صیادان کنارک برای آزادی چهار صیاد اسیر گل ریزان کردند
تین نیوز| شروع موج جدیدی از دزدی دریایی از سال ۸۹ شروع شد در آن زمان به یکباره خلیج عدن به خیلج ناامن برای کشتیها و دریانوردان تبدیل شد و کار به جایی رسید که در هفته یکی دو مورد دزدی دریایی کشتیهای ایرانی و غیرایرانی در صدر اخبار دریایی قرار میگرفت از آن روز تاکنون هر چند روال دزدی دریایی به لطف گاردهای دریایی ارتش ایران و البته همکاریهای بینالمللی روال نزولی یافت اما هیچ گاه از بین نرفت و هنوز هم در هر از گاهی کشتیهای ایرانی و غیرایرانی تردد کننده از ابهای دریایی عدن مورد تهاجم دزدانی دریایی قرار میگیرد. دزدانی که هم
قبیلهایهایشان برای تصاحب هر کشتی و باجگیری از آنها هله هله سر میدهند.
این روال اما همچنان ادامه دارد و هنوز سایه ترس دزدان دریایی بر سر کشتیهای موجود در ابهای آزاد از میان نرفته است به گونهای که هراز گاهی مجددا خبرهای از کشتیها و دریانوردان آنها به گوش میرسد که در چنگال دزدان دریایی اسیر هستند؛ و در همین حال خبرهای ناگواری نیز از کشته شدن دریانوردان ایران هم منتشر میشود که در پی عدم باج دهی به دزدان دریایی رخ داده است.
در همین راستا به تازگی و بر اساس اعلام دزدان دریایی سومالی چنانچه تا پایان ماه مبارک رمضان (کمتر از ۱۰ روز دیگر) مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به آنها پرداخت نشود، چهار صیاد ایرانی باقی مانده از ۲۱ صیادی که دو سال پیش به اسارت گرفتهاند کشته میشوند.
موضوعی که بنا به اذعان اسماعیل آباد یکی از صیادان فعال در آبهای ساحلی عمان؛ یک فروند شناور صیادی ازسوی دزدان سومالی در دو سال گذشته به گروگان گرفته شد، این شناور پس از یک سال توسط دزدان دریایی به آتش کشیده شد و ۱۴ نفر از ۲۱ سرنشین آن به تدریج در بدترین شرایط ممکن کشته شدند. دزدان دریایی خواستار اخذ ۳۰۰ هزار دلار از صیادان این شناور برای آزادسازی آن بودهاند که در زمانی که مطمئن شدند چنین پولی را دریافت نمیکنند نسبت به کشتار صیادان اقدام کردند.
وی با اشاره به اینکه همواره این صیادان از طریق تلفن برای اخذ پول با خانوادههای خود در ارتباط بودهاند، گفته است: بر اساس آخرین اخباراخذ شده، در چند روز گذشته دو نفر دیگر از صیادان اسیر شده پس از بریده شدن زبانها توسط دزدان دریایی کشته شدهاند. البته یکی از اسرا موفق به فرار شده است که هنوز به کنارک نرسیده است. چهار نفر باقی مانده نیز در تماس با خانوادههای خود اعلام کردهاند در صورتی که تا پایان ماه مبارک رمضان، ۱۰۰ هزار دلار به دزدان دریایی پرداخت نکنند، آنها نیز کشته خواهند شد.
آباد درخصوص وضعیت نگهداری این چهاراسیر باقی مانده گفت: این صیادان اسیر بیش از یک سال است که زیر آفتاب بسیار داغ سومالی توسط یک میله به درخت بسته شدهاند. غذای این افراد هر سه روز یکبار مقدار بسیار اندکی نان خشک بوده است، دزدان دریایی از خانوادههای صیادان به اسارات گرفته تقاضای پول میکردند تا به فرزند اسیر آنها غذا بدهند. خانوادههای این اسیران نیز از طریق صرافی که توسط دزدان دریایی در دبی به آنها معرفی شده بود، پول درخواستی را واریز میکردند. خانوادههای صیادان به اسارت گرفته که خود درشرایط مالی بدی زندگی میکنند، مجبور بودند در این یک سال
گذشته تمام درآمد خود را جهت زنده نگهداشتن فرزند خود به دزدان دریایی بدهند.
