خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان در منطقه مرزی اینچهبرون به بهرهبرداری میرسد
تین نیوز | خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان با حضور روسای جمهور سه کشور طی مراسمی در منطقه مرزی اینچهبرون گلستان به بهرهبرداری میرسد.
کریدور خط آهن شرق دریای خزر از ایران تا ترکمنستان و قزاقستان با تلاش این سه کشور تکمیل شده و در 12 آذر ماه جاری افتتاح خواهد شد.
این خط آهن به عنوان کریدور ریلی شمال و جنوب از شهر اوزون قزاقستان تا قزل قایا در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن منطقه تا شهر برکت در ترکمنستان و از برکت تا اترک و اینچهبرون در مرز ایران و ترکمنستان و از اینچهبرون تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده و آماده بهرهبرداری است.
خط ریلی جدید کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس و دریای عمان متصل میکند، افتتاح این خط آهن همچنین برای سایر کشورهای منطقه حائز اهمیت بوده و موجب تسهیل در ترانزیت بار خواهد شد.
کوتاهتر شدن مسیر شمال به جنوب به میزان 600 کیلومتر و کاهش حمل و نقل از دیگر مزایای این کریدور است، از نظر جمهوری اسلامی ایران ساخت و تکمیل زیربناهای ارتباطی میان کشورهای منطقه با هدف توسعه روابط تجاری اقتصادی و دوستی میان ملتهای منطقه و ارتقاء سطح اقتصادی و تامین امنیت و ثبات همراه خواهد بود.
این خط ریلی کمتر از 17 ماه با هزینهای بالغ بر 130 میلیارد تومان ساخته شده است که حجم عملیات خاکی آن 2 میلیون و 200 هزار مترمکعب و عملیات روسازی 300 هزار مترمکعب است، ساخت پل اترک که راهآهن ایران را به کشورهای ترکمنستان و قزاقستان متصل میکند به اتمام رسیده و آماده بهرهبرداری است.
این خط ریلی نه تنها برای ایران بلکه برای کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان نیز حائز اهمیت است که در توسعه انتقال، حمل و نقل و تبادلات واردات و صادرات ایفای نقش میکند.
در گام نخست حدود 3 میلیون تن بار ترانزیت و وارداتی از این مسیر انجام میشود و برنامه توسعهای این خط ریلی، افزایش ظرفیت به میزان 10 میلیون تن است.
سرعت بالای قطار بر روی این خط آهن 120 کیلومتر در ساعت است که زمان سفر را کاهش میدهد، فاصله حمل از قزاقستان تا خلیج فارس 3 هزار کیلومتر است که در مدت زمان 20 ساعت قابل تحقق است.