رقابت چابهار با گوادر پاکستان
تیننیوز| محمد سعیدنژاد *: بندر شهیدبهشتی چابهار موقعیت جغرافیایی ناب و ویژهای در میان بنادر خلیجفارس و دریای عمان دارد. این بندر با توجه به این موقعیت میتواند با بندر گوادر پاکستان، رقابت همراه با همکاری داشته باشد.
پاکستان نسبت به سرمایهگذاری هندیها در بندر چابهار حساسیت دارد.
البته این دو بندر در کنار رقابت، با یکدیگر همکاری هم خواهند داشت و برهمین اساس برنامهای تنظیم کردهایم تا این همکاریها توسعه یابد و بین دو بندر، جابهجایی مسافر و حتی کالا انجام شود.
مبنای کار ما بر همکاری با این بندر است. از سوی دیگر، وقتی دو بندر از نظر موقعیت مکانی در کنار یکدیگر قرار داشته باشند، رقابت ذاتی برای جذب بار و کالا دارند، اما بهطور قطع شرایط بندر چابهار برای جذب خطوط کشتیرانی و مشتری بسیار مناسبتر است.
مسیر دریایی منتهی به چابهار امنیت بالایی دارد. بندر چابهار پسکرانه بسیار خوبی دارد و اتصال آن به راهآهن در حال انجام است، ضمن اینکه با کشورهای دیگر نسبت به بندر گوادر فاصله کمتری دارد.
در حال حاضر حدود ۴۰۰میلیون نفر شامل جمعیت ایران، کشورهای همسایه و کشورهای آسیای میانه از خدمات بنادر جنوبی ایران استفاده میکنند.
تا اواخر سال ۱۳۹۶ ظرفیت ۲میلیون تنی فعلی بندر چابهار به ۸میلیون تن افزایش مییابد. علاوهبر این پروژه راهآهن این بندر در قالب قرارداد اتصال چابهار به زاهدان نیز در حال انجام است.
پیمانکار این پروژه قرارگاه خاتمالانبیا است و این پروژه، از اولویتهای اصلی دولت به شمار میرود؛ البته تکمیل خطآهن قزوین ـ رشت هم جزو اولویتهای دولت در بخش ریلی است زیرا کشور ما را به اروپا وصل میکند.
در بندر انزلی نیز طرحهای توسعهای در حال اجرا است. حوضچه جدید بندر انزلی در آستانه افتتاح است و تا ماه آینده به بهرهبرداری خواهد رسید. همچنین برنامهریزی کردهایم تعدادی اسکله جدید به بندر انزلی اضافه شود.
*مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی
البته این دو بندر در کنار رقابت، با یکدیگر همکاری هم خواهند داشت و برهمین اساس برنامهای تنظیم کردهایم تا این همکاریها توسعه یابد و بین دو بندر، جابهجایی مسافر و حتی کالا انجام شود.
مبنای کار ما بر همکاری با این بندر است. از سوی دیگر، وقتی دو بندر از نظر موقعیت مکانی در کنار یکدیگر قرار داشته باشند، رقابت ذاتی برای جذب بار و کالا دارند، اما بهطور قطع شرایط بندر چابهار برای جذب خطوط کشتیرانی و مشتری بسیار مناسبتر است.
مسیر دریایی منتهی به چابهار امنیت بالایی دارد. بندر چابهار پسکرانه بسیار خوبی دارد و اتصال آن به راهآهن در حال انجام است، ضمن اینکه با کشورهای دیگر نسبت به بندر گوادر فاصله کمتری دارد.
در حال حاضر حدود ۴۰۰میلیون نفر شامل جمعیت ایران، کشورهای همسایه و کشورهای آسیای میانه از خدمات بنادر جنوبی ایران استفاده میکنند.
تا اواخر سال ۱۳۹۶ ظرفیت ۲میلیون تنی فعلی بندر چابهار به ۸میلیون تن افزایش مییابد. علاوهبر این پروژه راهآهن این بندر در قالب قرارداد اتصال چابهار به زاهدان نیز در حال انجام است.
پیمانکار این پروژه قرارگاه خاتمالانبیا است و این پروژه، از اولویتهای اصلی دولت به شمار میرود؛ البته تکمیل خطآهن قزوین ـ رشت هم جزو اولویتهای دولت در بخش ریلی است زیرا کشور ما را به اروپا وصل میکند.
در بندر انزلی نیز طرحهای توسعهای در حال اجرا است. حوضچه جدید بندر انزلی در آستانه افتتاح است و تا ماه آینده به بهرهبرداری خواهد رسید. همچنین برنامهریزی کردهایم تعدادی اسکله جدید به بندر انزلی اضافه شود.
*مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی