بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

لزوم خروج ارگان‌های دریایی از بخشی‌نگری

|

تین نیوز، هادی حق شناس | همایش ارگان های دریایی كشور با نظارت سازمان بنادر و دریانوردی همه ساله و به رسم دیرینه با هماهنگی سایر ارگان های دریایی برگزار می شود. اگر چه سازمان بنادر و دریا نوردی به عنوان متولی بخش حمل و نقل دریایی كشور به تنهایی توانایی اجرای این نشست ها را دارد، لیكن پارامتر بسیار مهم واگذاری این مسئولیت به یكی از ارگان های دریایی، برانگیختن حس همدلی و مشاركت در رفع چالش ها و مشكلات فراروی این صنعت در بین خانواده بزرگ دریایی كشور است.

بحث مقررات و آموزش دو نكته بسیار مهم و اساسی مورد تاكید در این دوره از همایش است كه نه تنها در صنعت دریانوردی بلكه در تمامی صنایع نیاز به آن به عنوان یك عامل مهم محسوب می شود و بحثی عمیق و ریشه ای را در بر می گیرد. لذا در كشور ما نیز این نیاز بیش از بیش به دلیل شرایط خاص جغرافیایی ما احساس می شود.

كشور ما چه در بخش شمالی و چه در بخش جنوبی از دو آبراه حساس و سوق الجیشی گوهره خزر و خلیج همیشه فارس برخوردار است كه هر كی از آنها قابلیت های خاص خود را دارند. این در حالی است آموزش در بخش آبی كشور متناسب با این شرایط خاص جغرافیایی نیست و تا رسیدن به اهداف مورد نظر فاصله زیادی داریم. به نظر می رسد مادامی كه تا مراكز آموزش عالی دریایی كشور نیروهای مورد نیاز را به خوبی تربیت ننماید و به بازار كار داخلی صنعت روانه نكنند، هدف دیرینه سازمان كه همانا توانمندسازی نیروی انسانی متخصص دریایی است محقق نخواهد شد.

وقتی كشوری دارای 5/ 4 میلیون دانشجو است پس این ظرفیت وجود دارد تا بر اساس تقاضای مربوطه در برآورد این خواسته و توسعه بازار كار و اشتغال بخش دریایی نیز موفق شویم. امید كه در نشست فراروی ارگان های دریایی به شكلی جدی به این مهم پرداخته شود.

موضوع مهم دیگری كه باید بدان تأكید داشته باشم این است كه ارگان های دریایی باید از حالت بخشی نگری بیرون بیایند. یعنی اینکه تمام ارگانهای دریایی، سازمان بنادر و دریانوردی، شیلات و کشتیرانی ها همه و همه به منافع ملی فکر کنند و ببینند که نقش آنها در تولید ناخالص ملی چقدر است و چگونه می توانند از ظرفیتهای خود و یكدیگر در جهت رشد و تعالی دریایی بهره بگیرند.

توجه جدی به بخش نرم افزاری و بهره گیری از تکنولوژی های مدرن باعث می شود تا با تسهیل امور، توقف کشتی در کنار اسکله و کامیون در محوطه بندری کمتر شود. اسناد نیز با بهره گیری از تکنولوژی رد و بدل گردد تا از حضور فیزیکی صاحبان کالا جلوگیری شود و ضمن افزایش كارایی عملیات بندری، ظرفیت های جدیدی نیز در تغییر كاربری اموال، دارایی و مستحدثات به توسعه انواع فعالیت های لجستیكی و ارزش افزوده شكل بگیرد كه در این خصوص مشاركت جامعه بندری به و یژه گروههای محلی در توسعه فعالیت های بندری نقش مهمی را ایفا می نماید.

امید که این نشست و دست آورد آن زمینه ای را فراهم سازد تا با همكاری، همیاری و همدلی بیشتر تمامی ارگان های دریایی، اجرای صحیح و موثر استانداردها و كنوانسیونهای بین المللی دریایی كه شعار امسال آیمو است پدید آمده و موجب شكوفایی و ارتقای جایگاه این بخش مهم اقتصادی كشور گردد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.