بازدید سایت : ۸۶۲۵۴

◄ خطوط آهنی که کولاک و بهمن نمی‌شناسد

◄ خطوط آهنی که کولاک و بهمن نمی‌شناسد
|

تین‌نیوز| هادی عیار: این روزها تمام بلایای طبیعی شناخته شده طبیعت اعم از سیل، طوفان شن، خشکسالی، آتش‌سوزی و در مورد آخر بهمن چهارگوشه کشور را در محاصره خود گرفته‌اند. اگر در دوران قدیم‌تر بودیم شاید اسم سال 1395 در ایران را عام الخشم یا عام الغضب و حتی عام القهر می‌گذاشتند چراکه به باور مردمان قدیم بلایای طبیعی نشانه قهر خدایان از مردم یک سرزمین بود ولی امروز دیگر چنین باوری در کمتر جایی از کره خاکی پیدا می‌شود. امروزه در کشورهای متمدن به جای قهر خدایان نامیدن بلایای طبیعی به فکر پیشگیری و تشکیل ستادهای بحران در بخش‌های مختلف هستند.

سال‌های پیش به نسبت بسیاری از کشورها، کشور ما کمتر با هجمه بلایای طبیعی مواجه بود اما امسال زحمت همه این سال‌ها را به یک‌باره جبران کرد و موضوع مهم اینکه با بروز این بحران‌ها آمادگی نهادهای کشور با بلایای طبیعی سنجیده و به قول معروف دم خروس بیرون ماند. آخرین نمونه این بلایا کولاک و بهمن در نوار شمالی کشور بود. کولاکی که از کوهستان‌های کردستان و با مدفون شدن چند کولبر در زیر بهمن آغاز شد و به جاده هراز و در راه ماندن مسافران ادامه پیدا کرد. ریزش بهمن و مسدودشدن جاده‌ها دست‌کم منجر به فوت پنج هم‌وطن و درراه‌ماندن هزاران نفر از مسافرانی که راهی گلستان و مازندران یا برعکس به سمت تهران بودند شد. تا این رشته به کجا برسد و کجا قطع شود.

شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امدادونجات کشور، در همین رابطه ضمن ارائه جزئیات عملیات امداد در برف و کولاک از ۱۲ تا ۱۵ بهمن اعلام کرد: ۲۷ استان کشور؛ یعنی همه استان‌ها به‌جز سیستان‌وبلوچستان، همدان، خراسان‌جنوبی و هرمزگان از این موضوع متأثر شده‌اند و درحال‌حاضر- روز جمعه - مناطق امدادرسانی شامل ۱۷۲ شهر، روستا و محور برف‌گیر می‌شود. در این عملیات به ۲۴ هزاروصد نفر امدادرسانی شده و هشت‌هزار و ۶۰۰ نفر اسکان اضطراری یافته‌اند. ۲۸ نفر از جمله هشت خانم باردار به مراکز درمانی منتقل شده و ۳۷ نفر نیز خدمات سرپایی دریافت کرده‌اند. به گفته وی، دو نفر در سقوط بهمن مهاباد و آبعلی نجات یافته و پنج نفر در سقوط بهمن مبارک‌آباد - آبعلی جان باخته‌اند. داوود طلوعی، مدیر پرتلاش راهداری شرق استان تهران، یکی از جان‌باختگان بر اثر ریزش بهمن آبعلی بود که با تلاش امدادگران و نیروهای هلال‌احمر ظهر روز جمعه پیکر وی در بین حادثه‌دیدگان ریزش بهمن خارج شد.

نجات ۳۰۰ مسافر جاده هراز توسط راه‌آهن
هم‌زمان با شدت برودت هوا و بسته شدن جاده‌های مواصلاتی یوسف گران پاشا، مدیرکل راه‌آهن شمال کشور وارد عمل می‌شود و با اعلام اینکه: هم‌زمان با شدت بارش برف و باران، بسیاری از مسافران که در مسیرهای مختلف شمال کشور به‌خصوص محور فیروزکوه با مشکل تردد و جابجایی مواجه بودند، از طریق راه‌آهن به مقاصد خود رسیدن، از آمادگی راه‌آهن شمال کشور به حل بحران پیش‌آمده خبر می‌دهد. در این عملیات با توجه به پرتردد بودن مسیر زیر آب به سمت فیروزکوه، سالن مسافری با ظرفیت ۶۰ نفره به دیزل متصل شده تا مسافران را به مقاصد خود برساند. علاوه بر این ۳ درزین در محور گدوک، ۲ درزین در ایستگاه زیر آب و ۲ درزین در زرین دشت و فیروزکوه استقرار پیدا می‌کنند و مسافران در راه مانده را به شهرهای نزدیک منتقل می‌کنند.

