◄ خصوصیسازی و تمرکززدایی کلیدواژههای سابقه عباس فروتن
نگاهی به سابقه فعالیت عباس فروتن، نائب رئیس انجمن صنفی حملونقل ریلی و خدمات وابسته نشان میدهد که میتوان کلیدواژههای فعالیت وی در بخش ریلی را بخش خصوصی و تمرکززدایی در صنعت کشور دانست.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ عباس فروتن، نائب رئیس این دوره از اعضای هیئتمدیره انجمن صنفی حملونقل ریلی، تنها عضو هیئتمدیره کنونی است که در دوره قبل انجمن نیز حضور داشته است. فروتن، مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار است. جوپار نخستین شرکت خصوصی حوزه ریلی است که در سال 1381 در زمینه کریر ریلی مسافری و باری آغاز به کار کرده است.
خصوصیسازی در بخش ریلی همراه با تمرکززدایی صنعت در کشور
جوپار هماکنون بهعنوان یکی از بزرگترین کریرهای مسافری ریلی در مسیرهای تهران- مشهد، تهران- بندرعباس، تهران- کرمان، تهران زاهدان و کرمان- مشهد فعالیت دارد. از دیگر اولینهای فروتن و شرکت جوپار میتوان به افتتاح نخستین کارخانه خصوصی تعمیر واگنهای مسافری ایران در استان کرمان در بهمن 95 اشاره کرد.
فروتن در خصوص این کارخانه که در روش سرمایهگذاری در آن از روش BOT استفاده شده است معتقد است: با افتتاح این کارخانه از تمرکزگرایی در کشور جلوگیری میشود و در کرمان نیز به همراه سه شهر تبریز، تهران و مشهد امکان تعمیر واگنهای مسافری وجود دارد.
بنا بر اظهارات و فعالیتهای وی میتوان نتیجه گرفت که توجه به فعالیت در بخش خصوصی ریلی، لزوم ورود دولت به حمایت از این بخش و در آخر تمرکززدایی فعالیتهای صنعتی از جمله حوزه ریلی در کشور از مهمترین دغدغههای فروتن در بخش ریلی است.
لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی ریلی
یکی از اهداف فروتن طبق اظهارات خود او تعامل بیشتر انجمن در دوره جدید با شرکت راهآهن به عنوان نماینده دولت است. وی در این خصوص اظهار داشت: امیدواریم در این دوره با مدیریت و اعضای جدید تعامل لازم بین راه آهن و انجمن به خوبی شکل گرفته و انجمن بتواند در جهت پیشبرد اهداف اعضای خود موفق باشد.
مدیرعامل جوپار خاطرنشان کرد: امیدواریم راهآهن از طرق مختلفی که میتواند از جمله در مواردی که از سهمی به عنوان حق دسترسی یا خدمات ایستگاهی و یا نیروی کشش در بخش مسافری و باری دریافت مینماید، تخفیف های ویژهای را به عنوان یارانه یا هر عنوان دیگری به بخش خصوصی تخصیص دهد تا بخش خصوصی نیز سودآور شده و بتواند خودش را توسعه دهد.
وی همچنین در خصوص مشکلات بخش خصوصی ریلی معتقد است: هم اکنون بخش مسافری بین 40 تا 50 درصد از درآمد خود را بابت نیروی کشش، خدمات ایستگاهی پشتیبانی قطارها از جمله مانور قطارها و استفاده از ایستگاه های بین راه و کنترل بلیت به راه آهن پرداخت می نماید.
نائب رئیس انجمن صنفی حملونقل ریلی و خدمات وابسته همچنین خاطرنشان کرد: اگر سهم پرداختی بخش خصوصی تعدیل شود می تواند به عنوان درآمد و در نهایت سودبخش محسوب گردیده و صرف توسعه شود. این اتفاق برای بخش باری نیز می تواند به همین شکل باشد، در بخش باری نزدیک به 70 تا 80 درصد از درآمد شرکت ها به عنوان حق دسترسی و نیروی کشش و به راه آهن پرداخت می شود.