بازدید سایت : ۴۴۹۷۹
با اعلام سیاست‌های کلی از سوی رهبر معظم انقلاب

افق دریایی برنامه ششم توسعه روشن شد

افق دریایی برنامه ششم توسعه روشن شد

تین نیوز| گروه دریایی: با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری به رئیس جمهوری در هفته گذشته، محورهای اساسی تدوین این برنامه در بخش دریایی مشخص شد. «توسعه اقتصاد دریایی جنوب کشور در محور چابهار ـ خرمشهر با تأکید بر سواحل مکران» و «توسعه بازارهای دریایی و ایجاد مناطق مهم اقتصادی در زمینه‌های دارای مزیت» دو بند مهم از این سیاست‌ها هستند. توسعه سواحل مکران و استفاده بهینه از ظرفیت‌های مغفول مانده این سواحل،‌ پیش از این نیز در سخنان رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته بود. 
آنطور که سیاست‌های ابلاغی نشان می‌دهد، در برنامه ششم توسعه، اقتصاد دریا و توسعه بازارهای دریایی مورد توجه است؛ این مساله‌ای است که می‌تواند در کارگروه‌های تدوین برنامه ششم توسعه مدنظر باشد. 

این سخن مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره سیاست‌های ابلاغی است، محمدحسین داجمر می‌افزاید: کارگروه‌های تدوین برنامه ششم در حوزه دریا در حال حاضر فعال هستند و به طور قطع، سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب را مورد توجه و کنکاش قرار خواهند داد و نتایج نهایی را برای لحاظ کردن در آن اعلام خواهند کرد. وی تاکید می‌کند که در جلسه آینده کارگروه‌های تدوین برنامه ششم، سیاست‌های ابلاغی در دستورکار قرار خواهد گرفت.
به گفته داجمر، با توجه به اینکه توسعه اقتصاد دریایی جنوب کشور در محور چابهار ـ خرمشهر با تأکید بر سواحل مکران و نیز اولویت دادن به حوزه‌های راهبردی صنعتی مانند حمل‌ونقل و پتروشیمی در سیاست‌های ابلاغی مورد توجه قرار گرفته است، کارگروه‌های کارشناسی باید در زمینه کشف و استعدادیابی آنها و از قوه به فعل درآوردن در آن بخش‌ها نظرات خود را اعلام کنند. وی معتقد است در یک نگاه اجمالی به سرفصل‌های اعلام شده چنین استنباط می‌شود افزایش توان داخلی برای مقابله به ضربه‌پذیری اقتصاد ایران، همچنین مقابله با تهدیدها از یک سو و رقابت‌پذیری بخش‌های مختلف اقتصاد ایران با خارجی‌ها مؤثر خواهد بود.

در راستای تحقق بندهای تاکید شده از سوی رهبر معظم انقلاب، به ویژه در حوزه توسعه اقتصادی ساحلی و حمل ونقل دریایی در محور چابهار ـ خرمشهر، زیرساخت‌های زیادی لازم است که فراهم‌سازی بخشی از آنها آغاز شده و بخش زیاد دیگری هنوز تحقق نیافته است.
سیاوش رضوانی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان این مطلب در گفت‌‌وگو با حمل و نقل می‌افزاید: در یک سوی محور خرمشهر ـ چابهار، بندر خرمشهر قرار دارد که با وجود همه پتانسیل‌هایی که دارد، بعد از دوران جنگ همچنان مشکلاتی دارد که حل نشده باقی مانده است. در سوی دیگر در منطقه سیستان و بلوچستان 300 کیلومتر مرز دریایی وجود دارد که کار توسعه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی، حمل و نقلی و گردشگری آن از سال‌های گذشته آغاز شده اما هنوز توسعه لازم را نیافته است. به گفته وی، تاکید رهبر معظم انقلاب بر این منطقه به آن دلیل است که سواحل دریای عمان هنوز هیچ امکانات اقتصادی، رفاهی و گردشگری و حمل و نقلی ویژه‌ای ندارد و سرمایه‌گذاری خاصی در این باره انجام نشده است.
رضوانی به طرح توسعه بندر چابهار و کلیدخوردن پروژه‌های اقتصادی در این بندر اشاره کرده و می‌گوید: راه‌اندازی راه‌آهن این بندر پروژه بزرگی است که تاکنون حدود 12 درصد پیشرفت داشته است. این پروژه از نیازهای اساسی بندر است که در راستای پاسخگویی به نیازهای اقتصادی منطقه و توسعه ترانزیت و ترانشیپ موثر خواهد بود. به گفته وی، اهمیت سواحل مکران این است که از طریق آن به آب‌های آزاد دنیا دسترسی داریم و در بحث تجارت نیز این مسیر مهم‌ترین مسیر حمل و نقل کالا است.