پس از اعلام آمادگی مدیرکل راه‌آهن شمال، مدیرعامل راه‌آهن با حضور در گراف از نزدیک به بررسی وضعیت مسیرهای ریلی و تشکیل ستاد بحران به منظور سیر ایمن قطارها و کمک به مسافران در جاده مانده به وسیله قطار پرداخت.

محمدزاده به همراه دیگر متولیان ریلی با تشکیل ستاد بحران نسبت به برنامه‌ریزی و پیش‌بینی قطارها به منظور کمک به مسافران در مسیرهای مسدود شده به واسطه کولاک و برودت هوا در شمال و غرب کشور اقدام کردند.

حسن موسوی، معاون مسافری راه‌آهن صبح امروز خبر از نجات جان حدود 300 نفر از مسافران جا مانده در جاده پل سفید به سمت تهران توسط قطارهای گرگان - تهران و ساری - تهران و یک قطار فوق‌العاده که از زیرآب به فیروزکوه پیش‌بینی‌شده بود با اقدامات کارکنان راه‌آهن توسط درزین‌ها خبر داد. علاوه بر آن قطار فیروزکوه به تهران نیز تعدادی مسافران جا مانده را جابجا کردند.

یادآوری ریل به‌عنوان وسیله ارتباطی‌ای که کولاک و بهمن نمی‌شناسد
حادثه جاده هراز و حضور راه‌آهن در این حادثه بار دیگر عنوان ایمن‌ترین وسیله حمل‌ونقلی که مربوط به بخش ریلی است را یادآور می‌شود. هرچند اسم حادثه یادآور این است که اتفاق ریل و جاده و هواپیما نمی‌شناسد و برای هر بخشی ممکن است اتفاق رخ بدهد. قطار همچون هواپیما و جاده ایمن از اتفاق تصادف و کولاک نیست، اما نگاهی به آمار هر کدام از ناوگان‌های حمل و نقلی نشان می‌دهد که این احتمال و اتفاق در بخش ریلی بسیار کمتر از سایر حوزه‌های حمل و نقلی است.

چندی پیش در همایش شهرسازی ریل پایه، سعید محمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به ایجاد 4 کریدور ریلی در اطراف تهران خطوط ریلی و شبکه حمل‌ونقل ریلی را در شرایط بحران مانند زلزله، کولاک و بهمن به‌عنوان پدافند غیرعامل مطرح کرد. با توجه به حوادث اخیر به نظر می‌رسد حمل‌ونقل ریلی مهم‌ترین پدافند غیرعامل در خصوص جابه‌جایی انسان و کالا در شرایط بحرانی می‌تواند باشد، با توجه به ویژگی‌های خاص ریل لازم است بیشترین سرمایه‌گذاری دولتی برای حوزه حمل‌ونقل در شرایط بحران به حوزه ریل که ایمنی بیشتری در شرایط کولاک نسبت به حوزه هوایی و در شرایط بهمن و سیل به حوزه جاده‌ای اختصاص داده شود.

مدیرعامل راه‌آهن در همین خصوص اظهار داشت: با توجه به حادثه ساختمان پلاسکو در تهران اگر اتفاق نامناسبی مانند زلزله رخ دهد وجود ارتباط با بیرون شهر از طریق حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای به ویژه شهر تهران و ارتباط آن با سکونتگاه‌های اطراف آن به‌صورت پدافند غیرعامل نقشی بی‌بدیل خواهد بود.

اعلام راه‌آهن به‌عنوان پدافند غیرعامل و تشکیل ستاد بحران ریلی در حوادثی همچون کولاک در جاده هراز از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد حوزه ریلی به این نقش حیاتی خود به‌درستی آگاه بوده و اکنون بایستی منتظر تأمین زیرساخت‌ها برای گسترش راه‌آهن به‌مثابه مهم‌ترین پدافند غیرعامل در حوزه جابه‌جایی انسان و بار باشیم.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • پاسخ

    انتخاب عکس و مطلبتون فوق العاده است