سهمی که دریا از برنامه ششم نبرد
تین نیوز| آنچه که مورد انتظار دریاییها بود در برنامه ششم توسعه محقق نشد این درحالی است که گفته میشد این برنامه دریامحور است.
به گزارش مارین تایمز، مجلس شورای اسلامی، بالاخره پس از چکش کاریهای مختلف و کند و کاوهای فراوان بالاخره برنامه ششم توسعه را به تصویب رساند و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال کرد. از هعمان روزهای نخستینی که دولت به تعریف سرفصلهای برنامه ششم توسعه مشغول شد، آنچه به عنوان بزرگترین تفاوت و تغییر این برنامه نسبت به پنج برنامه پنج ساله توسعهای گذشته ذکر میشد دریامحور بودن آن بود به صورتی که بارها و بارها مسوولان دولتی بر این شاخصه برنامه ششم تاکید کرد و این برنامه را گامی روبه جلو برای تحقق دکترین دریامحور در کشور میدانستند. با این وجود زمانی
که هیات دولت دستاورد خود را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و این برنامه نوشته شد، انتظارات دریایی ها را برآورده نکرد به صورتی که اغلب آنها گلایه داشتند که درصد بسیار اندکی از پیشنهادات ما را برای لحاظ شدن در این برنامه دیده شده است.
آنچه باعث شده بود که نمایندگان صنایع و حوزههای مختلف دریایی به آن امید داشته باشد، بررسی و تصویب این برنامه در مجلس شورای اسلامی بود زیرا تصور می شد که امکان دارد مجلس شورای اسلامی بندهای بیشتری را به این برنامه بیفزاید. البته با توجه به اظهار نظرات و موشکافیهایی که کارشناسان مختلف در این زمینه داشتهاند،دریا در برنامه ششم توسعه جای دارد اما سهم آن ناچیز نیست دست کم طبق انتظارات نیست.
دبیرانجمن کشتیرانی و خدمات وابسته درباره جایگاه دریا و صنایع دریایی در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: آن چه که مورد انتظار دریاییها بود در برنامه ششم توسعه محقق نشد این در حالی است که گفته میشد این برنامه دریامحور است اما واقعیت این است که این گفته در برنامه محقق نشد.
یحیی ضیائی مهرجردی یادآور شد:ممکن است قسمتی از این کمرنگ بودن دریا در برنامه ششم، به دلیل این باشد که نمایندگان مجلس یا زمان کم داشتند و یا اصلا فرصت نکردند که جزئیات این برنامه را در خصوص دریا بیشتر بررسی و بر آن تمرکز کنند.
دبیرانجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تصریح کرد:البته با این همه، برنامه ششم نسبت به برنامههای قبلی که هیچ نشانی از دریا نداشتند بهتر است اما هنوز هم دریا در برنامههای توسعه ای جایگاه کمرنگی دارد.
وی با اشاره به اینکه به تحقق توسعه دریامحور در کشور ناامید نیستیم، گفت: میتوانیم با روشهای دیگر و به کمک توسعه سواحل مکران نقش دریا را در اقتصاد پررنگ کنیم و به توسعه سواحل جنوبی کشور و تراکم جمعیتی آن منطقه جامه عمل بپوشانیم.
ضیایی مهرجردی افزود: باید تلاش کنیم تا به کمیسیون عمران مجلس نزدیک شده و در راستای هرچه سریعتر تشکیل شدن فراکسیون حمایت از توسعه صنایع دریایی کشور گام برداریم تا بتوانیم در صورت نیاز در لوایح مختلف خواستههای خود را توسط این عزیزان محقق کنیم.
ناراضی هستیم
رییس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران نیز در پاسخ به این پرسش که آیا خواسته دریاییها باز برنامه ششم توسعه محقق شد؟ به خبرنگار مارین تایمز گفت:خیر. بحث ما از برنامه ششم توسعه فراتر میرود ما به این موضوع به صورت کلانتر نگاه میکنیم، زیرا متخصصان امور اقتصادی از کلیت برنامه ناراضی هستند و میگویند محورهای محدودی در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.
