کی همه مسیرهای ایران آهنی میشود؟
تین نیوز | شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مطالعه 4731 کیلومتر راه جدید را در دست دارد؛ پروژههایی که در صورت احداث، ظرفیت راهآهن کشور را افزایش چشمگیری خواهند داد و مسیر همه استانهای کشور را آهنین میکند.
در حال حاضر در سراسر ایران حدود 11 هزار کیلومتر خط ریلی فعال وجود دارد که بناست در آیندهای نزدیک و در افق 1404 بیش از دو برابر افزایش یابد.
شرکت ساخت به عنوان متولی اصلی ساخت زیربناهای حمل و نقل در کنار پروژههای در حال ساخت خود، پروژههایی در مرحله مطالعه دارد. طرحهایی که در صورت رسیدن به اجرا، ظرفیت ریلی کشور را تا حدی زیادی بالا میبرند.
اتصال 11 استان کشور به شبکه ریلی و فراهم آوردن شرایط ترانزیت بین المللی و اتصال خطوط راه آهن ایران به کشورهای همسایه اصلیترین اهدافی است که عملیاتی شدن آن در دستور کار وزارت راه قرار دارد و از این رو استارت طرحهای جدید در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز از اهمیت بالایی برخوردار است.
در کنار این تاکید رییسجمهور بر لزوم توجه به گسترش خطوط ریلی و اهمیت بالای قطار در صرفه جویی اقتصادی و حفظ انرژی باعث شده اهمیت این بخش افزایش چشمگیری پیدا کند.
در بین پروژههای در حال مطالعه شرکت ساخت، راه آهن شیراز – بوشهر - عسلویه طولانیترین و در عین حال مهمترین پروژه محسوب میشود این طرح که در اتصال و توسعه کریدور شمال به جنوب کشور نقشی بسزایی ایفا خواهد کرد بناست در طول 644 کیلومتر اجرایی شود.
دیگر پروژه طولانی این مسیر مربوط به یک خط درون استانی در سیستان و بلوچستان است طرحی که در صورت نهایی شدن بندر چابهار به عنوان یکی از مهمترین بنادر اقتصادی کشور را به خطوط ریلی متصل کرده و به زاهدان به عنوان مرکز استان سیستان وصل خواهد کرد.
در کنار این دو مسیر، مطالعه برای ساخت راهآهن شیراز – جهرم – لار – بندرعباس در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است؛ خطی 535 کیلومتری که بناست یکی دیگر از مراکز استانهای جنوبی را به بندرعباس به عنوان قطب ترانزیت کشور وصل کند.
اتصال سبزوار و شهرکرد به خطوط ریلی نیز در قالب دو طرح جداگانه 45 و 85 کیلومتری در حال مطالعه است که در صورت نهایی شدن دو شهر مهم کشور را به خطوط ریلی وصل میکند.
یکی دیگر از خطوط مهم که احداث و راه اندازی آن دو استان همدان و کردستان را وارد شبکه ریلی خواهد کرد نیز در 411 کیلومتر اجرایی خواهد شد.
این طرح در فاز اول در مسافتی 260 کیلومتری تهران را به همدان متصل میکند و در بخش دوم در فاصله 151 کیلومتری همدان را به سنندج متصل خواهد کرد.
دو خطه کردن خط سریعالسیر تهران – قم – اصفهان نیز از دیگر خطوط آهن مورد توجه وزارت راه و شهرسازی است؛ خطی در 410 کیلومتر که سرعت سفر از تهران به عنوان قطب اقتصادی به اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور را آسان خواهد کرد.
از دیگر خطوط مهم و استراتژیک در مرحله مطالعه مسیر 77 کیلومتری خواف – شمتیغ است که بناست در مرز ایران و افغانستان ساخته شده و ترانزیت کالا در بین این کشورها را تسهیل کند.
محورهای ملایر – کنگاور، کنگاور – کرمانشاه و کرمانشاه – خسروی از دیگر مسیرهایی هستند که در منطقه غرب کشور مطالعه روی آن ادامه دارد.
همچنین خط 97 کیلومتری مهاباد – ارومیه نیز در صورت نهایی شدن در شمال غرب کشور سوت قطار را به صدا در خواهد آورد.
محورهای قزوین – رشت –انزلی، میانه – اردبیل، یزد – اقلید، دورود – خرمآباد گل گهر - نیریز – استهبان - فسا - شیراز و اسفراین – نقاب نیز از دیگر خطوط ریلی در مرحله مطالعه شرکت ساخت به حساب میآیند.
در کل بررسی و مطالعه 4731 کیلومتر خطوط راهی آغاز شده که در صورت نهایی شدن میتواند سهم بسزایی در حمل و نقل عمومی کشور، ترانزیت کالا و صرفه جویی انرژی ایفا کند که البته با توجه به محدودیتهای بودجهای دولت و فشارهای اقتصادی مشخص نیست زمان دقیق آغاز به کار آنها چه زمانی خواهد بود.
در گزارش فوق به طرز غیر کارشناسی دو پروژه ریلی شیراز - بندرعباس و شیراز - بوشهر مهم و بزرگنامیی شده اند. هر دو پروژه چزء پروژه های کم فایده و پر هزینه هستند به خصوص شیراز - بندرعباس که شایسته است متوقف شود.