◄ سرمایهگذاریهای بدون بازده
به گزارش خبرنگار مهر، حجهالاسلام قربانعلی دری نجف آبادی در ششمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی که با حضور محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در اراک برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به شرایط ویژه ای که استان مرکزی دارد و کریدور ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق است، پیشرفت و تحول در حوزه حملونقل ریلی در این منطقه بسیار ضروری و حیاتی است.
وی افزود: دولت نسبت به راهاندازی و برقراری قطار سریعالسیر استان نگاه ویژه داشته باشد.
پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری-تحلیلی صنعت حملونقل، تیننیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه میخوانید.
این کاربر در پیام خود عنوان کرده است: قطار سریعالسیر استان مرکزی هم از لحاظ جمعیتی و هم میزان سفر چه توجیه اقتصادی دارد؟ راهآهن سریعالسیر زمانی مفید واقع میشود که راهآهن کربلا باشد و راهآهن سریعالسیر تا کربلا باشد. مگرنه اینکه مقصد اکثر تهرانی استان مرکزی نیست و مطمئنا راهآهن مشهد و راهآهن شمالغرب و راهآهن شمال و راهآهن قم بسیار شلوغتر هست.
این کاربر در ادامه تاکید کرده است: لطفا دولت صرف فشارهای سیاسی پولها و بیتالمال را هدر ندهد، قطار سریعالسیر که راهاندازی شود باید مسافر داشته باشد مثلا اول مطالعه صورت گیرد که میزان سفر و مسافر از تهران به این استان چقدر است؟ آیا قطار سریعالسیر خالی میماند؟ و پس از پاسخگویی به این سوالها سرمایههای کشور مورد استفاده قرار گیرد. متاسفانه این نوع سیاستبازیها به کشور ضربه زده است.
وی همچنین یادآور شده است: نمونه این سیاست را در راهآهن تهران -گرمسار میبینیم که چند صد میلیارد تومان خرجش میشود درحالیکه گرمسار با 100 کیلومتر فاصله از تهران 50 هزار نفر هم جمعیت ندارد. آنوقت اسلامشهر با 2 میلیون جمعیت و 8 کیلومتر فاصله، اعتبار ندارد!
این کاربر با تاکید بر این که «باید سرمایهگذاری بازده داشته باشد»، نوشته است: نمونه همین سرمایهگذاری بیخود را در ساخت برج مخابراتی میلاد دیدیم که مهندسان ژاپنی با وجود کوههای چند هزار متری تهران آنرا عبث دانستند، باید برج میلاد مسکونی میبود، شهری که کوههای چند هزار متری دارد نیازی به برج مخابراتی 400 متری ندارد.
در مجموع همین سرمایهگذاریهای بیخود باعث عقبماندگی کشورمان شده و منابع کشور را هدر داده است و کمترین بازدهی را در این سرمایهگذاریها شاهدهستیم.
با نظر کاربر محترم درباره اتلاف بیهوده سرمایه در بعضی پروژه ها موافقم، مخصوصا آنکه بدون مطالعات عرضه و تقاضا انجام شود، ولی اتصال ریلی اصولا مطلوب است، چون دسترسی فقط برای مسافر نیست و البته بمرور زمان خودبخود توجیه پیدا خواهد کرد، ولی اتصال ریلی برای اسلام شهر واجب فنی است۰برج میلاد قطعا مورد نیاز نبود و اتلاف سرمایه بود، ولی این برج کاربردهای غیر مخابراتی دارد و اصولا متداول است شهرها برای کنترل نیاز به برج دارند، و مضافا برج میلاد می تواند نماد دومی بعد از برج آزادی برای تهران تلقی شود ۰