روحانی سهشنبه به گلستان میرود / افتتاح راهآهن شرق خزر با حضور سه رئیسجمهور
تین نیوز | کاروان تدبیر و امید در ادامه سفر استانی خود به منظور افتتاح خط ترانزیتی شرق دریای خزر (گرگان - اینچهبرون - ترکمنستان) به استان گلستان سفر خواهد کرد.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در دهمین سفر استانی خود چهارشنبه به استان گلستان می رود.
در این سفر که جنبه بین المللی دارد قرار است خط ترانزیتی شرق دریای خزر (گرگان - اینچهبرون - ترکمنستان) افتتاح شود.
خط آهن گرگان – اینچهبرون سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان را به یکدیگر متصل میکند؛ طول راهآهن گرگان - اینچه برون - اترک - برکت در ۳ کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران حدود ۹۰۸ کیلومتر است و در شرق دریای خزر ساخته شده که ۱۲۰ کیلومتر آن در قزاقستان، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۸۸ کیلومتر در ایران قرار دارد و این خط ریلی کشورهای (CIS) را به خلیج فارس و کشورهای جنوب شرق آسیا متصل میکند.
راه آهن اینچه برون- گرگان نیز بخشی از این پروژه ریلی است که از ناحیه "اوزن" قزاقستان آغاز و پس از عبور از شرق دریای خزر به کشور ترکمنستان رسیده و پس از عبور از محدوده اترک در خاک ایران از اینچه برون به گرگان ادامه پیدا می کند.
فاز اول ايستگاه راه آهن اينچهبرون به مساحت ۳ هزار متر به اتمام رسيده و در فاز بعدي ۹ هزار متر به اين فضا اضافه ميشود.
ساختمان فعلي شامل فضاهاي مسافري، گمرکي، ايستگاه پياده و سوار مسافر، پليس و نمازخانه است و در حدفاصل گرگان تا اينچهبرون چهار ايستگاه احداث شده که عمليات ساخت اين ايستگاهها در مراحل پاياني قرار دارد.
علاوه بر كشورهای مذكور، این خط ريلی جديد برای كل منطقه حائز اهميت است و حمل و ترانزيت بار را ميان كشورهای منطقه تسهيل نموده و ضمن كوتاهتر شدن مسير شمال- جنوب در حدود ۶۰۰ كيلومتر، زمان و هزينه های حمل بار را كاهش می دهد. با توجه به اتصال خطوط ريلی ايران به تركيه در غرب و امتداد خطوط ريلی كشور تا بندر عباس در خليج فارس و همچنين اتصال به پاكستان در جنوب شرق و اتصال به عراق در جنوب غرب و اتصال خطوط ريلی قزاقستان به روسيه در شمال، اتصال خطوط ريلی تركمنستان به ازبكستان در شمال شرق (و كشورهاي قرقيزستان و تاجيكستان)، می توان پيش بينی نمود كه خط ريلی جديد تاثير قابل توجهی در
ترانزيت و رشد حجم تجارت دركشورهای منطقه خواهد داشت.
این خط ریلی قرار است با حضور رؤسای جمهور سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان به بهرهبرداری برسد.
منطقه اترک با سلام خدمت روشنفکران و مردم استان در مورد نامگذاری اداره کل راه آهن نکته ای هست که تابحال هیچکدام از عزیزان به اون اشاره نکردند و آن اینست که چون راه آهن در همه استانها وجود ندارد و در استانهایی هم که وجود دارد حجم کاری آن اداره نسبت به ادارات دولتی دیگر خیلی کمتر است در نتیجه اداره کردن راه آهن چند استان که نزدیک به هم هستند بصورت منطقه ای صورت میگیرد مثلا اداره کل راه آهن منطقه شمال جهت رتق و فتق امور راه آهن ۳ استان شمالی بود. امروزه باتوجه به گسترش راه آهن شمال و احداثراه آهن در گیلان و ادامه راه آهن بندترکمن به مشهد ازطریق خراسان شمالی و افزایش حجم کاری اداره کل شمال ظاهرا دولت تصمیم به تشکیل اداره کل جدیدی برای راه آهن ۲ استان گلستان و خراسان شمالی نموده است که با توجه به موجود بودن ساختمان اداری و راه آهن در گلستان مرکزیت این اداره کل در گلستان قرار داده شده اما باتوجه به مشترک بودن این اداره با خراسان شمالی میبایستی نامی مشترک با همسایه شرقی مان روی اداره کل منطقه میگذاشتند که از قضا یکی از عمده ترین اشتراکات گلستان با خراسان شمالی وجود رودخانه بزرگ اترک در هردواستان میباشد از اینرو تصور میشود نامگذاری بر این مبنا صورت گرفته است و نه هیچ دلیل دیگری