این صیاد همچنین خاطرنشان کرده است: چهار نفر صیاد باقی مانده در گفتوگوی تلفنی با خانوادههایشان خواستار این شدند که فقط اسلحهای برای آنها بفرستند تا بتوانند هر چه سریعتر با خودکشی خود را از این عذاب وحشتناک و زجر آور رهایی بخشند. این خانوادهها بارها و بارها به ارگانهای مختلف جهت رفع این مشکل مراجعه کردهاند که تنها پاسخی که گرفتهاند این بوده که این امر هیچگونه ارتباطی به ما ندارد. در حال حاضر جان چهارصیاد به ۱۰۰ هزار دلار پول وابسته است که دولت حاضر به پرداخت آن نشده است، مطمئن هستیم بر اساس وعده داده شده از سوی دزدان دریایی در صورت
عدم پرداخت این میزان پول، جان چهارنفر صید در بند نیز گرفته میشود.
این شرایط در حالی است که هنوز از سوی دولت اقدامی برای مقابله با این دزدیها انجام نشده است و وزارت راه و شهرسازی و سازمان مربوطه در این مورد واکنشی نداشتهاند. این روال بیتفاوتی شامل حال مجلسیون هم میشود اما این بیتفاوتی در میان سایر کشورهای درگیر وجود ندارد و در حالی که دولت در موضوع صیادان ایرانی سکوت اختیار کردهاند و صیادان کنارک به دنبال گل ریزان برای جمعآوری کمکهای مردمی برای تأمین باج درخواست شده هستند، اندونزی، مالزی و فیلیپین به توافقی مبنی بر ایجاد یک کریدور تزانزیتی برای شناورهای تجاری در منطقۀ پرخطر جنوب فیلیپین و تنگۀ
مالاکا دست یافتند.
وزرای دفاع سه کشور اندونزی، مالزی و فیلیپین در بیانیهای مشترک از ایجاد یک کریدور ترانزیتی برای تردد شناورهای تجاری و حفظ ایمنی آنها در منطقۀ جنوب فیلیپین و تنگۀ مالاکا خبر دادند. همچنین، سه کشور مذکور به توافقی مبنی بر وجود گشتهای دریایی و هوایی و اسکورت شناورها در این منطقه دست یافتند تا حملات دزدان دریایی و گروگانگیریها را دفع کنند.
بر اساس این گزارش، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون گروگانگیری ۲۰ نفر از خدمۀ شناورهای کرجی متعلق به اندونزی و مالزی ثبت شده است که این امر خطر حملۀ دزدان دریایی بهویژه گروه ابوسیاف را به شناورهایی که در سواحل سومالی تردد میکنند، افزایش میدهد.
بر همین اساس، مقامات برخی مناطق در بنادر اندونزی از جمله Kalimantan واقع در جزیره Borneo- صدور مجوز برای ترانزیت زغال سنگ به جنوب فیلیپین را متوقف کردند. تحلیلگران تجاری در اینباره گفتند: سالانه کالاهایی به ارزش ۴۰ میلیارد دلار از طریق دریاهای سلبس- واقع در اندونزی- و سولو- جنوب غربی فیلیپین- ترانزیت میشوند و سوپرتانکرهایی که از اقیانوس هند میآیند نمیتوانند از تنگۀ پر خطر و پرتردد مالاکا عبور کنند.
وزیر دفاع فیلیپین با تأکید بر ایجاد ایمنی در مرزهای مشترک سه کشور خاطرنشان کرد: سه کشور باید با یک همکاری سه جانبه برای حفاظت از مسیر آبی در تنگۀ مالاکا مقابل دزدان دریایی تلاش کنند. لازم به ذکر است، در سال ۲۰۰۲ میلادی نیز، وزرای خارجی سه کشور پیمانی مبنی بر ارتقاء امنیت در منطقه بستند اما هر یک از آنها بهطور مستقل در محدودۀ خود با نظارت و حضور گشتهای نظامی کنترل منطقه را در دست گرفته بودند.
حال باید منتظر ماند و دید که چه زمانی مسئولان وزارت راه و شهرسازی قرار است به این موضوع واکنش نشان داده و در این خصوص به راهکاری اجرایی بیاندیشند، راهکاری که حتی میتواند ملحق شدن به کریدور ترانزینی برای مقابله با دزدان دریایی باشد.
خبر در لینک زیر:
http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/6567/