برنامه راه آهن دستیابی به میزان حمل بار به مقدار ۷۰ میلیون تن است
تین نیوز | معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه راه آهن جمهوری اسلامی ایران ظرف چهار سال آینده دستیابی به میزان حمل بار 70 میلیون تنی است که 37 میلیون تن بیش از رقم فعلی است.
محسن پورسید آقایی در همایش انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، اظهار داشت: سناریو دیگر دولت برای راه آهن رساندن ظرفیت این بخش به 120 میلیون تن است.
وی با انتقاد از شیوه کنونی حمل سنگ آهن در کشور، افزود: در هیچ نقطه از جهان حمل سنگ آهن از طریق شبکه حمل و نقل جاده ای صورت نمی گیرد و از مجموع 24 میلیون تن سنگ آهن که در بندر شهید رجایی تخلیه شده، کمتر از 20 درصد آن با شبکه ریلی حمل شد.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: حمل حدود 20 میلیون تن سنگ آهن از طریق شبکه حمل ونقل جاده ای ، علاوه بر مخاطرات خود، در منطقه محل تخلیه نیز آلودگی وسیعی از نظر زیست محیطی ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه یکی از مجتمع های معدنی به تازگی طی قراردادی نسبت به خرید واگن مورد نیاز برای حمل سنگ آهن اقدام کرده، گفت: واحدهای معدنی چنانچه نسبت به خرید واگن اقدام نمایند، از تخفیف هزینه حمل برخوردار خواهند شد.
پورسید آقایی از آمادگی راه آهن برای پرداخت نیمی از سودهای بانکی که توسط واحدهای معدنی در ازای اخذ تسهیلات به منظور تامین واگن برای حمل سنگ آهن صورت می گیرد، خبر داد.
وی تاکید کرد: اولویت نخست راه آهن اکنون حمل سنگ آهن و سپس حمل محصولات فولادی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هزینه حمل از طریق راه آهن 50 درصد مربوط به شبکه حمل و نقل است و 50 درصد به واگن مرتبط است، چنانچه واحدهای تولیدکننده سنگ آهن نسبت به بهره گیری از راه آهن اقدام کنند، ظرف چهار سال هزینه مربوط به استفاده از شبکه ثابت خواهد ماند و مشمول هیچگونه افزایشی نخواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: امروز شبکه حمل ونقل جاده ای به دلیل افزایش قیمت سوخت، ناگزیر از افزایش هزینه حمل است.
مدیرعامل راه آهن برای اتصال واحد های معدنی سنگ آهن به شبکه ریلی نیز اعلام آمادگی کرد که نسبت به ایجاد خطوط ریلی در چارچوب شرایط مربوطه انعقاد قرارداد صورت گیرد و در عین حال وعده اعمال تخفیف های لازم در دوره های زمانی داد که سرمایه گذاران خود راسا اقدام به ایجاد خطوط ریلی برای اتصال به شبکه نمایند.
وی تاکید کرد: راه آهن جمهوری اسلامی ایران به میزان نصف سایر بخش ها، افزایش قیمت خواهد داشت که این مهم در چارچوب قرارداد با واحدهای معدنی قابل حل است.
طی سال 1392 میزان حمل سنگ آهن از طریق شبکه ریلی به بندر شهید رجایی به حدود 4.5 میلیون تن رسید که کمتر از 20 درصد مجموع سنگ آهن حمل شده به این بندر بود.
آمارهای منتشر شده حاکی است، سال گذشته بالغ بر 23 میلیون تن سنگ آهن از کشور صادر شد.