انتشار ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای ساخت آزادراه و خطآهن / ۸ پروژه ریلی در اولویت فاینانس
تین نیوز | مدیرعامل شرکت ساخت گفت: امسال بر اساس قانون بودجه 1500 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای اجرای آزادراهها و خطآهن به فروش میرسد و در این صورت مشکل جدی برای تامین منابع مالی آزادراهها نداریم.
علی نورزاد بیان کرد: توان فنی و مهندسی داخل برای توسعه زیرساختها در حد مطلوبی است و انجام کار بر اساس آخرین استانداردها و روشهای فنی امکانپذیر است و با تقویت تامین منابع مالی ساخت پروژهها میتوان شتاب ساخت را چندین برابر کرد.
وی ادامه داد: در همین راستا و برای تسریع اجرای زیرساختهای آزادراهی و ریلی، امسال از محل بند ل تبصره 6 حدود یکهزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کل آزادراهها و شبکه ریلی به فروش میرسد و امیدواریم عملیاتی شود که در این صورت مشکل جدی برای تأمین منابع مالی آزادراهها نداریم.
مدیرعامل شرکت ساخت اضافه کرد: آزادراههای تهران-شمال، باقیمانده رشت-قزوین، تبریز-بازرگان، اندیمشک-اهواز و حرم تا حرم تا مشهد از پروژههای دارای اولویت در ساخت آزادراههای کشور است و تلاش میشود با استفاده از درآمد حاصل از فروش اوراق مشارکت، عملیات اجرایی ساخت آنها تسریع شود.
برنامهریزی تکمیل سریع هشت خط ریلی کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تکمیل کریدورهای اصلی راهآهن از اولویتهای اساسی شرکت ساخت و توسعه در راستای تحقق سیاستهای دولت است که با گسترش آن میزان قابل توجهی بار و مسافر در کمترین زمان و با ایمنترین روش ممکن جابهجا خواهد شد.
نورزاد افزود: قیمت تمام شده احداث خطوط ریلی در دراز مدت نسبت به ساخت سایر انواع حمل و نقل، کمتر و مقرون به صرفهتر است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: در همین راستا دولت در حال حاضر اجرای هشت طرح مهم ریلی کشور را در دستور کار دارد که قرار است سرمایهگذاری این پروژهها از محل فاینانس تامین شود.
وی به پروژه راهآهن غرب کشور به طول 605 کیلومتر اشاره کرد و گفت: این مسیر ریلی به عنوان بخشی از کریدور شرق به غرب، به صـورت یک خطه بـا سرعت طرح 160 کیلومتر بر ساعت برای بخش مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای بخش باری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این پروژه مشتمل بر محورهای اراک (سمنگان)، کرمانشاه به طول 267 کیلومتر، کرمانشاه - خسروی به طول 263 کیلومتر و همدان - ملایر (جوکار) به طول 75 کیلومتر است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: تلاش میکنیم با استفاده از ساز و کارهای مختلف از جمله فاینانس، فروش اوراق مشارکت، ماده 56 قانون اساسی، صندوق پروژه، صندوق توسعه ملی، روش BLT و سایر روشها، برای این پروژه تأمین اعتبار کنیم.
بنابراین گزارش راه آهن غرب کشور حدفاصل کرمانشاه - خسروی به طول 260 کیلومتر و اراک تا کرمانشاه به طول 274 کیلومتر، غرب کشور را به مرکز و شرق متصل میکند که با اتصال مرکز و شرق کشور به راه آهن غرب و مرز خسروی، سفر به عتبات عالیات آسانتر شده و ایران از طریق بندر لازقیه سوریه به دریای مدیترانه و اروپا متصل میشود؛ راهآهن غرب کشور از مسیر کرمانشاه به سمت اسلام آباد غرب رفته و در ادامه از شهرستان سرپل ذهاب عبور میکند و به سمت مرز خسروی پیش میرود.
نورزاد همچنین به احداث محور ریلی چابهار - مشهد به طول تقریبی 1342 کیلومتر اشاره کرد و گفت: این مسیر در قالب دو محور چابهار-زاهدان و زاهدان-بیرجند-مشهد اجرا میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تقویت کریدور شمال-جنوب و نزدیکتر شدن به آبهای آزاد، توسعه شبکه ریلی، کاهش ریسکپذیری حمل و نقل تجاری، تحت پوشش قرار دادن مراکز جمعیتی و باری در مناطق شرقی از مزایای احداث این خط ریلی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: سرعت طراحی شده برای راه آهن چابهار-زاهدان 160 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری است.
وی اظهار داشت: راهآهن قزوین-رشت هم در صورت تأمین به موقع منابع مالی، تا دو سال آینده تکمیل شده و خطآهن به رشت میرسد.
راه اهن قزوین - انزلی باید به انزلی برسه نه به رشت. بگو کی خط به انزلی می رسه؟