امید ملک تصریح کرد: سابقه تاریخی برنامههای پنج ساله توسعهای کشور نشانگر آن است که هیچ کدام از برنامههای قبلی به اهداف خود نرسیدهاند بنابراین به جز اینکه دریا در این برنامه دیده نشده است باید کلیت برنامه نویسی تغییر کند و اشکالات این شیوه برطرف شود.
وی با اشاره به برنامه ششم توسعه و جایگاه بسیار ناچیز دریا در آن تاکید کرد: به آینده صنایع دریایی در کشور خوشبین نیستم زیرا با توجه به شرایط اقتصادی کشور که شرایط خوبی نیست، نمیتوان آینده خوبی را پیش بینی کرد.
آنچه باعث شده بود که نمایندگان صنایع و حوزههای مختلف دریایی به آن امید داشته باشد، بررسی و تصویب این برنامه در مجلس شورای اسلامی بود زیرا تصور می شد که امکان دارد مجلس شورای اسلامی بندهای بیشتری را به این برنامه بیفزاید. البته با توجه به اظهار نظرات و موشکافیهایی که کارشناسان مختلف در این زمینه داشتهاند،دریا در برنامه ششم توسعه جای دارد اما سهم آن ناچیز نیست دست کم طبق انتظارات نیست.
دبیرانجمن کشتیرانی و خدمات وابسته درباره جایگاه دریا و صنایع دریایی در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: آن چه که مورد انتظار دریاییها بود در برنامه ششم توسعه محقق نشد این در حالی است که گفته میشد این برنامه دریامحور است اما واقعیت این است که این گفته در برنامه محقق نشد.
یحیی ضیائی مهرجردی یادآور شد:ممکن است قسمتی از این کمرنگ بودن دریا در برنامه ششم، به دلیل این باشد که نمایندگان مجلس یا زمان کم داشتند و یا اصلا فرصت نکردند که جزئیات این برنامه را در خصوص دریا بیشتر بررسی و بر آن تمرکز کنند.
دبیرانجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تصریح کرد:البته با این همه، برنامه ششم نسبت به برنامههای قبلی که هیچ نشانی از دریا نداشتند بهتر است اما هنوز هم دریا در برنامههای توسعه ای جایگاه کمرنگی دارد.
وی با اشاره به اینکه به تحقق توسعه دریامحور در کشور ناامید نیستیم، گفت: میتوانیم با روشهای دیگر و به کمک توسعه سواحل مکران نقش دریا را در اقتصاد پررنگ کنیم و به توسعه سواحل جنوبی کشور و تراکم جمعیتی آن منطقه جامه عمل بپوشانیم.
ضیایی مهرجردی افزود: باید تلاش کنیم تا به کمیسیون عمران مجلس نزدیک شده و در راستای هرچه سریعتر تشکیل شدن فراکسیون حمایت از توسعه صنایع دریایی کشور گام برداریم تا بتوانیم در صورت نیاز در لوایح مختلف خواستههای خود را توسط این عزیزان محقق کنیم.
ناراضی هستیم
رییس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران نیز در پاسخ به این پرسش که آیا خواسته دریاییها باز برنامه ششم توسعه محقق شد؟ به خبرنگار مارین تایمز گفت:خیر. بحث ما از برنامه ششم توسعه فراتر میرود ما به این موضوع به صورت کلانتر نگاه میکنیم، زیرا متخصصان امور اقتصادی از کلیت برنامه ناراضی هستند و میگویند محورهای محدودی در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.
امید ملک تصریح کرد: سابقه تاریخی برنامههای پنج ساله توسعهای کشور نشانگر آن است که هیچ کدام از برنامههای قبلی به اهداف خود نرسیدهاند بنابراین به جز اینکه دریا در این برنامه دیده نشده است باید کلیت برنامه نویسی تغییر کند و اشکالات این شیوه برطرف شود.
وی با اشاره به برنامه ششم توسعه و جایگاه بسیار ناچیز دریا در آن تاکید کرد: به آینده صنایع دریایی در کشور خوشبین نیستم زیرا با توجه به شرایط اقتصادی کشور که شرایط خوبی نیست، نمیتوان آینده خوبی را پیش بینی کرد.