بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

توهم افزایش سفرهای دریایی در هرمزگان

توهم افزایش سفرهای دریایی در هرمزگان

تین نیوز | ارائه آمارهای اعجاب آور که همگی بر افزایش قابل توجه سفرهای دریایی هرمزگان در ایام نوروزی دلالت دارد به داستانی تکراری تبدیل شده، ارقامی که بدون توجه به ظرفیتهای واقعی و کاستیهای حوزه بنادر و دریانوردی استان بیشتر مبتنی بر آمارسازی است.
 
بنادر و دریانوردی هرمزگان آمار مسافران نوروزی امسال را بر اساس سفر دریایی محاسبه و تعداد ترددهای دریایی را چهار میلیون و 700 سفر اعلام کرد.
 
چنانچه براساس آمار بیشترین سفرهای دریایی به مناطق آزاد قشم و کیش صورت گرفته باشد باید تناسبی میان آمار ارائه شده از سوی دو منطقه آزاد و بنادر و دریانوردی هرمزگان وجود داشته باشد اما آمار اعلامی از سوی منطقه آزاد قشم یک میلیون و 299 هزار و 332 نفر و منطقه آزاد کیش 89 هزار و993 نفر بوده است.
 
سید باقر موسوی رئیس کمیته حمل و نقل دریایی ستاد هماهنگی خدمات سفر قشم گفت: یک میلیون و 299 هزار و 332 مسافر در مسیر جزیره قشم و بندر عباس در ایام نوروزی با استفاده از شناورهای ایمن تردد کردند که با 33 فروند شناور استاندارد با ظرفیت بیش از 5 هزار صندلی از 25 اسفند 92 تا 15 فروردین 93، مسافران نوروزی را در مسیر جزیره قشم و بندرعباس جا به جا کردند همچنین طی مدت یاد شده 211 هزار و 351 دستگاه خودرو مسافران نیز با استفاده از شناورهای لندینکرافت به جزیره قشم وارد و یا از آن خارج شدند.
 
به گفته وی، از این میزان تردد، 643 هزار و 630 مسافر از طریق اسکله های شهید حقانی و بندر پل در بندرعباس وارد اسکله های شهید ذاکری و لافت در جزیره قشم شدند و 645 هزار و 702 مسافر نیز این جزیره را به مقصد بندرعباس، ترک کردند.
 
موسوی از ورود 106 هزار و 212 دستگاه انواع خودرو به جزیره قشم از طریق اسکله پل به لافت و خروج 105 هزار و 139 دستگاه خودرو از اسکله لافت به سمت اسکله پل به عنوان بخش دیگری از خدمات کمیته حمل و نقل دریایی طی تعطیلات 20 روزه در قشم یاد کرد.
 
مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد کیش اظهار کرد: از 25 اسفند سال گذشته تا 15 فروردین امسال نیز بیش از 6 هزار و 500 گردشگر خارجی به كیش سفر كرده اند. مجموع این تعدادگردشگر نوروزی یكصد و یازده هزار و 214 نفر از طریق مسیر هوایی و 89 هزارو 993 نفر از طریق مسیر دریایی به كیش سفر كرده اند.
 
طاهره قیومی تصریح کرد: میانگین مدت اقامت هر گردشگر كه در سال گذشته 4 و نیم روز بود امسال به 5 تا 6 روز افزایش یافت.
 
این در حالی است که سید علی استیری سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور بیان کرد: خوشبختانه طی20 روز زمان اجرای طرح نوروزی در هرمزگان که بیش از 4میلیون و 700 هزار نفر سفر و حدود 28هزار سفر دریایی به ثبت رسید، هیچ گونه سانحه ناگوار دریایی را شاهد نبودیم و میهمانان نوروزی در ایمنی و آرامش کامل از طریق 10 بندر مسافری و چندین اسکله تفریحی و گردشگری، سفری خاطره انگیز را در پهنه آب های ساحلی هرمزگان تجربه کردند.
 
با بررسی این آمار می توان به ابهامات و غیر علمی بودن آن پی برد، ارائه این آمارها اگرچه حکایت از رشد قابل توجه تردد دریایی در هرمزگان و در نهایت نمایش نتیجه برنامه ریزیهای مسئولان استانی دارد اما در نهایت سوالهای متعددی را در اذهان به وجود می آورد که ارقام چگونه تهیه شده و ارائه دهندگان با چه ابزار و تحلیلها و دلایلی به این آمارها دست یافته اند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.