◄ خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان تا اکتبر ۲۰۱۴ افتتاح میشود
تین نیوز | مدیرکل امور بین الملل راه آهن گفت: مهمترین اولویت، دغدغه و تلاش امور بین الملل راه آهن این است که مسیر تمام کریدورهای موجود در منطقه را به نوعی از مسیر ایران عبور دهیم که این کار باعث افزایش حجم ترانزیت و درآمد بالای اقتصادی برای کشور ایران خواهد بود.
عباس نظری، در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در خصوص تلاش برای افزایش حجم ترانزیت از مسیر ایران گفت: ما در ارتباط با کشورهای CIS تنها یک خط در مرز سرخس داشتیم. در این اوصاف کشورهای ازبکستان با ترکمنستان، قزاقستان با ازبکستان، ازبکستان با تاجیکستان مشکل داشتند و چون بار از این کشورها به ایران میآمد به نوعی دچار مشکل بودیم.
وی افزود: سیاست اتخاذ شده از سوی ما این بود که با این کشورها به صورت دوجانبه و چندجانبه رایزنی کردیم تا فقط یک مسیر و خط نداشته باشیم. بنابراین، قرارداد سه جانبهای با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان امضا کردیم تا یک خط 900 کیلومتری راه آهن در شرق دریای خزر احداث شود.
مدیرکل امور بین الملل راه آهن تأکید کرد: در صورتیکه خط قزوین-رشت را به آن متصل کنیم، میتوانیم دور دریای خزر را رینگ ریلی کنیم. در حال حاضر به غیر از قسمت یاد شده، در تمام دور دریای خزر ریل داریم.
عباس نظری ضمن اشاره به سهم 90 کیلومتری ایران از خط ریل 900 کیلومتری گفت: 700 کیلومتر از این خط در ترکمنستان و 140 کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد.
وی در زمینه میزان پیشرفت این پروژه ریلی گفت: سهم 90 کیلومتری ایران تقریباً رو به اتمام است و تنها کارهای جزئی مثل سایت تعویض بوژی باقی مانده است، همچنین بنا به گفته وزیر راه آهن ترکمنستان تا دو ماه آینده این خط به مرز ایران میرسد، قزاقستان نیز سهم ریلی خود را تکمیل کرده است.
نظری در مورد زمان بهرهبرداری از این پروژه مهم ریلی و همچنین میزان رشد حجم ترانزیت ایران از این طریق گفت: سایت تعویض بوژی در کشور ترکمنستان نیز باقی مانده است که کمی زمانبر است و بنا به گفته وزیر راه آهن این کشور، در اکتبر سال 2014 به بهرهبرداری خواهد رسید. با بهرهبرداری از این خط راه آهن، ظرفیت ترانزیت 5 میلیون تن بار غله قرقیزستان برای ایران و ترکمنستان فراهم خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران تمام اقدامات لازم را برای جذب این مقدار بار انجام خواهد داد و درصدد رفع مشکلات پیشرو هستیم.
عباس نظری، در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در خصوص تلاش برای افزایش حجم ترانزیت از مسیر ایران گفت: ما در ارتباط با کشورهای CIS تنها یک خط در مرز سرخس داشتیم. در این اوصاف کشورهای ازبکستان با ترکمنستان، قزاقستان با ازبکستان، ازبکستان با تاجیکستان مشکل داشتند و چون بار از این کشورها به ایران میآمد به نوعی دچار مشکل بودیم.
وی افزود: سیاست اتخاذ شده از سوی ما این بود که با این کشورها به صورت دوجانبه و چندجانبه رایزنی کردیم تا فقط یک مسیر و خط نداشته باشیم. بنابراین، قرارداد سه جانبهای با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان امضا کردیم تا یک خط 900 کیلومتری راه آهن در شرق دریای خزر احداث شود.
مدیرکل امور بین الملل راه آهن تأکید کرد: در صورتیکه خط قزوین-رشت را به آن متصل کنیم، میتوانیم دور دریای خزر را رینگ ریلی کنیم. در حال حاضر به غیر از قسمت یاد شده، در تمام دور دریای خزر ریل داریم.
عباس نظری ضمن اشاره به سهم 90 کیلومتری ایران از خط ریل 900 کیلومتری گفت: 700 کیلومتر از این خط در ترکمنستان و 140 کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد.
وی در زمینه میزان پیشرفت این پروژه ریلی گفت: سهم 90 کیلومتری ایران تقریباً رو به اتمام است و تنها کارهای جزئی مثل سایت تعویض بوژی باقی مانده است، همچنین بنا به گفته وزیر راه آهن ترکمنستان تا دو ماه آینده این خط به مرز ایران میرسد، قزاقستان نیز سهم ریلی خود را تکمیل کرده است.
نظری در مورد زمان بهرهبرداری از این پروژه مهم ریلی و همچنین میزان رشد حجم ترانزیت ایران از این طریق گفت: سایت تعویض بوژی در کشور ترکمنستان نیز باقی مانده است که کمی زمانبر است و بنا به گفته وزیر راه آهن این کشور، در اکتبر سال 2014 به بهرهبرداری خواهد رسید. با بهرهبرداری از این خط راه آهن، ظرفیت ترانزیت 5 میلیون تن بار غله قرقیزستان برای ایران و ترکمنستان فراهم خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران تمام اقدامات لازم را برای جذب این مقدار بار انجام خواهد داد و درصدد رفع مشکلات پیشرو هستیم.