رضوانی تاکید میکند که از ظرفیت‌های اقتصادی و حمل ونقلی محور خرمشهر ـ چابهار تاکنون به استفاده مطلوبی نشده است، به ویژه حمل و نقل دریایی کالا پتانسیل مهم این منطقه است که مغفول مانده است این در حالی است که بندر چابهار به اقیانوس هند و از آنجا به اروپا و آفریقا راه دارد و می‌تواند حلقه ورودی ترانزیت و ترانشیپ باشد. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان معتقد است تاکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده از توان اقتصادی جنوب کشور، فرصت ویژه‌ای برای فعال‌سازی حمل و نقل باری و مسافری در این منطقه است. به گفته وی، در بخش حمل و نقل باری،‌مسافری و گردشگری دریایی در این منطقه، تاکنون هر آنچه انجام شده خوب اما ناکافی بوده است. بنادر و سواحل جنوب کشور، ظرفیت‌های گردشگری، ترانزیتی، مسافری، صیادی و پتانسیل‌های فراوان دیگری دارد که اگر به درستی مدیریت و برای آن برنامه‌ریزی شود، پاسخگوی نیازهای منطقه جنوب و کل کشور در زمینه‌های مختلف خواهد بود و در بسیاری از مسایل ایران را بی‌نیاز از واردات خواهد کرد.

موسی احمدی، عضو فراکسیون توسعه بنادر و دریانوردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه اقتصادی محور خرمشهر ـ چابهار به حمل و نقل می‌گوید: فعالسازی حمل و نقل دریایی در راستای ارتباط با کشورهای حوزه خلیج فارس و در راستای افزایش تعامل مسافری و باری می‌تواند موثر باشد. البته در حال حاضر ارتباطات دریایی وجود دارد اما می‌تواند گسترش یابد. به عنوان مثال می‌توان از کشتی‌های مسافری در این مسیرها استفاده کرده و جابجایی کالا و مسافر را افزایش داد.

وی معتقد است سواحل مکران که در سیاست‌های ابلاغی بر توسعه آن تاکید شده است، ‌پتانسیل‌های بالایی برای درآمدزایی اقتصادی از جمله در زمینه مسایل حمل‌ونقلی دارد و ایجاد راه‌آهن و خطوط دریایی مسافری، کمک بسیاری به رونق اقتصادی منطقه خواهد کرد. این عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه می‌کند: ایجاد خطوط ریلی از سواحل جنوبی کشور به سمت پایتخت و دیگر استان‌های مرکزی نیز اقدامی ضروری برای استفاده از پتانسیل جابه‌جایی مسافر و بار در این منطقه است. به گفته احمدی، حاشیه آبی جنوب کشور، فرصت‌های مناسبی برای توسعه گردشگری و مسافری دارد که به دلایلی از جمله نبود امکانات حمل و نقلی دریایی و ریلی،‌ به درستی توسعه نیافته است.نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی معتقد است در راستای توسعه اقتصاد دریایی محور چابهار ـ خرمشهر، علاوه بر ظرفیت‌های آشکاری همچون صنعت کشتی و شناور‌سازی و مزیت‌های گردشگری و حمل و نقل باری، مسافری و صیادی، پتانسیل‌های نهفته‌ای وجود دارد که باید با تحقیق و بررسی کشف شود. به گفته این عضو فراکسیون توسعه بنادر و صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی، این فراکسیون تلاش می‌کند در سریع‌ترین زمان ممکن، با بررسی سیاست‌های مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب، راهکارهایی برای تحقق این سیاست‌ها در حوزه بنادر وحمل و نقل دریایی تدوین کند.

اگرچه در سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، بر توسعه بازارهای دریایی به طور کلی تاکید شده است اما نکته مهم در این میان، تاکید صریح ایشان بر توسعه سواحل مکران و توسعه اقتصادی محور خرمشهر ـ چابهار است که نشان از اهمیت ویژه و ظرفیت بالای این مناطق برای توسعه محلی و ملی دارد. از سوی دیگر تاثیر توسعه اقتصادی سواحل جنوبی در دستیابی به امنیت پایدار در منطقه را نباید از خاطر برد.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.