردار هستند تا بتواند با قرار دادن آنها در مسیر بهره‌برداری، اقتصاد کشور را از وجودشان منتفع کند. 

دولت نزدیک به سه هزار پروژه عمرانی نیمه تمام از دولت‌های پیشین به ارث برده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه‌ها حداقل تا یک دهه آینده قابل تأمین نیست و همین امر به طولانی شدن دوره اجرای این پروژه‌ها و افزایش دوره خواب سرمایه منجر می‌شود و همین امر سبب می‌شود کشور هزینه‌هایی بسیار سنگین‌تر از برآوردها برای تکمیل پروژه‌های عمرانی اختصاص دهد.
 
 در سال آینده تنها یک پروژه عمرانی جدید در حوزه ریلی کشور راه اندازی خواهد شد. این اتفاق خود نشان دهنده احتیاط قابل توجه دولت در آغاز پروژه‌های عمرانی جدید است.
 دولت نهم و دهم در قالب سفرهای استانی انبوهی از پروژه‌های عمرانی را بدون توجه به منابع محدود مالی کشور آغاز کرد. بسیاری از این پروژه‌ها فاقد مطالعات فنی و اقتصادی لازکم بود از این رو راه اندازی آنها فشاری بر پروژه‌های دارای توجیه و ضروری تلقی می‌شود.

 پروژه جدید ریلی که در سال آینده از دولت اعتبار دریافت خواهد کرد طرح احداث «راه‌آهن بم – جیرفت» است. پیش‌بینی شده است این پروژه در سال ۱۳۹۹ به پایان برسد.  اعتباری که در سال آینده برای پیشبرد این پروژه تخصیص خواهد یافت، ۵۰ میلیارد تومان است. دولت برای تکمیل این پروژه در سه سال آتی باید ۸۷۰ میلیارد تومان هزینه کند.
 
۶ پروژه ستاره‌دار در میان طرح‌های عمرانی ریلی
 بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت در سال آینده پرونده اجرای ۶ پروژه ریلی را برای همیشه خواهد بست چرا که سال اتمام این پروژه‌ها سال آینده پیش‌بینی شده است. در میان این شش طرح، ۵ طرح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند چرا که بر احداث خط آهن میان دو نقطه از کشور دلالت دارند.

 بر‌اساس این گزارش احداث راه‌آهن شیراز – اصفهان که در سال ۱۳۸۰ آغاز شده است، سال آینده با تخصیص اعتباری برابر با ۱۵ میلیارد تومان به پایان خواهد رسید. این پروژه در کل ۶۲۱ میلیارد و ۱۱۷ میلیون تومان برای دولت هزینه داشته است.  همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد احداث راه‌آهن کرمان – زاهدان که عملیات اجرائی آن در سال ۱۳۷۵ کلید خورده است نیز در سال آینده به پایان خواهد رسید.
 
اعتباری که برای تکمیل این پروژه در سال ۱۳۹۶ پیش‌بینی شده است هشت میلیارد تومان است.  این پروژه عمرانی در کل ۳۷۹ میلیارد و ۷۰۷ میلیون تومان برای دولت هزینه داشت. احداث راه‌آهن «گرگان – اینچه برون»، احداث راه‌آهن «بافق- مشهد و احداث راه‌آهن تربت حیدریه – سنگان – هرات» و همچنین راه‌آهن «قزوین – محمدیه» نیز در سال آینده پایان خواهد گرفت.

پروژه‌ای که تحت عنوان «کمک‌های فنی و اعتباری حمل‌و‌نقل راه‌آهن» از سال ۱۳۷۹ تعریف شده است، نیز در سال آینده پایان خواهد یافت. لازم به ذکر است تحقق اهداف پیش‌بینی شده مستلزم تخصیص اعتبارات عمرانی پیش‌بینی شده است اما تجربه نشان می‌دهد همواره رقم تخصیص اعتبارات عمرانی کمتر از برآوردهای صورت گرفته است و دولت هیچ گاه نتوانسته است میزان تخصیص اعتبارات عمرانی را بین ۹۰ تا صد درصد نماید.

لینک خبر
 
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.